Rev’it Dirt 3 review – De avontuurlijke motorhandschoen voor de zomer

Mijn zomerhandschoenen waren toe aan vervanging, dus ben ik op zoek gegaan naar goed geventileerde avontuurlijke motorhandschoenen. Omdat ik altijd goede verhalen heb gehoord over de Rev’it Dirt 2, besloot ik ditmaal, na wat onderzoek te kiezen voor de Dirt 3. In dit artikel deel ik mijn ervaring na twee maanden rijden met deze motorhandschoen.

Voor wie is de Dirt 3 motorhandschoen geschikt?

De Dirt 3 wordt door Rev’it min of meer gepositioneerd richting de avontuurlijke rijder die naast asfalt ook niet bang is voor wat offroad terrein. In de praktijk is de Dirt 3 ook prima geschikt voor de rijder die het asfalt nooit verlaat en op een dikke tourbuffel rijdt. Het is gewoon een kwestie van smaak.

Twee kleurstellingen

In tegenstelling tot de Dirt 2 is de de Rev’it Dirt 3 beschikbaar in twee kleurstellingen, zwart grijs en compleet zwart. Ik vind de compleet zwarte variant een beetje teveel ‘undercover’ en heb daarom voor de variant met grijze en rode accenten gekozen.

Zoals je kunt zien geeft de kleur van het grijze en rode mesh wat meer ‘flavour’ aan de Dirt 3

Smartphone (touchscreen) vriendelijk

Ben jij iemand die navigeert met z’n smartphone? Dan zul je de Connect Finger Tip op de wijsvinger van deze motorhandschoen handig vinden. Je hoeft je handschoenen hierdoor niet uit te doen als je on-the-fly iets wilt wijzigen op je smartphone.

Hou er wel rekening mee dat die smartphone vriendelijke vingertoppen door de jaren heen (afhankelijk van de intensiviteit van gebruik) kunnen slijten en je dan iets van Nano Tips moet kopen om je smartphone te kunnen blijven bedienen.

Uiteindelijk boeit het mij persoonlijk weinig. Ik zit op de motor amper op m’n mobiel, aangezien ik navigeer met een Garmin Zumo 590 die met of zonder handschoenen prima te bedienen is.

Ventilatie: jazeker!

De belangrijkste reden voor de aanschaf van de Dirt 3 was voor mij de vele ventilatie mogelijkheden. Tussen de vingers, op de duim en aan de bovenzijde van de handschoen bevat de Dirt 3 ventilerende mesh die ervoor zorgt dat je in de stad, op de snelweg en offroad lekker veel ventilatie hebt.

Bescherming: compromis tussen ventilatie en veiligheid

Veel ventilatie is natuurlijk lekker, maar hoe combineer je dat met bescherming?

Hard-shell knokkelbescherming en zachte palmslider. Ook de knokkels op je vingers worden beschermd middels harde TPR bescherming. Ik ben ook erg te spreken over de zachte palmslider. Ik vind dit veel fijner dan de harde variant van Rev’it motorkleding. Vooral als de handschoen klein uitvalt (ik heb brede handen) kan deze nogal irriteren.

Comfort

Het geitenleer, het mesh (ventilatie gaten), de zachte palmslider en de knokkelvormige bescherming aan de bovenkant van de handschoen, zorgen ervoor dat de Sand 3 enorm comfortabel en flexibel aanvoelt.

Natuurlijk is dit ook weer een compromis, want een zachte palm slider en mesh slijt sneller bij een val op het asfalt. Het zorgt er echter wel voor dat je een hele dag urenlang mee kunt rijden, zonder dat je lichte kramp in je handen krijgt door stugheid van je motorhandschoenen.

Wat is het verschil met de Sand 3?

De Dirt 3 zit qua looks en positionering qua doelgroep erg dicht tegen de Rev’it Sand 3 aan. Het wezenlijke verschil zit hem (in mijn beleving) in de bescherming aan de bovenkant van de handschoenen. De knokkelbescherming van de Dirt 3 heeft harde protectie in de vorm van je knokkels. De Sand 3 heeft een zachte protectie welke niet is gevormd rond de knokkels.

Links de Rev’it Dirt 3 en rechts de Rev’it Sand 3.

Of de Dirt 3 of de Sand 3 handschoen beter is, is een kwestie van smaak en comfort. Persoonlijk houdt ik niet van vlakke knokkelbescherming en heb dus gekozen voor de Dirt 3. Beide handschoenen lijken me echter uitermate geschikt voor avontuurlijke ritten in de warme zomerdagen.