Na een lange zoektocht naar de ideale tanktas heb ik uiteindelijk een flink bedrag uitgegeven en de Mosko Moto Nomad (tegenwoordig Nomax) aangeschaft. Ik heb deze ‘unieke’ tanktas nu meer dan zes maanden intensief in gebruik en vond het tijd om mijn ervaringen met je te delen. Ben je zelf in de markt voor een tanktas of heb je specifieke interesse in de Nomax? Lees dan zeker verder!
Waarom überhaupt een tanktas?
De reden dat ik op zoek ben gegaan naar een (nieuwe) tanktas is in eerste instantie om mijn GoPro gear, telefoon en accessoires, klein motorgereedschap, snacks, documenten, etc. binnen handbereik te hebben.
Het wegfrommelen van dit soort items in m’n jas of rugtas blijkt in de praktijk voor mij totaal niet te werken.
Met een tanktas, en vooral op de manier waarop de Nomad/Nomax dit doet, zijn al deze items altijd netjes geordend, binnen handbereik en hoef ik dus niet af te stappen en in mn jas, rugtas of panniers te zoeken.
Eerste impressie: een vreemde eend
Als je de Nomad voor het eerst in je handen hebt ziet ie er al wat anders uit dan een ‘reguliere’ tanktas. Hij heeft heel wat ritsen en als je de twee hoofdcompartimenten opent bestaan de deze uit nog meer losse opbergvakjes met ritsopeningen.
Wat hem echt een vreemde eend maakt is dat ie beschikt over een waterzak (hydration pack) van twee liter en de mogelijkheid om hem als een rugtas te dragen (!).
Als je echter verder kijkt merk je dat de Nomad nog over veel meer functionaliteiten beschikt die hem onderscheiden van de gemiddelde tanktas.
Deze tanktas is niet waterdicht, en dat is een voordeel…
De Mosko Moto Nomad is out-of-the-box niet waterdicht. Een minpunt right? Nee, voor mij juist een pluspunt.
Waarom?
Omdat ie niet waterdicht is, is het materiaal niet super stug en rubberachtig en beschikt ie over ‘normale’ hoge kwaliteit YKK ritsen, zonder dikke rubberen randen die hem waterdicht moeten houden. Hierdoor gaan de ritsen heel soepel open en dicht.
Bij de Enduristan Sandstorm 4H is de ritssluiting wel waterdicht, wat het gebruiksgemak in mijn ogen niet ten goede komt. De rits opent vrij stroef en loopt vaak vast doordat het dikke rubber eromheen tussen de rits komt.
Als het toch gaat regenen kun je de meegeleverde regenhoes uit een van de vakken halen en over de tanktas doen. Probleem opgelost!
Verwacht je geen regen? Dan kun je de regenhoes thuis laten en de opbergruimte gebruiken voor iets anders.
Montage, dagelijks installeren en afnemen
De Nomax bevestig je aan de voorzijde (richting het stuur) middels een verstelbare strap met kliksluitingen aan je stuurkolom. Aan de andere kant (richting je benen) bevestig je hem middels twee straps met klitteband en een montagepunt met kliksluitingen aan je frame.
In de praktijk ben je voor de initiële montage aan je stuurkolom en frame 5 a 7 minuten bezig. Daarna is het plaatsen of afnemen van de Nomax een kwestie van enkele seconden.
Eenmaal gemonteerd kun je de tanktas aan beide uiteinden verstellen om hem op de ideale manier op je tank te bevestigen. Afhankelijk van hoe je de tanktas gevuld hebt zal ie de ene keer wat anders losser of strakker moeten worden gemonteerd.
Op het moment dat je van de motor stapt en hem mee wilt nemen of als je thuis bent gearriveerd, klik je doodeenvoudig alle sluitingen los en neem je hem van de tank af.
Het organiseren van je spullen
Als de Nomad tanktas ergens in uitblinkt is het wel de hoeveelheid opbergmogelijkheden. In tegenstelling tot veel andere tanktassen heeft Mosko Moto er bij de Nomad voor gekozen om meerdere uitklapbare compartimenten te gebruiken en deze te organiseren middels verschillende ‘mesh’ vakjes met ritssluitingen.
Dit alles maakt dat je georganiseerd te werk kunt gaan en al je items heel precies kunt onderverdelen in de compartimenten en vakjes.
Omdat er zoveel opbergmogelijkheden zijn kan ik tijdens een stop simpel bij de juiste items komen om bijv. snel een GoPro batterij te wisselen, m’n telefoon te pakken, snacks te pakken, spray voor het reinigen van m’n vizier, etc. Alles is georganiseerd en gegroepeerd.
Het gebruik van de ‘beavertail’
Iets wat je op meerdere producten van Mosko Moto tegenkomt is de zogenaamde beavertail. Dit is een extra ruimte met een flap en zonder rits, waarin je spullen kunt plaatsen die je snel bij de hand wilt hebben of tijdelijk mee wilt dragen.
Op de Nomad gebruik ik de beavertail meestal voor het bij de hand houden van een klein flesje met water en een microvezel doek (beide voor het reinigen van mn vizier), een pen (voor documenten bij grensovergangen), wat dadel bars, etc.
Voor de rest vind ik de beavertail vooral handig voor het bewaren van iets wat ik heb gekocht, tijdelijk bij me wil hebben, maar wat niet past in de reguliere compartimenten omdat ze vol of te klein zijn.
Op de foto hierboven zie je ‘oudere’ versie van de beavertail. Inmiddels heeft ie in de nieuwe Nomax een iets andere vormgeving gekregen.
De beavertail uitbreiden met MOLLE accessoires
Op de bevertail zitten MOLLE (Modular Lightweight Load-carrying Equipment) panels voor het plaatsen van accessoires die je op de Nomad wilt monteren. Dit is een van oorsprong militaire standaard voor het bevestigen van accessoires op bijv. een rugzak, vest of in dit geval een tanktas.
Het bevestigen van een MOLLE accessoire is vrij simpel. Als je het voor het eerst doet kan het even priegelen zijn, maar als het er eenmaal op zit, zit het ook muurvast.
Momenteel gebruik ik de MOLLE panels voor de montage van de Mosko Moto Phone navigator. Deze accessoire geeft me de mogelijkheid om mijn telefoon bovenop de Nomad te positioneren, zonder hem aan mn stuur te hoeven monteren middels een telefoonhouder.
Een tanktas die transformeert in een rugzak?
De mogelijkheid om de Nomad als rugtas te gebruiken heeft mij de trekker doen overhalen en voor deze tanktas te gaan, ondanks zijn prijskaartje van ±200 euro.
Als je een tanktas hebt herken je vast het geklungel als je even van je motor stapt, een winkel ingaat of een wandeling maakt. Je loopt altijd met dat ding in je handen. Vooral als ie groot is en goed gevuld kan dat best irritant zijn.
De Nomad lost dit op door simpelweg in een rugzak te transformeren.
Je kunt twee van mesh gemaakte schouderbanden uit de onderzijde van de Nomad trekken, en de straps waarmee ie aan het frame van je motor vastzit wikkel je om je middel en klik je vervolgens aan elkaar vast.
Zo zwabberen er geen straps in de rondte en heb je in een handomdraai van een tanktas een rugzak gemaakt!
Eerlijk gezegd had ik geen hoge verwachting van het draagcomfort, maar de Nomad heeft me hierin echt verrast. Waarschijnlijk omdat de onderzijde van de Nomad, welke tegen je rug aan zit, enorm stevig is, waardoor ie niet aan je rug ‘hangt’ zoals een goedkope rugzak.
En dan nog het waterreservoir met drinkslang
Ik zou het zelf nooit hebben bedacht, maar een waterreservoir in een tanktas is voor mij een geweldige combo gebleken. Normaliter draag ik op warme dagen een Kriega Hydrapack rugtas met een drieliter waterreservoir om mezelf te hydrateren.
Ik denk echter niet dat ik deze nog veel zal gebruiken, aangezien de Nomad deze functie nu overneemt en ik zo geen rugtas meer hoef te dragen.
Waar zit het waterreservoir?
Het waterreservoir van de Nomax zit in het onderste compartiment. Om hem uit te nemen moet je eerst de waterslang loskoppelen. Een vol reservoir terugplaatsen gaat relatief gemakkelijk, vooral als je een van de ritsen in de compartimenten opent en hem zo omhoog trekt.
Een voordeel van het plaatsen van de hydration pack aan de onderkant van de tanktas, is dat het water zo lekker lang lang koel blijft, omdat ie geen direct zonlicht opvangt.
Mocht je het reservoir in de koude maanden niet gebruiken, kun je hem uitnemen en het compartiment gebruiken om extra spullen mee te nemen.
Het reservoir en de drinkslang zijn overigens van het merk HydraPak, een bekend merk als het gaat om hydration packs.
Waarom je deze tanktas nooit in een motorkledingzaak zult vinden
Tot niet zo lang geleden wist ik niet van het bestaan van Mosko Moto af, omdat ik hun producten nooit fysiek of online in een motorkledingzaak ben tegengekomen. Dat zal ook in de toekomst niet gebeuren aangezien ze alleen direct aan de consument verkopen middels hun eigen website moskomoto.eu
Daar leggen ze uit dat deze methode van verkopen hanteren om de marge, die ze normaliter aan een dealer moeten afstaan, in de ontwikkeling van hun producten kunnen steken. Hierdoor hoeven ze qua materiaal en productontwikkeling nooit concessies te doen op kwaliteit.
Het voordeel is wel dat hun Europese distributiecentrum in Nederland zit, dus als iets op voorraad is, heb je het meestal binnen één a twee werkdagen binnen.
Conclusie
De Nomad/Nomax is zonder te overdrijven echt een bizar goed doordachte tanktas. Je merkt gewoon in alles dat ie gemaakt is door motorrijders die hun eigen producten intensief gebruiken en zonder een compromis de beste, meest gebruiksvriendelijke tanktas willen maken.
Voor mij heeft ie het motorrijden nog fijner gemaakt, omdat ik nu altijd al mijn essentiële spullen georganiseerd bij de hand heb. Het waterreservoir maakt flesjes meenemen overbodig en de optie om hem als rugzak te dragen zorgt ervoor dat ik nooit meer hoef te zeulen met tanktas in mn hand.
1 gedachte over “Review van de Mosko Moto Nomad (Nomax) – Tanktas, Rugzak en Waterzak in één!”
Reacties zijn gesloten.