Tips voor Filerijden, Lanesplitten en Filteren op de motor

Er bestaan een hoop onduidelijkheden als het gaat om filerijden op de motor. Mag het in Nederland? Is lanesplitten hetzelfde? En hoe zit het met filteren in de stad? In dit artikel leg ik uit wat wel en niet mag in Nederland en voorzie ik je van wat tips om het veilig te houden.

Filerijden in Nederland

In Nederland is het wettelijk toegestaan (gedoogd) om als motorrijder door de file heen te rijden. Als auto’s in een file minder dan 40 km per uur rijden, mag je als motorrijder met max 10km verschil tussen de file door rijden.

De positie van de motorrijder tijdens het filerijden is tussen de twee meest linkerbanen bij een weg met meer dan drie stroken. Bij een weg met slechts twee rijstroken rij simpelweg door het midden.

Op het moment dat de file weer op gang komt en de auto’s harder dan 40km per uur gaan rijden, word je als motorrijder geacht weer op de rijbaan verder te gaan.

Tips voor het motorrijden in de file

Filerijden kan soms tricky en gevaarlijk zijn. Vooral als je niet vaak op de motor rijdt of net je rijbewijs hebt. Om zo veilig mogelijk door de file te rijden heb ik daarom zes tips voor je opgesomd:

1. Automobilisten zijn niet verplicht ruimte voor jou motor te maken

Ondanks dat filerijden voor motoren wordt gedoogd, is een automobilist niet verplicht om ruimte te maken voor de motorrijder. Word dus niet boos als je er niet langs kan omdat iemand de weg gedeeltelijk blokkeert. Meestal gaat iemand vanzelf aan de kant als jij tot stilstand komt naast zijn auto.

2. File rijden is niet in alle EU landen toegestaan

Filerijden voor motoren is niet in alle EU landen toegestaan. In Duitsland is bijvoorbeeld officieel niet toegestaan. Als ik echter in een Duitse file terecht kom rijd ik alsnog gewoon door de file heen. Het heeft namelijk totaal geen zin om met 10km per uur achter de auto’s aan te sloffen.

Je merkt echter wel dat auto’s in Duitsland geen rekening houden met motoren die door de file heen rijden. Soms uiten ze ook hun ongenoegen door naar je te toeteren.

3. Houd ruimte tussen je voorganger

Het kan zijn dat je andere motorrijder tegenkomt die ook door de file heen rijdt. Houd afstand en ga niet dicht tegen je voorganger plakken. Hij of zij durft wellicht minder snel te rijden, heeft een bredere motor (met zijkoffers) of is niet gewend om tussen de files door te rijden.

4. Rijd niet in hoge versnellingen

Soms kan het vervelend zijn om op jouw type motor in de hoge toeren te rijden, maar tijdens het filerijden moet je hier soms maar mee leren leven.

Je wilt namelijk voor je eigen veiligheid kunnen afremmen op de motor als je het gas loslaat. Dit werkt alleen effectief in lagere versnellingen. Ik rijd zelf maximaal in z’n 3 en omdat ik een eencilinder rijd, remt de motor vrij bruusk als ik in z’n eerste, tweede of derde versnelling het gas loslaat.

5. Hou je hand en/of voet op de rem

Hou eventueel je hand op de voorrem of je voet op de achterrem om snel in te kunnen grijpen als een automobilist van baan wisselt. Let wel op dat je voorwiel bij hard remmen weg kan glijden je geen ABS hebt.

6. Kijk vooruit

Kijk altijd ver genoeg vooruit, focus je niet (enkel) op de paar auto’s voor je. Let vooral op lege gaten in de files, het zou kunnen dat een automobilist daar van baan gaat wisselen om het gat te vullen.

Lane splitten oftewel tripleren

Filerijden zou je kunnen zien als lanesplitten, maar wat sommige mensen bedoelen met lanesplitten is tripleren. Dit betreft het inhalen van twee auto’s die naast elkaar rijden buiten de file. Dit is in Nederland verboden en er staan fikse boetes op.

Los van de boete is het ook niet veilig om dit als motorrijder te doen. Een automobilist houdt op dat moment namelijk geen rekening mee dat een motorrijder hem links of rechts inhaalt.

Filteren in de stad

Filteren is tussen het stilstaande verkeer zigzaggen, wat voornamelijk voorkomt in de grote steden. Voor zover ik weet is dit gewoon legaal in Nederland, zolang je het op een verantwoorde manier doet.

Voorkruipen bij het stoplicht

Als laatste heb je als motorrijder ook nog het voorkruipen bij het stoplicht. Als je er een (flinke) rij staat bij het stoplicht kun je als motorrijder op een veilige manier tussen de auto’s door rijden en voor of naast de eerste auto gaan staan.

Los van tijdwinst is dit ook voor je eigen veiligheid. Tegenwoordig zit iedereen op z’n smartphone en is het goed mogelijk dat iemand je niet ziet en je vol van achteren raakt.

Hou er hier ook rekening mee dat automobilisten niet verplicht zijn ruimte voor je te maken. Ga ook hier niet toeteren of revven, maar wacht rustig tot je er wel langs kunt.

Doe er je voordeel mee

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk was. Heb jij als ervaren motorrijder nog tips voor het veilig filerijden in Nederland? Ben je een beginner die meer advies nodig heeft? Of ben je het niet eens met mijn uitleg? Laat het me weten in de reacties.