One Adventure Honda CRF300L rally tower review

De CRF300L wordt standaard geleverd zonder windscherm. Wil je deze vanaf de fabriek op je motor, dan moet je kiezen voor de Rally versie.

Ik heb bewust niet gekozen voor de Rally versie vanwege alle extra plastic kappen (die dus kapot kunnen gaan) en vanwege het lelijke windscherm en cockpit.

Na de aanschaf van de L versie was het vervolgens mijn missie om niet alleen een windscherm voor de CRF300L te vinden, maar tevens een oplossing die mijn Samsung navigatie tablet bruikbaar kan huisvesten.

Na een korte zoektocht ben ik uitgekomen op de One Adventure rally tower en in dit artikel deel ik mijn ervaring met deze rally toren.

De eerste kennismaking

Via een Nederlandse CRF250/300 Facebook groep kwam ik in aanraking met leden die reeds een One Adventure Rally toren uit Portugal hadden gekocht.

Ik was in een opslag verliefd op de looks van de toren, voornamelijk door het unieke windscherm, wat me doet denken aan een AJP PR7 windscherm.

One Adventure Rally Tower tijdens een TET NL rit
Mijn CRF300L naast een oude Honda XR en een zwart gespoten CRF300L zonder rally toren.

De toren bevat naast het windscherm en de LED lichten een grote montageplaat waar je ieder denkbaar navi apparaat, telefoon of tablet op kunt monteren. Je deze plaat qua kijkhoek aanpassen en zo optimaliseren voor zittend en staand rijden en navigeren.

Aangezien de rally tower niet via een website te bestellen is moest ik rondvragen wat men er voor had betaald. Het bleek dat de meesten tussen de 355 en 400 euro voor de toren hebben betaald, afhankelijk van wanneer ze hem hebben aangeschaft.

Een behoorlijk bedrag dus…

Alternatieven

In mijn ogen was er binnen mijn budget maar een alternatief voor deze rally tower; de Adventure Spec mini faring. Voordat de One Adventure rally tower op mijn pad kwam, was dit de optie waar de meeste CRF300L rijders voor kozen.

Adventure Spec CRF300L Mini Fairing
De Adventure Spec Mini Fairing in het wit.

Met een prijs van 150 euro is de CRF300L Mini fairing een stuk goedkoper dan een rally toren. Logisch, aangezien het simpele constructie is met een windscherm en zonder rally tower constructie en LED koplampen.

De keuze

Uiteindelijk heb ik toch 389 euro voor de One Adventure Rally Tower neergelegd en nog 25 euro voor de optionele dubbele USB-a aansluiting die direct op de Honda accessoire stekker kan worden gemonteerd.

Het praktische gebruik van de tower en de looks waren de doorslaggevende factoren.

Een tablet kun je op de Adventure Spec mini fairing niet monteren met een kijkhoek die geschikt is voor staand rijden tijdens offroad gebruik.

De mini fairing monteer je namelijk bovenop je originele koplamp, waarbij de rally toren juist een stuk naar voren zit geplaatst, waardoor er additionele ruimte ontstaat voor de tablet.

One Adventure Honda CRF300L Rally Tower close-up
De duo LED koplamp is qua licht en looks een grote vooruitgang t.o.v. de OEM koplamp

Daarnaast ben ik geen fan van de OEM koplamp (lelijk en produceert weinig licht) en de fairing daarbovenop maakt de CRF niet knapper. Met de One Adventure Rally Tower wordt de voorkant van de CRF juist een stuk aantrekkelijker.

Dit zal niet voor iedereen een issue zijn, maar ik ben iemand die looks ook altijd in de overweging meeneemt.

Motocamel e-mail updates

Like what you read? Blijf maandelijks op de hoogte van nieuwe artikelen, motornieuws, tips en video’s.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik respecteer jouw privacy en uitschrijven kan op ieder moment.

De inhoud van de rally tower

Als je de One Adventure rally toren besteld krijg je een pakket uit Portugal met daarin een drietal componenten:

  1. Het windscherm
  2. De duo Led-lampen
  3. De constructie materialen

Als je zoals ik ook voor de USB-A lader hebt betaald, krijg je deze er ook nog bij.

Een gedeelte van de rally toren is al in elkaar gezet als je hem ontvangt, alleen het gedeelte waarbij je hem monteert aan de CRF moet zelf nog in elkaar zetten.

Er wordt trouwens ook een papieren handleiding met afbeeldingen bijgeleverd.

Een toffe extra is dat er altijd een hele zooi extra bouten, moertjes en andere reserver ondelen wordt meegeleverd. Deze kun je gebruiken in het geval er iets tijdens de montage of tijdens het rijden sneuvelt.

De montage

Het monteren van de rally tower is relatief simpel.

Volg de beknopte handleiding met 3D afbeeldingen meegeleverd, dan heb je hem binnen een uurtje in elkaar gezet, afhankelijk van hoe handig je bent.

Mocht je er niet uitkomen, kun je de maker Rui gewoon op WhatsApp aanspreken. Hij is super toegankelijk, staat open voor feedback en reageert daarnaast heel snel op vragen.

Ik had tevens wat feedback op de handleiding, die inmiddels ook is verwerkt in de nieuwste versie.

De bouwkwaliteit

Het unieke aan de One Adventure rally toren is dat het frame 3D is geprint en bestaat uit een mix van componenten, waaronder thermoplastic.

Overall voelt de toren enorm degelijk aan, maar als je een aluminium i.c.m. staal bent gewend is dit even wennen.

Een voordeel is dat de tower daardoor relatief goedkoop is voor een rally toren en bestaat uit allemaal losse, simpel vervangbare componenten.

One Adventure Honda CRF300L Rally Tower in het donker

Het zorgt er tevens voor dat de toren vrij licht is in vergelijking met traditionele rally towers.

Het nadeel is dat bij een val waarbij het windscherm of het frame van de toren wordt geraakt, het geheel afbreekt.

Dit laatste wordt echter door de maker nadrukkelijk als voordeel aangehaald. Dit vanwege het feit dat je daardoor de rest van je motor (frame, voorvorken, etc.) niet beschadigd.

In de meeste gevallen kun je volgens One Adventure gewoon verder rijden en onderweg kapotte onderdelen vervangen met een reserve setje of contact opnemen met hun, zodat ze je gratis of tegen kostprijs een nieuw setje onderdelen kunnen opsturen.

Windprotectie

Tijdens het offroad rijden heb ik niet perse behoefte aan een windscherm. Tijdens het rijden op N-wegen of snelwegen met snelheden van tussen de 70-120 km/pu rijden is het echter een life saver.

De wind van je borst krijgen voelt dan als een zegening als je een uur, laat staan een hele dag, snelweg kilometers moet maken.

Het windscherm op deze toren doet dan ook prima zijn werk. Ik ben 1.83 meter en het scherm zorgt ervoor de de wind van m’n borst wordt gehouden en net onder m’n kin komt.

De vorm van het windscherm vind ik qua looks echt uniek met z’n hoekige onderkant en gebogen lip aan de bovenkant.

Het nadeel van de constructie vind ik dat je het scherm er niet zo even af klikt. Je moet hem met vier bouten en moertjes losdraaien.

Navigeren

De grote montageplaat die boven achter het dashboard cluster is gehuisvest biedt zoals gezegd ruimte voor allerlei navi apparaten en is in kijkhoek verstelbaar.

Samsung Active Tab 3
De Samsung Active Tab 3 tablet boven het dashboard cluster in een kijkhoek voor zittend navigeren.

Tijdens het offroad rijden was het een geweldige ervaring om staand te kunnen navigeren. Niet meer zitten of de hele tijd in een gebogen positie naar beneden kijken. De focus ligt op het rijden en het navigeren verloopt heel natuurlijk.

Conclusie

Wil je neer windprotectie tijdens het rijden op de snelweg en ben je van plan veel staand (offroad) te rijden waarbij je gebruikt maakt van een navi toestel? Dan zou ik deze rally toren zeker overwegen.

Hij is vrij populair on de CRF rijders, dus je kunt op Facebook groepen zoals de Honda CRF 250-300 Rally Club vragen naar ervaringen van anderen.

Vind je ±400 euro te veel, dan kun je altijd nog kiezen voor een Mini Fairing van Adventure Spec.

Hij heeft mijn CRF samen met wat andere mods getransformeerd van een licht offroad fietsje tot een volwaardige adventure motor waarbij ik zo een week richting Scandinavië of Spanje zou rijden.

Pluspunten

Geweldige windbescherming, vooral bij hoge snelheden

Grote in hoek verstelbare montageplaat voor GPS, Smartphone of Tablet

Lichtgewicht en modulair in opbouw

Minpunten

Windscherm niet simpel van het frame te klikken, losdraaien van bouten en moeren nodig.

Tijdens het schrijven alleen nog te koop via Instagram

6 gedachten over “One Adventure Honda CRF300L rally tower review”

  1. Helemaal eens met bovenstaand verhaal.
    Toen ik bij een val bijna alle bevestigingen brak was 1 whatsapp genoeg en had ik binnen een paar dagen alle onderdelen binnen!
    GRATIS!!
    SUPER SERVICE 👍

    Beantwoorden
      • Nee niet een reguliere valpartij, zoals gewoonlijk is bij wat offroad rijden. Ik doel hier op een zware valpartij waarbij je motor serieuze schade kan oplopen, afhankelijk van de ondergrond.

        Bij een carbon fiber constructie kan dan je gehele frame mount afbreken, bij deze toren zou je het zo kunnen fixen met twee reserve onderdelen.

        Beantwoorden

Plaats een reactie