We hebben na het concept en het prototype lang moeten wachten, maar dit jaar wordt de Yamaha Tenere 700 eindelijk beschikbaar bij de dealers. Wordt deze motor de nieuwe standaard voor ‘lichtgewicht’ adventure motoren? Gaan we de bekende eencilinder adventure motoren vergeten? Is ie goed genoeg om de concurrentie aan te gaan met de KTM 790 Adventure?
In 2016 werden alle adventure liefhebbers verrast met het T7 concept van Yamaha. Eindelijk een slanke lichte adventure motor in de 700 tot 800cc klasse. Een dik jaar later werd de Tenere gepresenteerd als het ‘Tenere 700 World Raid’ prototype en in 2018 heeft Yamaha op de EICMA motorbeurs eindelijk het productiemodel getoond, die vervolgens pas in de zomer van 2019 bij de dealers staat…
Too little, too late?
Zoals je hierboven leest zat er een paar jaar tussen het concept, het prototype en het productiemodel. Een typisch voorbeeld waarbij de marketing afdeling het initiële idee veel te snel naar buiten heeft gebracht.
Je merkt in de online discussie dat de hype een beetje voorbij is en veel mensen teleurgesteld zijn in de late levertijd van de Tenere 700. Daarbij komt nog eens kijken dat KTM juist in een vrij rap tempo een geduchte concurrent in de markt heeft geplaatst met de KTM 790 Adventure.
Het lijkt mij daarom van belang dat als Yamaha wilt gaan scoren in deze categorie motoren, de prijs van de Tenere 700 flink wat onder die van de KTM 790 Adventure moet gaan liggen.
De nieuwe adventure markt: ‘lichte’ tweecilinder motoren
Vroeger kwam je voor het avontuurlijke offroad rijden vaak terecht bij de spartaanse Japanners met de 400 – 650cc eencilinder ’thumpers’. De markt van avontuurlijke eencilinders die ook nog wat offroad capaciteiten hebben, ligt echter al jaren op z’n gat. Alleen KTM heeft met de ruige 690 Enduro R nog wat kleine successen geboekt.
Lange tijd is er door de motorfabrikanten gedacht dat deze markt ook niet meer populair zou worden. Best begrijpelijk aangezien de grote allroad motoren zoals de BMW R1200GS en de Yamaha Super Tenere wereldwijd enorm goed verkopen.
2019 lijkt echter het jaar te worden van de avontuurlijke sub 800cc tweecilinder motoren. Geen spartaanse eencilinders en ook geen loodzware luxe allroad motoren, maar motoren van ±200kg met meer dan 70pk waarmee je zowel op het asfalt als op de ruige terreinen uit de voeten kunt.
Technische specificaties
Ok, genoeg gekletst! Wat heeft de Yamaha Tenere 700 de avontuurlijke motorrijder qua specs te bieden?
Het blok: geen krachtpatser
De Tenere 700 heeft een 689 cc parallel-twin motor met ±74 pk. Dit blok, bij Yamaha bekend onder de naam CP2, kennen we al uit de MT-07. Het blok is in de Tenere 700, samen met de versnellingsbak, aangepast om meer koppel te bieden.
Vering: goed genoeg voor het serieuze werk!
De Yamaha beschikt over instelbare Ø 43 mm upside-down voorvorken met een veerweg van 210 mm. Ook de achterwielophanging is met de hand instelbaar en beschikt een veerweg van 200 mm. De grondspeling is daarnaast 240mm, wat redelijk veel ruimte biedt om serieuze hobbels en offroad terrein aan te kunnen.
Ondanks dat dit in vergelijking met de oudeXT 660 Z Tenere een hele verbetering is, legt de Tenere 700 het op dit gebied wel af tegenover de R versie van de KTM 790 Adventure.
Wielen: groot, gespaakt, maar met tubes!
De Tenere beschikt over spaakvelgen van 21-inch voor en 18-inch achter. De 700 beschikt in tegenstelling tot zijn grote broer, de Super Tenere 1200, niet over tubeless banden. De 700 heeft dus zowel voor als achter binnenbanden.
De ABS op de wielen is simpel via een aparte knop op het dashboard uit te schakelen voor tijdens offroad gebruik.
Het standaard schoeisel van de Yamaha bestaat uit Pirelli Scorpion Rally banden. Dit zijn tegenhangers van de populaire Continental TKC 80 banden en als ik zo op het internet rondkijk lees ik positieve verhalen over de Pirelli’s.
Brandstoftank: 16 liter genoeg?
Als je op avontuur gaat biedt de Tenere je een brandstoftank met een inhoud van 16 liter. Volgens Yamaha kun je hiermee meer dan 350 kilometer afleggen. In de praktijk moet dat echter nog blijken, alhoewel een moderne parallel-twin motor over het algemeen vrij zuinig is.
Is 16 liter dan niet te weinig? In mijn ogen niet. Waar in Europa, of zelfs Azië, rijd je stukken waarbij er meer dan 350km tussen benzinestations zit? Daarnaast maak je de motor alleen maar zwaarder door er een grotere tank op te plaatsen.
Geen rijmodi of elektronische snufjes
In tegenstelling tot de KTM Adventure R beschikt de Yamaha Tenere 700 niet over rijmodi of andere snufjes. Of je nou op asfalt rijdt of op onverharde paden, regen of zon, je zult het met de rijmodus van je rechterpols moeten doen! 😀
Cockpit: modern en avontuurlijk
Yamaha heeft voor de koplamp het originele model met vier LED lampen uit het prototype verwerkt in het productiemodel! Vaak zie je dat iets zo radicaals niet meegaat naar het productiemodel.
Het rechthoekige dashboard ziet er in mijn ogen lekker stoer uit. Ook de aparte waarschuwingslampjes vind ik een goede zet van Yamaha. Het oogt minder modern omdat het een zwart/wit display heeft en losse waarschuwingslampjes, maar als je display het niet doet (zoals wel eens gebeurt bij KTM), heb je nog wel je de waarschuwingslampjes ter beschikking.
Het windscherm is een typisch avontuurlijk windscherm wat bijna helemaal recht omhoog staat. Voor de lange Nederlander zal ie niet optimaal zijn op de snelwegen, maar voor de avontuurlijke rijder die grotendeels rechtop staat tijdens het offroad rijden, zal het niet veel uitmaken.
Gewicht = 205kg, netjes, maar het kan beter
Tenslotte het gewicht. De Japanner weegt nat (dus met alle vloeistoffen) 205kg. Een stuk minder dan bijvoorbeeld een Africa Twin (1000cc) of een BMW F850GS (850cc). Wat ik wel wat minder vind is dat de KTM 790 Adventure een brandstoftank van 20 liter heeft en net als de Tenere gewoon 205kg weegt.
Ik had graag gezien dat ie net onder de 200kg zou uitkomen. Dit zou een enorme USP zijn voor avontuurlijke rijders. Als je echter de standaard uitlaat vervangt door een aftermarket exemplaar van bijvoorbeeld Akrapovic en een lichtgewicht accu plaatst, kom je al in de buurt van die 200kg.
Alles specificaties opgesomd
Om alles op de sommen heb ik hieronder de droge cijfers nog even op een rijtje gezet:
‘Onterechte’ kritiek op het internet
Sinds de lancering op de EICMA kwam ik op het internet al een hoop kritiek tegen over het feit dat ie een dun zadel heeft, geen ruimte voor een passagier, geen cruise control, te weinig pk, geen verwarde handvaten etc.
In mijn ogen is deze motor is niet bedoelt voor iemand die alle luxe wilt hebben. Dann moet je kiezen voor een BMW F850GS, een Triumph Tiger 800 of een Yamaha Super Tenere.
De Tenere 700 is net zoals de XT 660 Z Tenere een vrij ‘spartaanse’ motor. Geen poespas, maar gewoon een motor waar je op praktisch ieder terrein uit de voeten moet kunnen, zonder dat je allerlei elektronische zaken moet instellen.
Beschikbaarheid en prijs
Helaas is er over de prijs van de Tenere 700 nog nies bekend. Uiteraard zal ie in Nederland veel duurder zijn dan in de buurlanden, met dank aan onze BPM belasting.
Update maart 2019
Vanaf 27 maart 2019 kun je de Tenere 700 exclusief online bij Yamaha reserveren voor 11.199,- euro. Deze prijs betreft een tijdelijke adviesverkoopprijs voor de Nederlandse markt en is alleen van toepassing op online bestellingen gedaan voor 31 juli 2019. Vanaf september 2019 zal de Tenere bij de dealers te koop zijn voor de Nederlandse adviesprijs van 11.599,- euro.
De beschikbaarheid bij de dealers is wel bekend. Hij zal in de tweede helft van 2019 te zien zijn bij dealers in heel Europa. Wat dat betreft kunnen motorfabrikanten echt nog wat leren van Apple. Na zo’n show als EICMA moet ie gewoon binnen twee weken beschikbaar zijn om momentum te houden.
In de Verenigde staten moeten men overigens nog langer wachten, daar zal ie pas in de tweede helft van 2020 bij de dealers staan. In mijn ogen een recept om te floppen….
Anyway, ondanks de lange wacht en de late levertijd blijf ik toch wel positief over deze motor. Ik denk dat Yamaha serieus een goede markt heeft aangeboord, net onder de Africa Twin en net boven de echte hardcore eencilinder enduro motoren. Ik ben echter wel benieuwd of ze concurrentie aan kunnen gaan met de KTM 790 Adventure…
Wat vind jij?
Laat me weten wat jij van de Yamaha Tenere 700 vindt. Zou jij hem in je schuur willen hebben? Vind jij het erg dat ie luxe mist, of geloof jij ook in de simpelheid van deze motor? Vind je dat Yamaha een blunder heeft gemaakt door de late lancering?
Beste.
Zal zeker bij de eerste zijn om er ééntje te reserveren.
Wat er ook over geschreven wordt voor mij gaat het om de motorfiets in zijn totaal en dat plaatje klopt voor mij.
Grts.
Eddy.
Tja, het totaalplaatje van de KTM klopt ook in mijn ogen. Voortschrijdende techniek met alle luxe van de KTM zul je de komende jaren op alle all-roads gaan zien. Blijft in dit geval over het prijsverschil en die is behoorlijk. Maar moest ik kiezen dan werd het voor mij toch de KTM. Ook mede gezien het wat hogere vermogen.
Geloof me, het vermogen heb je echt niet nodig. Tenzij je hem continu gaat gebruiken op de snelweg is het wat fijner voor 140+. Ik vind het uiterlijk van de KTM en de opties die je krijgt beter dan bij Yamaha. Qua betrouwbaarheid nijg ik wel meer naar Yamaha, gezien mijn ervaring met de Tenere.
Hey MotoCamel!
Het is dat ik net een Triumph Tiger 800 heb gekocht, want als deze een jaar eerder was uitgekomen dan had ik hem zeker overwogen. Na drie Yamaha’s op rij (TDM, FZ 1 Fazer en XT1200ZE) ben ik 100% overtuigd van de kwaliteiten van dit merk, zowel qua duurzaamheid als rijtechnisch.
Ik vind het allemaal geweldig op papier wat KTM presteert (en uiteraard in profralley’s zoals de Dakar) maar of de gewone consumentenmotoren nu al de kwaliteit van een Yamaha, BMW of Triumph hebben betwijfel ik ten zeerste. In de 50000km duurtests van bv. Motoplus-Motorrad scoren ze niet bijster goed. Laatst stond ik bij Goedhart en legde ik mijn hand op een buddyseat van een 1090 en schrok ik van het dunne zadeldek, zo simpel en goedkoop dat uitgevoerd is. Evenals het dunne, hoekige en lelijke plastic allemaal. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
De 700 Tenere is licht genoeg, eenvoudig maar loeisterk opgebouwd en heeft genoeg power voor weg- en offroadgebruik. Ik vind het om te zien een schitterend en qua bouw een mooi eenvoudig ding! Godzijdank is hij ook redelijk betaalbaar gemaakt, hoewel 12000 euro natuurlijk veel geld blijft voor een midsize motor. Als je vooral op de weg rijdt zijn de BMW GS 850, de KTM 790 en de Triumph Tiger XC geduchte, maar peperdure concurrenten maar als je het terrein af en toe in wil duiken lijkt deze me handelbaarder en geschikter!
Larry
Heb hier uiteraard nog niet mee gereden maar wel met z’n voorganger de XTZ 660 Ténéré. Heb er twee van gehad en heeeel veel kilometers kris-kras door europa mee gereden. Geweldige fietsen, zonder fratsen, onverwoestbaar en top over grote afstanden. Actieradius was wat groter, 500 km. Als deze net zo fijn is dan naar mijn idee een echte aanrader!!
500km is heel netjes. Ik haal dat op mijn XT 660 z Tenere echt niet. Ik denk max 400 km.
Eindelijk de kans gehad om de T7 te rijden en heb er inmiddels 1 in bestelling staan.
De motor deed het goed op slingerend zwarte woud wegen en ook off road (helaas alleen heel licht maar beter dan niets) wekte de motor vertrouwen.
Niets negatiefs? Ja na 2 jaar testen zou je denken dat ook Yamaha gezien zou hebben dat het doorzichtige kuipje er vies en verweerd uit gaat zien 🙁 dus na levering gelijk even wat wrap folie bestellen.
Heb 45 minuten met een T7 en 1 dag met een 790 gereden en de T7 spreekt me toch net iets meer aan zonder alle technische fratsen.
Voor een basis reis enduro niet echt nodig en gewicht……
Tja andere uitlaat, lichtgewicht accu en dan vervolgens koffers en bagage er op ..……….
Helaas heeft het high bike testcenter nog geen T7 want ik had ‘m graag in dezelfde arena getest als ik nu de KTM en de MT 700-tracer (toch nog iets) een dagje heb gedaan.
De KTM is zeker niet slecht maar ik vind ‘m persoonlijk niet om aan te zien [dat speelt toch ook een rol 😉 ] maar zoals gezegd dat is persoonlijk.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Grappig dat je de Tenere 700 mooier vindt, de meeste mensen die ik spreek zijn veel meer onder de indruk van de KTM 790 (adventure). Ik ben zelf ook van mening dat je voor een reis enduro beter wat minder complexe techniek en elektronica kan hebben. In September ga ik proberen de T700 voor een weekje te testen. Uiteraard volgt er dan een review.
Ben net terug van een motorreis op en neer naar Kirgizië via de Baltische Staten, Rusland en Kazachstan op een Yamaha Tracer 700. Een motorfiets met in de basis exact hetzelfde motorblok als deze Yamaha Ténéré 700. Ik heb totaal 18.634 km gereden in 30 dagen waarvan 25 rijdagen en 5 rustdagen. Het motorblok heeft niet één klap verkeerd gegeven tijdens de vooral vele zéér zware kilometers door Kazachstan want daar was het urenlang letterlijk stuiteren over de zéér slechte asfaltwegen en vele onverharde wegen met puntige kleine steentjes dan wel wasborden.
Ik heb 100-en vrachtwagens en auto’s met lekke banden en/of motorpech langs de kant van de weg zien staan maar zelf heb ik niet 1 lekke band of motorpech gehad. Echt een fantastische reismotor deze Yamaha Tracer 700 die ik tweedehands met maar 265 km op de teller voor slechts €7.995,- heb gekocht bij Ab Motoren in Leiderdorp. Er zat ook nog ene valbeugel op, een bagagerek met topkoffer dus het was letterlijk een totale schijtprijs.
In eerste instantie had ik mijn bedenkingen over de erg kleine benzinetank van maar 17 liter maar het verbruik is werkelijk absurd laag. Zelfs met 120 km/u constant en uitschieters naar kort 140-170 km/u kwam ik nog op 1:24-1:25 uit. Als ik heel erg netjes 80-90 km/u reed haalde ik zelfs 1:28-1:30. Ik had nog twee 5-liter jerrycans in mijn topkoffer meegenomen voor als ik de grens passeerde van Kazachstan -> Rusland -> Wit Rusland.
De benzine was in Kazachstan maar 37-40 eurocent per liter dus het loonde dik om de benzinetank + jerrycans voor de grens vol te gooien. In Rusland was de benzine afhankelijk van het getankte octaangehalte (92/95/98 en ja echt zelfs 100 octaan!) 57-75 eurocent per liter en in Wit-Rusland 73 eurocent per liter.
Voor mijn motorreis heb ik voorvorkveren en een achterschokbreker van Hyperpro laten monteren op de hoofdvestiging door veringprofessor Paul Klop. Waar ik eerst moeite had om de schaamranden van mijn achterband te rijden reed ik met de Hyperpro-vering op de eerste de beste rotonde mijn steppies meteen aan de grond. Verder heb ik uiteraard het totaal waardeloze klotenzadel opnieuw laten bekleden (harder schuim + leer) bij Buddyfashion in Roelofarendsveen. Zonder Hyperpro vering en Buddyfashion zadel had ik nooit die 6 dagen van 1.000+ km kunnen rijden.