Als we het over de Yamaha Tracer hebben, denkt de gemiddeld motorrijder aan de Tracer 900 met de bekende driecilinder. Enkele jaren geleden is echter de Tracer 700 gelanceerd met de bekende CP2 tweepitter. Ik was benieuwd hoe dit kleine broertje van de 900 presteert en heb daarom gekozen om een weekje op de Tracer 700 GT (2019 model) door te brengen.
Krachtbron: het bekende CP2 blok
Het 689cc CP2 blok van Yamaha is geen onbekende. Deze is al een paar jaar op de markt en te vinden in verschillende modellen van Yamaha. Het blok produceert ±75 pk en op papier klinkt dat wellicht wat magertjes.
Natuurlijk is het blok van de Yamaha MT-10 Tourer die ik de week ervoor heb gereden vele malen bruter. En ook zal het CP3 driecilinder blok uit de Tracer 900 wat meer pit hebben.
In de praktijk vond ik de tweepitter echter een heerlijk blokje die er wel van houdt om een beetje op de staart getrapt te worden. Vooral in de hogere toeren werd ik nog wel eens verrast.
Licht en enorm wendbaar
Het eerste wat mij direct verbaasde was hoe licht de motor aanvoelt en hoe makkelijk je hem in de bochten kan smijten. Sommige motoren ogen sportief maar voelen als een oud wijf in de bochten. De Tracer allerminst.
Is ie snel genoeg?
Zoals ik hierboven al aangaf voelt de Tracer enorm wendbaar aan. Zowel op een rustiger tempo in de stad alsmede tijdens het gassen op de dijkwegen. Door dit karakter lijkt het soms alsof je veel meer dan 75 pk’s onder je reet hebt.
Door de juiste balans tussen gewicht/power en wendbaarheid heb ik geen moment het idee dat ik pk’s mistte.
Qua optrekken vind ik hem ook meer dan rap genoeg en op de snelweg heb je voldoende power om bij de 120 hem nog even tot de 150 te trekken om wat auto’s van de linkerbaan te duwen!
Suspenie: net goed genoeg
Qua suspenie, zowel voor als achter, is de Tracer 700 niet heel interessant. Wil je lange veerwegen en upside-down voorvorken? Dan moet je toch bij de Tenere 700 zijn.
Op wat slechter hobbelig asfalt en bij verkeersdrempels presteert de vering van de Tracer 700 GT voor mijn 80kg gewicht echter nog prima. Je krijgt niet het gevoel dat je bij iedere drempel die met meer dan 30km p/u neemt omhoog wordt gelanceerd zoals bij de MT-10, of dat ie zo slap is geveerd dat je voorvorken helemaal inzakken.
De vering is voor mijn gewicht niet te stijf en niet te slap ingesteld.
Ik denk echter dat wanneer je de Tracer helemaal vol laad met bagage, je wel zal merken dat flinke verkeersdrempels nemen wat lastiger wordt.
Een saai el cheapo plastic dashboard
Als je op zoek bent naar heldere kleuren in een modern full-color LCD moet je niet de Tracer 700 GT zijn. Het dashboard is saai maar functioneel. Soms zou ik wensen dat fabrikanten gewoon weer wat analoge tellers naast een digitaal dashboard zouden plaatsen. Dat geeft tenminste wat meer karakter aan de motor.
Het kapje boven het dashboard (niet te zien op de foto hierboven) bedoelt om de zon te weren werkt voor geen meter en voelt, net als het plastic rondom het dashboard, heel goedkoop aan.
Ik begrijp dat Yamaha dit model met een scherper prijs in de markt wilt zetten, maar het materiaal doet afbreuk aan de rest van de motor.
Geen technische snufjes
De Tracer beschikt over ABS en daar houdt het dan ook mee op. Geen ESP, tractiecontrole, verschillende rijmodi of een quickshifter. Vind ik dit een gemis? Bepaalde elektronische zaken zijn altijd nice to have, maar aangezien ik zelf niet eens ABS heb op mijn Yamaha XT 660 Z Tenere, kan ik er wel mee leven.
Maar maar even serieus, als je op zoek bent naar een motor die allerlei snufjes heeft ingebakken, moet je niet bij deze Tracer zijn. De directe concurrent van Kawasaki, de Versys 650 Tourer, heeft (zo checkte ik net even) ook geen technische snufjes.
In deze prijsklasse zul je het dus waarschijnlijk moeten doen met wat meer handmatig werk 😀 Wil je wel verschillende rijmodi, tractiecontrole en een quickshifter? Dan kun je beter kiezen voor Tracer 900 GT, die wel wat rijker is uitgerust met electronica.
De koffers
Qua vormgeving vind ik de kofferset van de GT editie zeer geslaagd. Zowel de wat aerodynamische vorm van de koffers, alsmede dat ze altijd in de kleur van het GT model worden meegespoten.
De beugel bevestiging van de koffers vind ik heel solide aanvoelen. Ik kreeg bij de constructie niet het gevoel dat wanneer ik hem zou volladen met kleding, de koffers wat onstabiel zouden worden.
Qua capaciteit zijn de koffers op de Tracer ok. Ik had ze liever nog 5 liter per koffers groter gezien. In tegenstelling tot panniers die je aan de bovenkant kan openen, hebben de tour koffers van de Tracer een zijwaardse opening. Hierdoor kun je niet zo makkelijk kleding erin proppen zoals je dat wel bij een pannier kunt.
Vormgeving en uitstraling
Qua looks vind ik de algemene vormgeving van de Tracer 700 GT vrij geslaagd. Van de agressief gestylde koplampen, de gespitste zijkappen, de fraaie brandstoftank en de modern ogende achterverlichting.
De vormgeving van de uitlaat vind ik dan weer waardeloos. Zo’n klein stulpje aan de onderkant doet het niet voor mij. Ik begrijp dat het praktisch gezien makkelijk is, ook met koffers, maar ik had liever een full flex uitlaat zoals op de MT-10 of Tenere 700 gezien.
Rijcomfort
Zou ik uren en dagen achter elkaar op de Tracer kunnen touren? Om die vraag te kunnen beantwoorden heb ik er tijdens de leenperiode zoveel mogelijk op getoured en woon-werk verkeer op gereden.
Qua comfort vind ik het zadel (ook na meer dan twee uur) lekker zitten, maar is ie voor mijn doen net iets te smal bij de tank. Na een poosje rijden merk ik dat ik onbewust wat meer richting de tank glijd.
De zitpositie is op de Tracer 700 GT is vrij rechtop. Het stuur is initieel wat laag, maar door de gebogen vorm komt ie nog een centimeter op 15 a 20 omhoog. Ik vind het stuur door deze gebogen vorm overigens niet mooi uitzien.
Het stuur ligt wat laag maar komt gebogen omhoog en heeft in het midden ter versteviging een vlakke geperforeerde balk. Het klinkt misschien stom, maar de vorm van het stuur vind ik helemaal niks. Hij is heel dun en heeft een rare grote boog.
Door de verstevigingsbalk in het midden van het stuur kun je geen reguliere RAM mount monteren voor je navigatie toestel. Je hebt een montage kit van bijvoorbeeld SW-Motech nodig.
Specificaties van de Tracer 700 GT
Qua kleuren is de Tracer 700 GT beschikbaar in drie kleurstellingen:
- Nimbus Grey (grijs)
- Phantom Blue (blauw)
- Tech Black (zwart)
De Tracer 700 (GT) is voor de A2 rijders ook beschikbaar in een versie met max 35kW aan vermogen. Als we voor de rest alle droge cijfers even op een rijtje zetten kom je uit op het volgende lijstje.
Waarom zou je voor de GT versie kiezen?
De GT versie heeft een aantal extra’s t.o.v. de reguliere Tracer 700. De reguliere Tracer 700 kost 9.799,- euro en de GT versie kost 10.499,- euro. Voor de meerpijs van 700 euro krijg je de volgende extra’s:
- Hoger, breder en verstelbaar windscherm (173,25 euro)
- Touring zijkoffers in kleur (456,- euro voor de blauwe koffers)
- Zijkoffer steunen (67,50 euro)
- Comfort zadel (204,50 euro)
De prijzen die achter de opties staan zijn de prijzen zoals vermeld in de online Yamaha configurator (augustus 2019). In totaal kom je met alle losse GT opties neer op 901,25 euro. Als je dus bij de dealer direct voor de GT versie kiest bespaar je ±200 euro aan kosten voor de GT opties.
Zijn deze extra’s het geld waard? In mijn ogen wel. Het windscherm is op de GT een volwaardig verstelbaar windscherm. Op de reguliere Tracer 700 is dat wel anders.
De koffers hebben een heel deugdelijk sluitsysteem en worden geleverd in dezelfde kleur als de motor zelf. En als laatste is het zadel veel beter gemaakt dan het originele zadel en biedt het zoals je mag wachten veel meer comfort.
Met dit gehele pakketje wordt het daarnaast makkelijker om de Tracer straks weer te verkopen, aangezien de koper dan niet meer hoeft te investeren in beter windscherm, zadel of koffers.
Conclusie
De Tracer 700 heeft mij op een positieve manier verrast. Ik had net een week lang op de MT-10 Tourer gereden en had echt verwacht dat mijn week op een ‘goedkope’ kleine tourmotor zou tegenvallen.
Qua afwerking en gebruikte materialen (plastic dashboard) is het zeker geen MT-10, maar qua rij-eigenschappen kan ik verklappen dat ik met de Tracer meer lol heb gehad op dan met de MT-10! De motor voelt zo licht en wendbaar aan en dat gecombineerd met voldoende vermogen maakte het voor mij een heerlijke machine om mee te rijden.
De suspensie in de vorm van de voorvorken en achtervering is niet van het kaliber Tenere 700, maar op de hobbelige wegen en op slecht asfalt geef ik hem zeker wel een voldoende.
Waar de Tracer 700 GT in mijn ogen in uitblinkt is dat het een compleet plaatje biedt voor een vrij schappelijke prijs. Je krijgt een lichte, wendbare tourmotor met de extra’s die je net mist op de gewone Tracer 700.