Tips voor een motorvakantie in Noorwegen

Noorwegen heeft de avontuurlijke motorrijder enorm veel te bieden. Prachtige ongerepte landschappen, ellenlange smalle bergwegen, wilde rivieren, watervallen en de mogelijkheid om praktisch overal wild te kamperen! Alle ingrediënten voor een onvergetelijke motorvakantie. Ik heb zelf tien dagen rondgereden in Noorwegen en in dit artikel wil ik je voorzien in praktische tips en advies om het optimale uit jouw Noorse motor avontuur te halen.

Naar Noorwegen rijden of met de boot gaan?

Je kunt vanaf Nederland naar Noorwegen rijden via saaie snelwegen of door de boot in Kiel (Duitsland) pakken en de volgende ochtend vers en fruitig te starten in Oslo. Zelf heb ik voor deze laatste optie gekozen.

Van Utrecht naar Kiel ben je ± 5 uurtjes kwijt zonder pauze. Als je niet midden in de nacht wilt vertrekken om in de ochtend op tijd te zijn voor de boot, is het een aanrader om een dag van te voren te vertrekken en te overnachten in een goedkoop hotel in of rondom Kiel.

Eenmaal de motor ingeladen op de boot kun je de bagage droppen in je kabine en op de boot genieten van lekker eten en ander vermaak. Reserveren voor de boot doe je via de website van Color Line.

Bespaar geld: reserveer ruim van te voren

Net zoals bij vliegtickets kun je voor een motorvakantie in Noorwegen een hoop geld besparen als je de boot naar Oslo vroeg boekt. Hoe langer je wacht, des te meer je gaat betalen. Overnachten op de boot doe je in een eigen kabine waar max vier personen in passen.

Met vier man kan zo’n kleine cabine aardig krap worden, dus wil je wat meer ruimte, boek dan per twee personen een cabine. Je betaald wat meer, maar je koopt er ook rust en ruimte mee.

Ontbijt en diner op de boot: een absolute aanrader!

Als je van eten houdt kan ik aanraden om een bootticket inclusief ontbijt te kopen en eenmaal op de boot los te reserveren voor het open buffet diner. Zowel het open buffet in de ochtend als in de avond is qua aanbod geweldig! Ik heb zelden zo’n uitgebreid en kwalitatief open buffet meegemaakt.

Motocamel e-mail updates

Like what you read? Blijf maandelijks op de hoogte van nieuwe artikelen, motornieuws, tips en video’s.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik respecteer jouw privacy en uitschrijven kan op ieder moment.

Kies voor motorrijden in Noorwegen de juiste motor met de juiste banden

Voordat je naar Noorwegen gaat is het belangrijk om te weten waar je wilt gaan rijden. Blijf je op asfaltwegen rijden of wil je ook de nationale parken in en op gravelwegen rijden?

Met een naked bike of een supersport zal het qua vering vrij oncomfortabel worden op de smalle en hobbelige asfaltwegen bovenin de bergen. Gravelwegen in de nationale parken kun je sowieso vergeten. Mijn advies zou daarom ook zijn om met een adventure motor te gaan die wat langere veerwegen heeft en bij voorkeur tegen een stootje kan.

Ook is het belangrijk om je motor te voorzien van banden met wat meer profiel, zodat je ook op de grove gravelwegen (vooral wanneer het geregend heeft) genoeg grip blijft houden. Twijfel je over de conditie van je banden? Vervang ze dan sowieso voordat je naar Noorwegen gaat en zorg dat je ze in Nederland al hebt ingereden.

Tank je motor iedere ochtend of aan het einde van de rit vol

Vooral als je in een groep rijdt wil je voorkomen dat mensen op eigen houtje gaan tanken en de groep uit elkaar valt. Tank daarom gezamenlijk aan het einde van de rit of in de ochtend aan het begin van de rit. Tijdens mijn tijd in Noorwegen waren de benzineprijzen praktisch gelijk aan die van Nederland.

Alhoewel Noorwegen gigantisch is en je vaak in dunbbevolkte gebieden rijdt, zijn er overal wel benzinepompen te vinden.

In principe kun je op veel plaatsen onbemand met PIN tanken. Een enkele keer accepteerde ie geen PIN en heeft iemand met creditcard voor mij betaald. In het ergste geval kun je altijd doorrijden en het bij een volgend benzinestation proberen.

Overbelast je motor niet: wees zuinig met bagage en verdeel de lasten

Een valkuil voor veel motorrijders is dat ze hun koffers, panniers of tassen helemaal vol stoppen met bagage. Dit zorgt er alleen maar voor dat het motorrijden minder leuk wordt, aangezien je motor er een stuk zwaarder van wordt.

Bagage op de motor tijdens de motorvakantie in Noorwegen
In Noorwegen reed ik met een SW-Motech drybag en twee SW-Motech dakatassen. Alles bij elkaar lijkt het enorm volgepakt, maar qua gewicht valt het erg mee.

Wees daarom kieskeurig met wat je meeneemt. Neem alleen datgeen me waarvan je weet dat je het absoluut gaat gebruiken. Als je met een groep gaat, verdeel dan bepaalde zaken zoals een bandenset, campingspullen, etc. Als je met een groep van drie gaat is het niet nodig om dit soort items in drievoud mee te nemen.

Neem niet veel kleding mee: handwassen scheelt je gewicht en ruimte

Kleding is iets waarvan je al snel te veel meeneemt. Of het nou ondergoed, broeken of shirts zijn, neem niet voor iedere dag schone kleding mee. Je kunt in een opvouwbare wasteil (neem er voor de gehele groep eentje mee) met water en wat wasmiddel je kleding met de hand wassen.

Als je dus 10 dagen naar Noorwegen gaat is het in mijn optiek enkel nodig om vijf paar sokken, vijf onderbroeken, drie hemden en drie shirts mee te nemen. Bij de plaats van overnachting kun je om de paar dagen je kleding wassen en drogen. Zo draag je alsnog schone kleding, zonder dat je te veel hoeft mee te nemen.

Neem een kookstel op gas mee en maak onderweg je eigen eten, koffie en thee

Wil je de trip in Noorwegen een beetje betaalbaar houden? Dan raad ik je aan een eigen kookstelletje mee te nemen en onderweg in de Noorse dorpen wat boodschappen te doen. Zo kun je iedere ochtend, middag en avond je eigen eten klaarmaken en hoef je niet op zoek te gaan naar eetgelegenheden.

Zelf koken tijdens het kamperen in Noorwegen
Heerlijk na het eten nog even een maiskolf roosteren boven het vuur

In veel gevallen zul je namelijk geen restaurants tegenkomen en ook al zou dat wel het geval zijn, dan heb je na anderhalve week een fors bedrag aan eten uitgegeven. In Noorwegen is het voedsel namelijk een stuk duurder dan in Nederland!

En los van financiën, wat is er nou lekkerder dan je eigen koffie en thee maken aan de voet van een meertje of midden in een van de prachtige nationale natuurparken?

Vergeet hotels, ga wildkamperen of zoek een camping op

In Noorwegen kun je buiten de bebouwde kom overal wildkamperen, zolang het geen landbouwgrond is of of omheind met een hek. Ik heb slechts tweemaal kunnen wildkamperen i.v.m. de grote van de groep, maar als ik het over zou doen zou ik met minder man gaan en iedere dag wildkamperen!

Wil je kamperen maar toch liever over een douche en een toilet beschikken? In Noorwegen zijn er campings zat. Op deze campings betaal je voor zowel de tent als een staplaats voor je motor. Dit kost je in totaal meestal tussen de 8 en 15 euro per dag.

De eerste dag kamperen deden we op een camping

Verwacht je de volgende dag regen of heb je de hele dag in de regen gereden? Dan kun je er ook altijd voor kiezen om op de camping een (simpele) blokhut te huren. Een blokhut voor vier personen kost meestal tussen de 40 en 50 euro per dag.

Vooral als je de kosten met vier man deelt kom je neer op slechts ±10 euro de man. Buiten het hoogseizoen kun je op iedere camping zonder te reserveren een blokhut vinden.

Ga je (wild)kamperen? Kies de juiste tent!

Wil je kamperen? Neem als je op de motor naar Noorwegen gaat geen reguliere tent mee die je normaliter ook naast je caravan zou opwerpen. Dit type tent is veel te zwaar en niet gemaakt voor de motorrijder.

Je wilt namelijk een lichtgewicht tent welke gemaakt is voor avontuurlijk kamperen. Daarnaast zou ik kiezen voor een tweepersoons variant. In de praktijk is een tweepersoons tent eigenlijk geschikt voor een persoon, zodat je daarnaast ook nog een beetje ruimte hebt om te manoeuvreren. Een eenpersoons tent is echt een kleine cocon, waar je geen ruimte hebt om te bewegen.

Kleed je iedere ochtend voor het koudste moment

Als je gaat motorrijden in Noorwegen ga je merken dat het weer heel lokaal is en de temperatuur fors omlaag gaat als je door stukken rijdt waar er sneeuw ligt. Kleed je daarom altijd voor het koudste moment op de dag. Kleding uitdoen kan namelijk altijd nog.

Neem ook zeker winterhandschoenen mee. Het klinkt gek als je in juni naar Noorwegen gaat, maar je zult ze echt nodig hebben als je door de gebieden rijdt waar nog veel sneeuw ligt.

Wat je in de besneeuwde gebieden ook zult merken is dat de wind enorm koud en droog is. Als je even stopt voor een fotomoment zou ik daarom zeker handschoenen en een windkolletjes aanhouden.

Maak tussendoor gebruik van de veerboten

Het zou goed kunnen dat je tijdens de route een of meerdere keren gebruik moet maken van een lokale veerboot om je naar de overkant te brengen. Tijdens mijn tijd in Noorwegen kon je aan wal cash of per PIN betalen bij een medewerker. Ik heb begrepen dat je tegenwoordig zelf moet betalen bij een automaat aan boord van de veerboot.

Verplaats je motor zo ver mogelijk naar voren en aan de zijkant. Deze ruimtes zijn bedoelt voor motoren. Plaats je motor op de zijstandaard en zet hem in z’n eerste versnelling! De middenbok is te onstabiel en als je hem in neutraal laat kan ie gaan rollen en omvallen.

Let op de schapen en koeien langs de weg

Tijdens het motorrijden in Noorwegen zul je de nodige schapen en koeien langs de wegen tegenkomen. Let op dat je er niet vol gas langs gaat, want vooral de kleine lammetjes en kalfjes zijn onvoorspelbaar en kunnen last-minute de weg oversteken. Laat het gas daarom even vieren en houd waar nodig je hand of voet op de rem.

Rijd door zoveel mogelijk nationale parken

Noorwegen beschikt over prachtige nationale parken. Soms moet je voor de doorgang betalen, maar aangezien wij er voor de zomervakantie waren, waren alle slagbomen open of onbemand.

In de Noorse nationale parken vind je prachtige natuur in de vorm van kleine meertjes, heuvels, bergen en veel groen. Het is ook een ideale plek om even te stoppen, te lunchen of zelfs te overnachten.

Even pauzeren bij een mooi meertje in een Noors park

Qua wegen vind je in de nationale parken (voor zover ik heb kunnen ervaren) enkel gravelwegen. Dan hebben we het niet over korte wegen, maar over kilometers lange gravelwegen. Dit zijn de wegen waar ik persoonlijk het meest van heb genoten en daarom kan ik je vertellen dat het extreem zonde zou zijn als je dit vanwege je type motor (naked, sport, supersport, etc.) zou moeten overslaan.

Wees voorbereid op (eenzijdige) ongelukken en valpartijen

Als je in Noorwegen op gravel of stukken offroad gaat rijden, kan het zijn dat er vroeg of laat iemand onderuit gaat. In Nederland zijn we nou eenmaal niet gewend om op dit soort ondergrond te rijden en omdat we door de prachtige natuur worden afgeleid, kan het zo zijn dat jij of een van je vrienden onderuit gaat.

Blijf daarom enigszins bij elkaar in de buurt rijden. In zoverre dat je elkaar kunt zien rijden, zonder uit het zicht te raken. Ik heb meerdere keren vrienden uit een greppel moeten trekken en ook ikzelf heb een bocht verkeerd ingeschat waardoor ik in een diepe greppel terecht kwam. Was het niet dat ik in een groep reed, was mijn motor er nooit meer uitgekomen…

Insecten: koop anti-insecten spray in Noorwegen, niet in Nederland

Als je gaat kamperen in Noorwegen zul je ongetwijfeld te maken krijgen met muggen. De Noorse muggen zijn echter een stuk agressiever dan de Nederlandse muggen. Na een beet wordt de opzwelling een stuk groter en pijnlijker dan je gewend bent.

Nederlandse Deet spray doet, zoals ik heb mogen ervaren, niet veel. De lokale supermarkten hebben goed spul wat veel effectiever werkt tegen de Noorse muggen. Handig om dus bij de eerste de beste supermarkt even te vragen naar wat anti-insecten middelen.

Neem aparte regenkleding mee

Het kan zomaar zijn dat je een hele middag of zelfs een hele dag in de regen moet rijden. Veel motorjassen zijn tegenwoordig waterdicht middels een extra Gore-Tex binnenlaag of zelfs gelamineerd.

Hier draag ik een ademende regenjas van Rev’it. De zon schijnt, maar kort hiervoor reden we continu door de regen.

Bij een waterdichte binnenlaag wordt de buitenkant van je jas alsnog nat en na een goede bui sijpelt het ook gewoon door je jas heen en krijg je een vochtige tussenlaag. Het kan hierna erg lang duren voordat je jas weer droog wordt.

Neem daarom altijd aparte regenkleding mee. Het laatste wat je wilt is natte motorkleding die dagen nodig heeft om te drogen. Mijn advies zou zijn om een goede set regenkleding voor motorrijders aan te schaffen die gemaakt is van ademende stof.

Heb je nog vragen?

Ben je van plan om in Noorwegen motor te gaan rijden of ben je nog aan het oriënteren en zit je met vragen? Stel ze dan in de reacties. Ik zal m’n best doen om je zo goed mogelijk van advies te voorzien.

17 gedachten over “Tips voor een motorvakantie in Noorwegen”

  1. Hallo Anwar,

    Ik ben van plan om deze zomer naar Denemarken te gaan, Heb al je vlogs van Denemarken gezien en krijg er al meer zin in.
    Had nog wel een paar vragen :

    – In welk deel van Denemarken Zijn julie geweest?

    – Is het mogelijk om de route te krijgen ?

    – Waar haal jij je routes vandaan ?

    – Wat voor navigatie systeem heb je ?

    Met vriendelijke groet,
    Sam

    • Hey Sam,
      Ik heb niks over Denemarken gezien. Mijn interesse gaat meer uit naar Noorwegen en eventueel Zweden.
      – Wij zijn dus niet in Denemarken geweest, maar in Noorwegen.
      – Ik zou de route kunnen delen, maar die is zelf gemaakt in BaseCamp van Garmin. We hebben dus niks gedownload.
      – Routes maken we bijna altijd zelf met onze groep
      – Ik gebruik een Garmin Zumo 590

      • Ben net met de brommer naar Denemarken gereden. heel relaxed rijden daar. alle wegen zijn lang, recht en heel breed. Je mag op de meeste plekken 100 rijden. Het is allemaal niet zo spannend, maar zeker de moeite waard. Vooral omdat het een stuk minder moeite kost dan bv Noorwegen 🙂 En de dorpjes zijn er ook heel mooi.

        • Noorwegen kost ook geen moeite hoor. Je stapt in Duitsland op de boot en komt aan in Oslo. Ik ben als avontuurlijke motorrijder juist geinteresseerd is smalle spannende (gravel) wegen. Als ik saaie wegen wil blijf ik wel in Noord-Holland rijden 😀

  2. Goedenavond Anwar,
    Wij zijn van plan om eind juni naar Noorwegen te rijden. Ik hoop dat ik een aantal vragen mag stellen omtrent het rijden in Noorwegen.
    – Is het voor motoren toegestaan om tijdens het wachten voor de ferry naar voren te rijden?
    -Wij verplaatsen ons met een intruder en zijn niet van plan van de asfalt wegen af te wijken. Is slijtage op asfalt wegen daadwerkelijk zo hoog (voor je banden) als gesteld. Nogmaals wij rijden niet offroad maar wel met passagier en ben een rustige rijder, geen bagae slechts kleding aangezien we in hotels zullen overnachten.
    – Moet je voor kleine overtochten (met de ferry) ook reserveren en wat is jou ervaring met de wachttijden?
    -Wij rijden tot aan Narvik, wat is jou ervaring mbt het aantal benzine stations?

    Bij voorbaat dank voor het reageren, zou voor ons prettig zijn om te weten. Vriendelijke groet,

    • Hey Fred. Sorry voor de late reactie. Ik was even een weekje op vakantie.
      – Motoren hebben een eigen rij van wat ik me kan herinneren. Mocht die er (nog) niet zijn, mag je zeker niet langs auto’s rijden. Altijd wachten.
      – Het is wel degelijk een ander soort asfalt als hier in NL. Een stuk grover. De slijtage voor je banden zal daarom wat hoger liggen. Zal echter per band verschillen hoeveel dat effect heeft.
      – Nee de kleine ferry’s die je binnen een paar minuten naar de overkant brengen vergen geen reservering. Kost wel geld en betalen doe je bijna altijd voordat je op de ferry stapt. Kan cash of met kaart.
      – Benzinestations waren voor ons geen probleem. Iedereen van ons kon dan wel minimaal 300km per tank halen. Je kunt op je navi of routeplanner kijken om een indicatie te krijgen van het aantal benzinestations.

  3. Hallo wat een mooi verslag heb je gemaakt , zeg daar heb ik al heel wat tips uit kunnen halen ,, ik zelf ga over een goede week 10 dagen door `noorwegen rijden vanuit `denemarken , wil ik zoveel mogelijk langs de kust gaan rijden , we zijn met drie man , ik ben zelf echt geen campeerder , heb het ook nog nooit gedaan , altijd in een hotel of chalet geslapen , dus ik hoop echt dat het wat voor me is , dus elke tip of goede raad is welkom .. alvast bedankt , gr joep

  4. Hoi Anwar,

    Het filmpje ziet er enorm gaaf uit! Zou je misschien jullie route willen delen?

    gr,
    Thijs

  5. Goedenavond!
    Leuk om te lezen!
    Ik kom nu al ruim 30 jaar in Noorwegen, nu aan het voorbereiden op de eerste keer met de motor..
    Vooral de bagage is even wennen…

    Nog een goede tip: als je de boot van Kiel naar Oslo (v.v.) via de Noorse site boekt kan dat zo maar 25% goedkoper zijn..

    M.v.g.

    Jeroen

      • Nee, via de eigen site maar dan .no in plaats van .nl gebruiken…
        Weet niet waarom dit werkt maar jaren geleden als tip van Noorse vrienden gekregen..
        (Zorg wel dat je zoekgeschiedenis leeg is want als de site mee kan lezen werkt het niet)
        Suk6!

  6. Hi,

    Na het lezen van je blog krijg ik nog meer zin om zo snel mogelijk te gaan rijden. Maar er zijn toch nog wel heel wat vragen bij mij opgekomen.

    Ik wil samen met een partner op één motor richting Noorwegen. We hadden eerst het idee om via de brug naar sweden te reizen maar begrijp dat dat een lange rit gaat worden. Betreft de kosten willen we zo goedkoop mogelijk gaan genieten dus veel kamperen etc.

    – Wat is nu een goede tent om mee te nemen
    – wat voor motor tools moet ik meenemen (rijd op een Yamaha Tenere special raid edition 2018, staat nu pas 5000 km op de teller en dus nog als nieuw). Ik verwacht dus eigenlijk ook niet dat ik problemen met mijn fiets ga krijgen.
    – hoeveel km per dag rijden raad je ons aan gezien ik nog niet echt ervaring heb opgedaan. Lijkt mij verstandig om op het asvalt te blijven rijden.
    – Wat voor spullen neem je voor het camperen mee. En qua bed een luchtbed neem ik aan zonder kussen hahah.

    Ik heb echt nog geen idee hoe we toch aardig wat spullen mee moeten nemen op één fiets voor 2 personen. Al je advies is meer dan welkom.

    • – Een tent die mij vaak wordt aangeraden is de MSR Elixir 2 V2. Passen twee personen in, maar vind het zelf relaxer om in zo’n tent in mn eentje te zitten en veel ruimte te hebben voor mn spullen.
      – Check op youtube voor het gereedschap wat je mee moet nemen. Genoeg video’s daarover. Ik neem in de basis altijd steeksleutels mee voor alle type moeren en bouten op mn motor, steeksleutels om mn voor- en achterwiel los te kunnen draaien, een set inbussleutels, etc. Nog veel meer, maar echt alleen wat serieus nodig is, geen extra onzin.
      – Als je 200km op een dag doet zit je goed. ’s ochtends vertrekken, eind van de middag beetje camping zoeken.
      – Kampeerspullen schrijf ik nog een artikel over. Meld je aan voor mn nieuwsbrief, dan stuur ik die zodra die af is.

Reacties zijn gesloten.