Tweedehands motor kopen – Hoe zit het met achterstallig onderhoud?

Je staat op het punt om een tweedehands motor te kopen, maar je bent niet zeker of ie periodiek onderhoud heeft gehad. Hoe kom je erachter of je vermoeden klopt? En is onderhoud überhaupt belangrijk bij de koop van een motor? In dit artikel geef ik mijn kijk op de hele onderhoudskwestie bij de aanschaf van een tweedehands motor.

Probeer na te gaan welk onderhoud is verricht

Bij een tweedehands motor die je bij een particulier koopt is het lastig om na te gaan of er periodiek onderhoud is verricht. Veel handige heren verversen hun eigen olie, vloeistoffen, lagers en ketting zelf, zonder een garage en dus zonder onderhoudsfacturen.

Een andere groep laat de motor wel onderhouden bij een garage, maar dan moeten ze dit dan wel kunnen aantonen met onderhoudsfacturen waaruit je kunt afleiden welk onderhoud is verricht op welke datum en bij welke kilometrage.

Hierbij is het altijd handig om de garage te bellen (doe dat dus voordat je op een zondag een bezichtiging doet!) en het even na te vragen. Vraag dan ook gelijk even wanneer volgens hun het laatste onderhoud is gedaan.

‘Mondeling onderhoud’ betekent helemaal niks

Als je bij een bezichtiging van een particuliere tweedehands motor vraagt naar de onderhoudshistorie, zullen veel verkopers aangeven dat er ‘wat’ onderhoud is gedaan, maar ze kunnen niet aantonen wanneer, bij welke kilometrage of zelfs door wie het is gedaan.

Met zulke antwoorden koop je helemaal niks en er zou ook een lampje bij je moeten gaan branden. Nogmaals, het kan altijd zijn dat iemand de motor voornamelijk zelf heeft onderhouden, maar dan zou je dit moeten kunnen afleiden uit zijn verhaal en kennis van techniek.

Een liefhebber die het zelf doet kan vol passie over de motor, de historie en het onderhoud praten. Iemand die achterstallig onderhoud probeert te verbergen en niets met onderhoudsfacturen kan aantonen zal altijd wat vaag blijven en geen duidelijke antwoorden geven

Formuleer daarom aan de hand van onderzoek naar het type motor wat je wilt kopen al wat belangrijke vragen zoals:

  • Wat kun je over de motor vertellen?
  • Waarom wil je hem verkopen?
  • Bij welke garage is het onderhoud verricht?
    • Kun je dit aantonen met facturen?
    • Mag ik de garage bellen?
  • Heb je zelf het onderhoud verricht?
    • Welke onderhoud heb je verricht
    • Wanneer heb je dit voor het laatst gedaan?
  • Ben je op de hoogte van de onderhoudsinterval van de motor?
  • etc.

Deze vragen stel je tijdens een bezichtiging en aan de hand hiervan kun je in veel gevallen een redelijk waardeoordeel vellen.

Ken het periodieke onderhoudsschema van de motor

Wat je vaak ziet gebeuren is dat een motor wordt weggedaan voor het moment dat er wat duurder onderhoud moet worden verricht. Denk bijvoorbeeld aan het stellen van kleppen bij een motor waarbij het blok lastig te bereiken is.

Daarom is het goed om te weten wat het onderhoudsschema is volgens de fabrikant van de motor. Met een simpele zoekactie op Google kun je zo een officiële PDF vinden waarin dit wordt vermeld.

Als de documentatie aangeeft dat er bijvorbeeld bij 30.000 km een grote beurt met een paar extra checks aan zit te komen, weet je dat je hier rekening mee moet houden als de motor die jij op het oog hebt 28.900 km op de klok heeft staan.

De eigenaar steekt al een tijdje geen geld meer in het onderhoud

Houd er altijd rekening mee dat op het moment dat iemand heeft besloten dat ie zijn motor wilt verkopen, of dat ie de liefde ervoor een beetje verloren is, hij geen geld meer in onderhoud gaat steken.

Op zich een logische redenatie, maar jij koopt dan het achterstallige onderhoud van de vorige eigenaar. Jij bent diegene die mag achterhalen wat er in die tijd gedaan had moeten worden en dat onderhoud alsnog uitvoeren.

Natuurlijk kun je ook doen alsof je neus bloed, omdat de motor nou eenmaal zo mooi is, maar vroeg of laat kun jij geconfronteerd worden met dat achterstallige onderhoud en ineens een fikse rekening van je motorgarage ontvangen omdat de lagers van je brug zijn doorgerot, je kleppen out of spec staan en je balhoofdlager helemaal verroest is.

Ik heb dit helaas ook mogen meemaken en honderden euro’s uit moeten geven om alles weer in orde te krijgen.

Check bij de RDW wanneer ie voor het laatst op naam is gezet

Check voor de bezichtiging bij de RDW aan de hand van het kenteken van de motor wanneer ie voor het laatst op kenteken is gezet. Heeft de huidige eigenaar hem pas een paar maanden op naam en zegt ie hier ook niks over?

Een reden kan zijn dat hij de motor kwijt wilt omdat ie hem wellicht met achterstallig onderhoud heeft gekocht en nu dat duidelijk is geworden er zelf geen geld meer in wilt investeren.

Natuurlijk zal de verkoper dat niet zeggen en met een ander verhaal komen.

Het kan overigens prima zijn hij een geldige reden heeft om de motor na aankoop vrij snel weer te willen verkopen. Ik kan me voorstellen dat als een motor uiteindelijk niet bij je rijstijl past, je hem dan ook snel weer wilt verkopen om zoveel mogelijk waarde te behouden.

Doe een onafhankelijk check door een garage

Bij twijfel of als je gewoon zeker wilt zijn van je aankoop, bestaat er altijd nog de optie om met goedkeuring van de verkoper, de motor naar een garage te brengen en hem op een aantal belangrijke punten te laten controleren.

Motor bij RDW garage

Dit kost je bij de garage ook geld, maar als het om een motor met een significante waarde gaat, is dit zeker geen gek idee.

Naast een check kun je van de garagist ook advies ontvangen over onderhoud waar je in de (nabije) toekomst op moet letten. Vooral een garagist die jouw type motor al vaak voorbij heeft zien komen kan je goed voorzien van praktijkadvies.

Zorg altijd voor een financieel potje voor achterstallig onderhoud

Ook al doe je voor de aankoop zoveel mogelijk je best, het is altijd verstandig om bij de koop van een tweedehands motor rekening te houden dat je binnen 3 tot 6 maanden makkelijk 250 tot 500 euro kwijt kan zijn aan achterstallig onderhoud wat later pas boven water komt drijven.

Ik ken zoveel vrienden en kennissen die dachten dat ze geld hadden bespaard met een goede deal, om er vervolgens na een aantal maanden achter te komen dat er broodnodig onderhoud nodig was en de garage aangeeft dat de werkzaamheden en onderdelen bij elkaar makkelijk 300 euro bedragen.

Conclusie

Tenzij je een motor bij de dealer koopt die ook daar is onderhouden, blijft het kopen van een tweedehands motor een risico. Iedere motor heeft sowieso periodiek onderhoud nodig, maar achterstallig onderhoud kan betekenen dat jij nog aardig wat geld moet uitgeven om überhaupt veilig door te kunnen rijden.

Zorg daarom dat je goed je huiswerk doet. Lees de liefhebbers fora van het type motor, raadpleeg een merkgerelateerde motorclub, neem iemand met motorkennis mee en vraag goed door bij de bezichtiging.

Heb je dit alles gedaan en twijfel je alsnog? Dan is het wellicht beter om op zoek te gaan naar een andere motor…