In september heb ik een hele dag deelgenomen aan de motorcross cursus van Supermotorschool uit Eindhoven. Ik heb eerder al een enduro cursus in België gevolgd en meer dan een week in Noorwegen op gravelwegen gereden. Ditmaal vond ik het echter tijd voor een volgende stap: motocrossen op een circuit! In dit artikel deel ik mijn ervaring met deze cursus van Supermotorschool.
Ervaring met motocross? Ik niet!
Belangrijk om te weten is dat ik geen enkele ervaring heb met motocrossen. Ik heb wel eens met mijn eigen Yamah XT 660 Z Tenere offroad gereden en een enduro cursus gevolgd, maar ik heb als kind en als volwassene nog nooit op een hardcore motocrosser gereden. Ik was dus net als de meeste deelnemers een newbie op het gebied van motocrossen op een circruit.
Rijden in verschillende groepen
We waren met 12 man en werden in twee groepen van zes verdeeld die om en om op het terrein gingen. Om en om betekent dus dat er altijd een groep is die aan de kant staat en daar was ik initieel niet blij mee. Ik had geen trek in ‘pauzes’ en wilde juist alleen voor de lunch even aan de kant gaan.
Boy was I wrong 😀 Geloof mij, je hebt echt je rust nodig want rijden op losse ondergrond, meerdere keren vallen en je motor kickstarten doet het zweet van je rug en voorhoofd lopen.
‘Saaie’ maar noodzakelijke oefenrondes
Na het verdelen van de groepen begonnen we met de oefenrondes. Zes personen per keer moet rondjes om pionnen rijden. Ik vond hier persoonlijk weinig aan, maar ik begrijp dat het nodig is om gevoel te krijgen voor de ondergrond en de motor. Ik vind het alleen lastig omdat je elkaar al snel in de weg zit met zes man op een relatief klein stuk grond.
Tijdens de oefenrondes had ik liever met drie man per keer gereden om het zo een stuk vlotter te laten lopen.
Genoeg rondjes gereden, tijd voor het circuit: De Landsard in Eindhoven
Na de oefenrondes was het dan tijd om het circuit op te gaan. Ik keek hier echt naar uit omdat ik wist dat ik met snelheid mijn gebrek aan techniek wel wat kon compenseren. Los daarvan wilde ik ook gewoon door de lucht vliegen met de Yamaha 😀
Ik vond het rijden en raggen of het circuit dan ook heerlijk. Volgens mij was het niet echt een heel gemakkelijk circuit, maar het gaf mij genoeg mogelijkheden om m’n techniek te verbeteren, op snelheid te rijden en een goed gevoel te krijgen voor het rijden op een motocross motor.
Vallen, opstaan en kickstarten
Als je deze motocross cursus gaat volgen en je hebt geen ervaring met motocross, is de kans groot dat je gaat vallen. Dat kan een langzame val zijn of een val op een stuk waarbij je wat harder rijdt. Afhankelijk van het soort val kun je best schrikken.
Ik ben op het asfalt ook al een aantal keer op m’n muil gegaan, dus vallen is niet nieuw voor mij. Wat wel nieuw is, is dat je snel weer moet opstaan en in mijn geval de motor moet kickstarten. Ik had in tegenstelling tot sommige andere deelnemers namelijk geen elektrische start.
De combinatie van vallen, de motor optillen en vervolgens kickstarten kan daarom best vermoeiend zijn. Het is maar dat m’n lichaam vol met adreline zat, want ik was zo ‘pumped up’ dat ik pas tijdens de pauze merkte hoe zwaar het was.
Vallen kan je ook demotiveren en je vertrouwen wegnemen, maar tijdens deze cursus is het heel normaal. De enige uitdaging blijft om het lichamelijk op te kunnen brengen om door te gaan.
Iedere ronde wordt je beter, maar het kost (een hoop) energie
Het leuke van de dag is dat je met de hulp van de instructeurs en het leren van je fouten je steeds beter wordt. Aan het begin kan het een beetje frustrerend zijn als je valt in een bocht of de motor uit laat vallen. In de loop van de dag merkte ik echter dat ik de motor beter onder controle kreeg en steeds meer een gevoel voor de ondergrond ontwikkelde.
De motoren en de ondergrond vragen wel om snelheid en lef. Je kunt niet als een slak rijden, je zult echt op het gas moeten zitten om lekker te kunnen rijden op het circuit.
Conclusie
Ik vond het een geslaagde dag. Het was veel zwaarder dan ik het verwacht en ik was aan het einde dan ook gesloopt. Deze cursus is dan ook echt niet voor mensen die al na 10 minuten wandelen kapot zijn!
Wat ik erg fijn vond aan de cursus is dat de instructeurs er bovenop zaten en dat de cursus de hele dag (10:00 – 17:0) in beslag neemt.
Wat betreft de minpuntjes, ik vond de lunch vrij karig met wat simpele broodjes. Voor een volgende keer zou ik dus zelf mn eigen luxere broodjes meenemen. Ook vond ik de oefenrondjes een beetje saai, alhoewel ik begrijp dat dat nodig is om de motor wat te leren kennen. De prijs van 275 vind ik redelijk, aangezien je er een hele dag voor kan crossen, inclusief benzine.
Zou ik de cursus nogmaals doen? Ik denk het wel. Ik heb de techniek nu meer te pakken en ik denk dat ik me een volgende keer veel vrijer voel en het me minder energie zou kosten.
Mooi artikel Anwar!
Wanneer kan ik een cross training doen bij julie
De data van de cursussen staan toch gewoon op hun website?
Ik vind het erg jammer dat het in 1 dag moet. Kan het niet over 3 dagen verspreid worden.
Drie dagen de crossbaan afhuren en trainers betalen lijkt me financieel niet heel haalbaar. Dan zou je er ook nog eens drie dagen vrij voor moeten nemen als het op doordeweekse dagen valt.