Yamaha Niken Driewieler: Geniaal of Idioot?

Tijdens de EICMA motorshow in Milaan heeft Yamaha de nieuwe Niken aan de wereld getoond. Een motor met drie wielen gecombineerd een radicaal futuristisch uiterlijk. Iets wat je enkel in science fiction films uit Hollywood zou verwachten! Yamaha heeft de wereld echter geschokt door haar nieuwe motor komend jaar als productiemodel aan te bieden!

Vraag iemand een motor(scooter) met drie wielen op te noemen en je zult de Piaggio MP3 als antwoord krijgen. Een motorscooter met twee voorwielen die je in veel gevallen zonder motorrijbewijs kunt rijden. De term MP3 is zo ingeburgerd dat het ook wordt gebruikt voor ieder ander model motorscooter met drie wielen, ongeacht merk.

Vanwege het succes van de MP3 zou je daarom verwachten dat Yamaha, ook bekend van haar motorscooters zoals de X-Max en de T-max, een soortgelijke motorscooter zou uitbrengen.

Niets is echter minder waar.

Yamaha heeft er voor gekozen om met de Niken een totaal nieuwe markt te creëren voor krachtige motoren met drie wielen.

Yamaha Niken voorvorken

Voor wie is de Niken eigenlijk bedoelt?

Waar Piaggio zich meer lijkt te richten op de doelgroep die niet perse motorrijder is en ook geen motorrijbewijs heeft, mikt Yamaha hoogstwaarschijnlijk meer op motorrijders of motorliefhebbers…

Of juist niet?

Je kunt de Niken namelijk niet rijden zonder volledig motorrijbewijs (A), dus een potentiële koper heeft al ervaring met rijden op twee wielen en schakelen met een conventionele versnellingsbak.

Maar waarom zou je van twee wielen naar drie wielen gaan?

Wellicht dat er een groep motorrijders is, die vanwege medische redenen niet meer op twee wielen kan rijden en waarvoor een driewieler de oplossing is. Of zou er een grote groep ex-motorrijders zijn die angst hebben ontwikkelt voor rijden op twee wielen, en voor wie drie wielen de manier is om het vertrouwen terug te krijgen?

Om eerlijk te zijn weet ik het echt niet!!

Het geroemde driecilinder blok en de nieuwe hellingstechnologie

Ok, ik heb dus geen idee voor welke doelgroep deze driewieler motor is gemaakt, maar los daarvan, laten we even wat specificaties op een rijtje zetten:

Het hart van de Niken is de 847cc driecilinder uit de MT-09. Yamaha schijnt hem voor de Niken wat te hebben aangepast. Het blok levert 115 pk en 85 nm bij 10.000 toeren. Deze krachtbron hangt in een aluminium buisframe wat we niet vaak bij Yamaha zien, maar wat wel bijdraagt aan de overall bad-ass look.

De Yamaha Niken in de bochten

Daarnaast beschikt de Niken dus over de speciale voorkant met de twee voorwielen en vier dikke voorvorken. Het bochtenwerk en de speciale demping wordt geregeld door de Yamaha Leaning Multi-Wheel technologie. Deze technologie zorgt voor de balancering en geeft je de mogelijk bochten te nemen met een hellingshoek van 45 graden.

De elektronische opties

Wat betreft elektronische snufjes, daar zijn er ook genoeg van. Zo beschikt de Yamaha Niken over zaken zoals cruise control, een quickshifter, slipper clutch, tractiecontrole, drie rijmodi en volledige LED verlichting.

Met de cruise control kun je heerlijk lange stukken op de snelweg rijden, zonder je hand op het gas te houden. De quickshifter geeft je de mogelijkheid om te schakelen zonder te koppelen, wat weer zorgt voor een betere rijervaring. De tractiecontrole, verschillende rijmodi, en de slipper clutch dragen weer bij aan de veiligheid tijdens het rijden.

Ok, maar wat zijn nou de voordelen van een driewieler?

Ja dit is nou precies de hamvraag…

Een driewieler zal voor sommige motorrijders ongetwijfeld voor meer vertrouwen zorgen tijdens de natte en koude herfst- en winterdagen. Misschien is het zelfs een reden om ook in de winter gewoon door te blijven rijden.

Buiten dat lijkt een driewieler niet veel voordelen te hebben in vergelijking met een tweewieler. Zie ik dat verkeerd? Laat het me weten in de reacties!

Yamaha Niken in de natuur

Een driewieler heeft in mijn ogen best wat nadelen

In mijn ogen heeft een driewieler niet veel voordelen, maar als ik even nadenk kan ik echter wel een aantal duidelijke nadelen opsommen:

File rijden wordt een stuk lastiger
Een van de grooste voordelen van motorrijden vind ik het file rijden. Wanneer het verkeer in een file minder dan 50 km per uur rijdt of wanneer er een rij auto’s stilstaat voor een stoplicht, kun je als motorrijder een weg banen door het verkeer. Met de Niken zal dit een stuk lastiger worden, zowel vanwege extra breedte voorkant alsmede het minder wendbaar zijn in vergelijking met een reguliere motor.

Meer onderhoud
Vanwege de vier voorvorken en de speciale Leaning Multi-Wheel technologie zal de Niken meer aan onderhoud onderhevig zijn dan bijvoorbeeld een Yamaha MT-09 of een Yamaha Tracer.

Maximale hellingshoek
Je kunt niet plat door de bochten als je wat heerlijke berg- of dijkwegen tegenkomt. Je zit altijd aan een maximale hellingshoek vast.

Lastiger op te bergen
Veel motoren kun je met een oprijplaat zo je schuur inrijden. Kleine kans dat de Niken door een standaarddeur past, waardoor je hem sowieso in een garage moet stashen.

We gaan het zien

Alhoewel ik op dit moment nog vrij sceptisch ben over de Niken, zou ik hem dolgraag een weekje willen rijden om te kijken of hij mijn vooroordelen bevestigd of dat ik er juist helemaal naast zit.

Op het moment van schrijven zijn er nog geen video reviews, dus ben ik super benieuwd naar de rijeigenschappen van Yamaha’s nieuwe driewieler.

Wil je op de hoogte blijven van de Niken? Schrijf je dan in voor mijn e-mail updates en abonneer je op mijn MotoCamel YouTube kanaal.

5 gedachten over “Yamaha Niken Driewieler: Geniaal of Idioot?”

  1. Meer grip, sneller kunnen remmen. Kan ook niet omvallen tijdens het maken van bochten?

    Tour motors zijn ook vaak log en slecht handelbaar. Daar gaat de Niken het dus van winnen

  2. afgelopen zondag een proefrit gemaakt. Hoewel ik het nog steeds een oerlelijk ding vindt (beauty is in the eyes of the beholder) reed het werkelijk fantastisch, wat een superleuke motor is dit. Eindeloos veel grip en binnen 10 meter heb je niet meer in de gaten dat je met een driewieler onderweg bent. Breedte valt enorm mee als je op de motor zit. Verbruik overigens ook (1 op 20 / 22). Vraag blijft alleen hoe snel de voorbanden slijten want qua kosten heb je toch een ge-avanceerdere fiets dan een standard motor.

  3. Ik rij met een R1200rt en rij alle dagen, winter en zomer (30.000 km/jr). Ik ben geïnteresseerd in de Niken gezien deze meer grip heeft in slechte weersomstandigheden. Ik had ook schrik van de breedte maar blijkt dat de Niken 9,5 cm smaller is dan mijn BMW en nog een pak goedkoper is en er trouwens nog veel cooler uitziet (Dat is natuurlijk smaak). Ik overweeg deze fiets daarom en niet omwille van schrik op een 2wieler. Bijkomend: met een rt door de file rijden lukt perfect dus met 10 cm minder gaat dit zeker lukken. Een weekendrijder bekijkt het natuurlijk anders dan iemand die dagdagelijks moet rijden maar ik vind het een topconcept.

Reacties zijn gesloten.