Tijdens de EICMA motorshow in Milaan was de Yamaha Tenere 700 een van de grote publiekstrekkers. Het kleine broertje van de Super Tenere is gebaseerd op het T7 concept van vorig jaar. Dit middenklasse adventure model lijkt de opvolger te moeten worden van de welbekende XT 660 Z Tenere die dit jaar uit productie is gegaan.
Inmiddels heeft Yamaha het productiemodel van de Tenere 700 gelanceerd! Ik heb daarom een nieuw artikel geschreven.
Lees het nieuwe artikel
Wat is er bekend?
Officieel is er nog niet veel bekend over de Tenere 700, behalve dat het hart van de motor bestaat uit een 689cc parallel twin. Dit is hetzelfde CP2 blok wat o.a. te vinden is in de Yamaha MT-07 en produceert rond de 70 pk.
Geen schokkende hoeveelheden paarden, maar als dit een serieuze adventure motor wordt en ie qua gewicht onder de 200 kilo blijft, lijkt het mij meer dan voldoende.
Om je een idee te geven, de XT 660 Z Tenere had een 660cc eencilinder die vanaf de fabriek slechts 48pk leverde. Toch was deze motor de keuze voor veel avonturiers die enorme hoeveelheden kilometers maken en daarbij zowel op asfalt als offroad rijden.
Het uiterlijk: lekker hardcore
Aan het uiterlijk van de Tenere 700 vallen gelijk wat zaken op. Het windscherm aan een Dakar rallye motor. Het windscherm staat rechtop en de koplamp is verdeeld in vier verschillende licht units.
Het zadel is een single person zadel, niet gemaakt om een passagier mee te nemen. Waarschijnlijk een signaal van Yamaha dat het hier een hardcore adventure motor betreft.
In de huidige prototype van fase van de Tenere 700 zien we een aantal kappen die van carbon zijn gemaakt. Hoogstwaarschijnlijk zullen die in de productieversie sneufele, gezien de kosten van carbon onderdelen. Het zou wel tof zijn als carbon kappen als accessoires bij Yamaha te bestellen zijn, om de motor zo nog lichter te kunnen maken.
Wat ook opvalt is dat de brandstof tank niet echt groot lijkt te zijn. Ik schat hem op maximaal 16 liter.
De markt van lichte tweecilinder adventure motoren moet nog vorm krijgen
Als je tot voor kort een motor wilde hebben met serieuze offroad capaciteiten zat je altijd vast aan een eencilinders. Denk aan de KTM 690 Enduro R of de eerder genoemde Yamaha XT 660 Z Tenere.
Fabrikanten zoals Yamaha en KTM lijken nu wel in de zien dat er steeds meer vraag komt naar adventure achtige motoren met twee cilinders, maximaal 800cc en met een gewicht van onder de 200 kilo.
BMW is in 2007 ooit begonnen met haar middenklasse adventure model de F800GS, inmiddels opgevolgd door de F850GS. Deze is echter altijd een zware motor gebleven die meer georiënteerd is op asfalt rijden, dan op offroad rijden.
De Tenere 700 krijgt er al snel een concurrent bij: De KTM 790 Adventure R
Yamaha was tijdens de EICMA niet de enige fabrikant die een nieuwe adventure prototype presenteerde. De Oostenrijkse jongens van KTM dropte in Milaan hun 790 Adventure R prototype. Net als de Tenere 700 lijkt dit model erg offroad georiënteerd en bestaat het hart van de motor uit een nieuw ontwikkelde 790cc parallel twin.
KTM kennende zal ie een hoop meer pk’s krijgen dan de Yamaha. De vraag is of de consument liever voor de vertrouwde techniek van Yamaha en haar CP2 blok kiest, of toch ‘gek’ wilt doen en KTM met haar nieuwe blok het voordeel van de twijfel gaat geven.
Klaar om de markt te veroveren?
Als Yamaha de Tenere 700 op de markt kan zitten als lichtgewicht adventure motor voor een schappelijke prijs zie ik hem direct een groot deel van de markt claimen. Ondanks dat KTM met de 790 Adventure ongetwijfeld serieuze aantallen gaat verkopen.
Naar mijn mening is het in productie nemen van de Tenere 700 echt een goede zet. Als de online motor fora leest zijn veel avonturiers als jaren opzoek naar een dergelijke motor.
Misschien dat ze bij Yamaha tijdens het ontwikkelen van de Tenere 700 wel nuchter waren, in tegenstelling tot het ontwikkelen van de Niken 😉
Wat vind jij?
Denk jij dat Yamaha een geniale zet heeft gezet door een kleine tweecilinder adventure motor in productie te nemen? Of ben jij toch meer een purist die vind dat een echte eencilinder ’thumper’ de enige echte optie is? Laat het me weten in de reacties!
Ik ben verzot op xt660r ik vind het fout van yamaha om naar twee cilinder ik zal moeten overstappen naar Ktm 790 jammer
De 790 is ook een tweecilinder he. Bedoel je de 690 van KTM?
Ik heb nog revergeefs gezocht naar de kleine tenere (660) maar ben echt benieuwd naar de nieuwe 700 en wanneer deze op de markt komt.
Je bedoelt je kunt geen Tenere 660 op Marktplaats vinden? Ik rij er inmiddels zelf op een en hij bevalt enorm goed. Ik zie mezelf in de loop der jaren wel switchen naar de 700 als ik dan budget heb voor die fiets.
Het is niet zozeer een fout maar meer een must dat yamaha overstapt naar 2 cilinders (net als KTM ) omdat een 1 cyclinder steeds moeilijker door de keuring komt.
Maar als je een nieuwe Tenere achtige thumper zoek is de swm superdual eigenlijk de enige overlevende.
Mee eens. Ik ben niet perse gebonden aan 1 cilinder thumpers. Dit is mijn eerste en hij bevalt goed. Ik hoop echter dat de toekomstige 2-cilinder adventure motoren net zoveel fun zijn als de originele thumpers.
Hoi MotoCamel, wat denk jij dat die nieuwe Yamaha Ténéré 700 gaat kosten? Ik verwacht rond de €10.000/€11.000.
De Africa Twin kost 16.200 Euro, dus ik verwacht dat de prijs van de Tenere 700 rond de 12.000 zal liggen.