Review van de Mosko Moto Backcountry (soft) Panniers (25L)

Tijdens mijn zoektocht naar geschikte soft panniers voor m’n motor ben ik uitgekomen bij de Backcountry Panniers van Mosko Moto. De afgelopen tijd heb ik meer dan 7000km met deze tassen/panniers gereden; van de Ardennen tot de Alpen, van hotel tot camping. In dit artikel deel ik mijn ervaring met deze bagage oplossing, nemen we de functionaliteiten onder de loep, vergelijken we ze met harde koffers en kijken we of de BC panniers het geld waard zijn.

Waarom soft panniers/tassen en geen koffers?

De keuze voor zachte (soft) panniers was voor mij vrij simpel. Ik rijd steeds meer offroad en met harde koffers of panniers kun je bij een val veel schade oplopen (aan de panniers, je motor en je bagagerek). Ook is er de reële kans dat de bevestiging afbreekt en dan sta je in the middle of nowhere met zo’n prachtige aluminium koffer in je handen…

Zachte panniers of bagagetassen in het algemeen vangen de klap van de val beter op, lopen minder schade op en de kans dat je bagagerek breekt is ook veel kleiner.

Kun je soft panniers op slot zetten?

Een van de nadelen die met soft panniers worden geassocieerd is dat je ze niet middels een slot kunt afsluiten. Ik zou zeggen als je voor soft panniers of motortassen kiest moet je de motor niet vaak in stedelijk gebied parkeren en heb je dus geen slot nodig, maar dat geheel terzijde…

Links de platte Steelscore locking straps en rechts de Heavy Duty ADV lock die meer een kabel stijl heeft

De Backcountry Panniers van Mosko Moto kun je met een Heavy Duty ADV lock of Steelcore locking straps echter wel redelijk secuur afsluiten. Het werkt misschien niet zo simpel als een slot op een harde pannier, maar als je bezorgd bent dat je spullen gejat worden, zijn dit wellicht goede opties.

Waarom is de keuze gevallen op Backcountry Panniers

Allright genoeg over soft panniers in het algemeen, let’s dive into the Backcountry Panniers.

Toen ik mijn Yamaha XT 660 Z Tenere kocht kreeg ik er van de vorige eigenaar gratis de SW-Motech Dakar soft panniers bij, incl. bevestigingsbeugel. Ik had tot die tijd enkel ervaring met BMW panniers, Givi koffers en Kriega drybags. Aangezien ze gratis waren en bijna ongebruikt besloot ik ze erop te houden te gaan testen tijdens mijn vakantie.

Toen ik avontuurlijk door Noorwegen gingen touren kwam ik er al snel achter dat de Dakar panniers in dagelijks gebruik totaal niet praktisch zijn en qua capaciteit ook wat aan de kleine kant zijn. Na dit avontuur ben ik dan ook op zoek gegaan naar een beter alternatief en uiteindelijk, na tientallen YouTube video’s en reviews, uitgekomen bij de Backcountry Panniers.

De 25 liter variant ziet er relatief smal en compact uit, heeft MOLLE panels aan de zijkanten en onderkant en een gedeelte van de bevestigingsplaat die aan de pannier vast zit.

Waarom de 25 liter en niet de 35 liter variant?

Mosko Moto levert een 25 liter en een 35 liter variant van de Backcountry Panniers. Gezien het aantal reviews lijkt het er op dat de 35 liter variant meer verkocht wordt. Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk toch voor de 25 liter variant gekozen. Hieronder heb ik de redenen opgesomd:

  1. Lichter qua gewicht – de panniers zijn qua gewicht niet super licht en de 35 variant weegt nog zwaarder dan de 25L variant.
  2. Compacte vorm – ik ben bang dat als ik per tas 10 liter extra mee kan nemen, dat ik dat ook ga doen, terwijl dit niet nodig is.
  3. Past qua looks beter bij mijn motor – De 35 liter variant is vrij fors en ik vind het simpelweg niet bij de looks van mijn relatief slanke eencilinder motor passen.

In de tijd dat ik deze panniers kocht lagen de prijzen van de 25L en 35L ook nog eens verder uit elkaar (dus ook een reden), maar nu (januari 2021) scheelt het slechts een paar tientjes.

Installatie op de motor

Voor de installatie van de Backcountry Panniers heb je geen apart Mosko Moto bagagerek nodig. Je kunt ze op praktisch ieder bagagerek (SW-Motech, Givi, Hepco & Becker, OEM racks van verschillende motormerken, etc) monteren.

Deze flexibiliteit komt doordat je op het bagagerek van je motor de universele locking bar van Mosko Moto plaatst. Hier schuif je de panniers over, waarna ze muurvast zitten. Trek aan het pinnetje aan de zijkant van de locking bar en aan de bovenkant van de pannier om hem vervolgens weer van het bagagerek te trekken.

De BC Panniers gemonteerd op mijn oude SW-Motech bagagerek zonder middenstuk.

De universele bevestiging vind ik heel fijn, maar als de locking bar eenmaal op het bagagerek is geïnstalleerd ziet het er vrij bulky en niet perse fraai uit. Als dat je stoort kun je er echter voor kiezen om de platen los te schroeven als je ze een tijdje niet meer gaat gebruiken.

Protectie, waterdicht materiaal en een losse drybag

De BC panniers bestaan uit tweelaags protectie en waterdicht materiaal. Dit wil zeggen dat je de buitenlaag van de panniers hebt met daarin een uitneembare drybag. Als je de beavertail aan meerekent heb je aan de buitenkant zelfs nog een derde laag protectie.

Tijdens mijn tour door de Alpen heb ik een glijder gemaakt met koude banden, waarbij de beavertail over het asfalt schraapte. De panniers en de inhoud bleven beschermt en er waren enkel wat lichte schaafplekken te zien.

De drybag kun je uit de panniers trekken en in je tent bewaren of naar je hotelkamer dragen. In de tent neem ik enkel de drybags mee en laat ik de panniers aan de motor. Zo bespaar je ruimte in de tent.

Mijn tent en al het andere kampeerspul ging mee in de BC panniers 25L en de BC Duffle 40L

Als je in een hotel overnacht zou ik wel de gehele pannierset afnemen en meenemen naar je kamer. Alleen als de panniers helemaal onder de modder zitten kun je enkel de drybag uitnemen om zo geen spoor van modder en zand in het hotel achter te laten 😀

In dagelijks gebruik – afnemen, vullen en dragen

Eenmaal van de motor dragen de BC panniers fijn in de hand. Aan de bovenkant heb je een handvat en een strap waaruit je kunt kiezen bij het dragen.

Een van de grote pluspunten van de BC panniers is dat ze dus geen deksel hebben maar een zogenaamde roll top. Het dichtrollen van de bovenkant dient niet alleen om hem waterdicht te houden, maar geeft je ook de mogelijkheid om hem i.p.v. drie keer om te vouwen, twee of zelfs maar een keer om te vouwen om zo (tijdelijk) meer bagage mee te kunnen nemen.

Tijdens mijn toer de Alpen: een complete Mosko Moto setup met de Nomad tanktas, de 40L Backcountry Duffle Bag en de 25L Backcountry Panniers.

Het inpakken van de drybags of het zoeken naar items (als je hem al hebt ingepakt) gaat ook vrij gemakkelijk, omdat de drybags grijs van kleur zijn, waardoor de bagage binnen goed zichtbaar zijn.

Voor de start van iedere dag zorg ik dat alles weer logisch is geplaatst, zware items onderaan worden geplaatst (i.v.m. balans) en items die ik onderweg nodig heb voornamelijk bovenaan worden geplaatst of in m’n Nomad tanktas zitten.

Spullen die ik last minute besluit mee te nemen doe ik meestal in de beavertail of in de aux pox.

Op 1001 manieren uit te breiden met accessoires

Wil je extra spullen meenemen of bepaalde items onderverdelen in aparte ruimtes? De Backcountry Panniers zijn aan de voor- onder- en achterzijde uit te breiden met extra opbergmogelijkheden. Mosko Moto biedt op dat gebied een aantal eigen accessoires in de vorm van een Storage pouch (extra vak) of Aux pox (harnas incl. drybag).

Je kunt ook accessoires van andere merken monteren, zolang ze maar MOLLE compatibel zijn.

Mosko Moto Storage Pouch (4L en 2L) en de Aux Pox (4L)
De Storage Pouch 4L, Storage Pouch 2L en de Aux Pox 4L.

MOLLE – Militaire standaard om accessoires te monteren

Middels de MOLLE panels kun je de Backcountry Panniers naar eigen wens uitbreiden. MOLLE is van oorsprong een militaire standaard voor het bevestigen van accessoires op bijv. een rugzak of een tactical vest.

Of het nou een holster voor een mes is of een houder voor een fles extra benzine. Je kunt er zo creatief mee zijn als je wilt, zolang de accessoire maar over een MOLLE bevestiging beschikt.

Ik beschik zelf over een storage pouch van 4L die ik op mijn Backcountry Duffe 40L gebruik (review hiervan volgt later). Deze past echter niet lekker op de 25L variant van de BC Panniers, daarom wil ik nog twee storage pouches aanschaffen van 2L om hier o.a. een thermos en wat brandbare alcohol voor mijn Trangia stove in te bewaren.

Aux Pox – Harnas en drybag combinatie

De Aux Pox bestaat uit een harnas met daarin een kleine drybag. Het harnas monteer je, afhankelijk van je voorkeur, aan de voor- of achterkant van de panniers. Bij aanschaf van de BC panniers kun je ervoor kiezen om tegen een meerprijs (goedkoper dan als je ze los zou kopen) twee of vier Aux pox erbij te nemen.

Aux Pox met harnas en drybag, gemonteerd op de achterkant van de pannier

Het idee van de Aux pox is dat het harnas de drybag en de inhoud beschermd in de meest ruige situaties. De drybag kun je dus in het harnas plaatsen en zit niet vast aan de panniers. Je kunt hem er dus altijd uithalen en de panniers aan de motor laten zitten.

Ik heb de Aux pox tijdens mijn laatste tour door de Alpen voornamelijk gebruikt om gezonde repen en wat tonijn in te bewaren. Zo had ik het makkelijk bij de hand en kon ik ze tevens aanvullen, zonder dat ik de panniers hoef te openen.

In de praktijk vind ik de 4 liter variant van de Aux pox net wat te klein. De 5 liter variant die op de 35 liter BC Panniers kan worden gemonteerd biedt in mijn ogen net die extra ruimte waardoor je hem in de praktijk beter kun vullen met alledaagse items, of het nou eten, kookgerei of tools zijn.

De Aux Pox bevestig je middels wat meegeleverde moeren en boutjes stevig aan de panniers. Hij zit er dus altijd op en is niet zoals MOLLE accessoires binnen een paar seconden af te nemen.

Beavertail – Protectie en tijdelijke opbergruimte

Iets wat je op praktisch alle bagage oplossingen van Mosko Moto tegenkomt is de zogenaamde beavertail. Dit is een flap, zonder ritssluiting, die je kunt gebruiken om (tijdelijk) spullen in te plaatsen die niet in de panniers passen (boodschappen of brandhout) of die je er niet in de drybags wilt bewaren zoals natte kleding, een bijl, etc.

De beavertail dient bij de Backcountry Panniers tevens als extra laag bescherming bij een val. Ik kan hierover meepraten want tijdens mij Alpen tour ben ik met koude banden een keer plat gegaan in de bocht en de stugge beavertail heeft ervoor gezorgd dat er amper schade op de pannier zit!

Hier gebruik in de beavertail om brandhout naar de kampeerplek te vervoeren.

Ik vind de beavertail precies zo’n feature die Mosko Moto zo’n interessant merk maakt. Je ziet dat ze niet kijken naar anderen, maar continu innoveren, hun eigen gear zelf gebruiken, doorontwikkelen en zo altijd op ingenieuze ideeën komen om hun producten te verbeteren.

Conclusie

Na meer dan 7000km met de Backcountry Panniers te hebben gereden in allerlei omstandigheden op zowel asfalt als offroad kan ik niet anders zeggen dan dat ik extreem onder de indruk ben van het gebruiksgemak en de bouwkwaliteit.

De installatie op de motor is een fluitje van een cent. Het dagelijks monteren en afnemen werkt met de locking bar heel soepel en de panniers, aux pox en beavertail bieden alle mogelijkheden om al mijn spullen goed te kunnen organiseren en te beschermen.

Zijn de Backcountry Panniers een must-have voor een ieder die avontuurlijk wilt rijden? Nee. Vooral als je nieuw bent met offroad/avontuurlijk rijden zijn er genoeg andere, goedkopere oplossingen van andere merken.

Ben je echter verliefd geworden op avontuurlijk rijden, en ga je er per jaar een aantal keer op uit? Dan zouden de BC panniers in jouw situatie wel eens de beste oplossing kunnen zijn!