Met de Motor Offroad rijden in Nederland

Voor velen is offroad rijden op de motor het ultieme gevoel van vrijheid. In Nederland is het helaas niet toegestaan om op willekeurige plekken offroad te rijden. Dit betekent echter niet dat offroad rijden hier onmogelijk is! In dit artikel bespreek ik alle opties om legaal offroad te rijden in Nederland.

Wat voor soort wegen kun je verwachten?

Zoals je wellicht weet hebben we in Nederland helaas geen officiële onverharde wegen. Als je legaal offroad wilt rijden zit je dus voornamelijk vast aan passages langs weilanden die normaliter door de boeren worden gebruikt.

Soms heb je mazzel en vind je wat bospassages waar je ook met een gemotoriseerd voertuig mag rijden. Sommige van deze passages bevinden zich dan weer op een grijs gebied waarbij het niet helemaal duidelijk is of je er wel of niet mag rijden.

Ondanks deze beperkingen moet je er ook nog rekening mee houden dat als je offroad wilt gaan rijden, je best wat asfalt wegen meepakt, aangezien de offroad tracks niet op elkaar aansluiten.

Welke type motor heb je nodig om offroad te kunnen rijden in Nederland?

Ik rijd zelf op een Yamaha XT 660 Z Tenere met wat mods voor betere offroad prestaties. Dit is een relatief lichte (±190kg) eencilinder motor met spaakvelgen en een 21 inch voorwiel. Daarnaast rij ik op Mitas E07+ banden die offroad flink wat grip bieden.

Is het perse nodig om een dergelijke motor te rijden? Nee. Ik heb in Nederland offroad gereden met een reisgezelschap van zwaardere motoren zoals de BMW F800GS en de Honda Varadero 1000. Deze motoren ging het (in droge conditie) ook prima af.

Houd er wel rekening mee dat als je omvalt met een zware allroad motor, wat niet ongewoon zou zijn, je wel iedere keer dit beest op moet tillen 😉 Ook is de kans groter dat je bij een val je kappen beschadigd. Valbeugels kunnen in zo’n situatie een uitkomst bieden.

Wat voor banden heb je nodig om offroad te rijden?

Voor optimale prestaties is het belangrijk dat je op banden rijdt die op losse ondergrond voldoende grip bieden. Op oppervlakkig gravel kom je meestal nog wel weg met regulier straatbanden. Bij los zand, gras of modderige ondergrond gaat dit niet werken.

Heb je dan perse noppen banden nodig? Nee. In Nederland kun je met zogenaamde 80/20 of 60/40 banden uit de voeten.

80/20 of 60/40 banden?

Bij 80/20 wordt gedoeld op banden die gemaakt zijn voor rijders die 80% onroad en 20% (licht) offroad rijden. 60/40 duidt weer op 60% onroad en 40 (medium) offroad gebruik.

Bij 80/20 moet je denken aan Continental TKC 70, Metzeler Tourance, Michelin Anakee Adventure, etc.. Bij 60/40 kom je o.a. uit bij de Continental TKC 80, Michelin Anakee Wild of de Mitas E07+.

80/20 banden hoef je niet veel van te verwachten als de ondergrond drasserig is. Daarvoor bieden ze te weinig grip. 60/40 banden hebben een veel grover profiel met brede ruimtes, waardoor ze veel meer grip kunnen genereren op losse of drassige ondergrond.

Mijn voorkeur en advies

Ik geef zelf altijd de voorkeur aan 60/40 banden. Vooral omdat ik relatief vaak offroad rijd, zowel tracks als cursussen. Momenteel rijd ik zelf op de Mitas E07+. Hiervoor heb ik de TKC 80 gereden, maar deze vond ik vooral op het asfalt niet fijn rijden.

Als je niet van plan bent vaak offroad te rijden zou ik je 80/20 banden kunnen aanraden. 60/40 banden slijten namelijk een stuk sneller en bieden of asfalt minder comfort en grip. Als je vaker offroad rijdt of wilt gaan rijden kan ik aanraden om te switchen naar 60/40 banden.

Hoe zit het met navigatie? Hoe laad je een track in je toestel?

Voor offroad rijden maak je gebruik van zogenaamde tracks. Een track is een letterlijke lijn over een map heen, zonder aanwijzingen zoals bij een route. Een route moet ook altijd over een reguliere weg lopen en een trail kan dwars door een bos of over boeren landwegen lopen.

Een track kun je op je PC downloaden via een community sites zoals TET of Wikiloc. Deze kun je openen en bekijken met programma’s zoals Garmin BaseCamp of MyRouteApp en vervolgens exporteren naar je navigatietoestel.

Mijn Garmin Zumo 590LM. Inmiddels maak ik voor offroad gebruik van de Garmin Montana 680t.

Hou er rekening mee dat TomTom navigatietoestellen niet om kunnen gaan met offroad tracks. Je zult daarvoor een Garmin toestel moeten gebruiken. Zelf gebruik ik de en de .

De Zumo is voornamelijk geschikt voor touren en beschikt over een heerlijk groot scherm. De Montana is meer voor offroad activiteiten in de brede zin (fietsen, wandelen, enduro en 4×4). Navigeren met tracks werkt prima op beide toestellen. De Montana biedt echter veel meer mogelijkheden specifiek voor offroad rijden.

Kun je een smartphone app gebruiken voor offroad track navigatie?

Er zijn telefoon apps die overweg kunnen met tracks, de een beter dan de ander. Een smartphone is echter niet bedoelt om in ruige offroad omstandigheden te gebruiken.

Water en vuil kunnen een hoop schade (ook na een val) aanrichten en het bedienen van je toestel met (smerige) handschoenen komt ook niet ten goede van je dure smartphone.

RAM Mounts X-Grip
Om een smartphone op je stuur te monteren raad ik de RAM Mounts X-Grip aan.

Een navigatietoestel is ook beter afleesbaar in direct zonlicht. Daarnaast hebben navigatietoestellen betere GPS ontvangst en zijn daardoor sneller, accurater en lopen bij langdurig gebruik minder snel vast.

Wil je echter eerst proberen of offroad rijden is voor jou is? Dan is het goedkoper om een smartphone app zoals OsmAnd (Android | iOS) of MyRouteApp (Android | iOS) te gebruiken.

Zoek je nog een goede houder op je smartphone op je stuur te monteren? Check dan mijn review van de RAM Mounts X-Grip.

Waar kun je offroad tracks uit Nederland downloaden?

Als je offroad wilt rijden in Nederland is het niet perse nodig om een track te downloaden. Het staat je uiteraard vrij om zelf leuke plekken te zoeken. Het gaat je echter wel een hoop tijd en energie kosten. Daarom kan het handig zijn om juist offroad tracks te downloaden die anderen al voor je hebben gemaakt.

Hieronder vind je een aantal websites waar je offroad tracks kunt downloaden en delen.

TET – Trans European Trail

De TET (Trans European Trail) is een verzameling van offroad tracks door heel Europa. De tracks zijn grotendeels legaal en sommige stukken zitten in een grijs gebied. Je kunt via de website van TET heel makkelijk van ieder land een track downloaden en exporteren naar je navigatietoestel.

Hou er rekening mee dat de TET tracks niet altijd 100% bulletproof zijn. Op het moment dat je een TET track gaat rijden kan het best zijn dat een boer een stuk landweg heeft afgesloten of dat er een grote boom over een track is gevallen.

Ondanks dat een TET track niet perfect is, blijft het een van de beste en meest betrouwbare track routes, omdat ie continu door andere motorrijders wordt gereden en gecontroleerd. In de TET Facebook groep krijg je meldingen van rijders die een TET track ergens in Europa rijden en communiceren welke gedeeltes afgesloten of onbegaanbaar zijn.

Zorg dus altijd dat je een recente versie van een TET track download die is bijgewerkt met de laatste informatie. Interesse? Check de pagina van de Nederlandse TET.

Video impressie van mijn Nederlandse TET avontuur

In de onderstaande video vind je een kort verslag van mijn eerste TET ervaring. Ik heb slechts een klein gedeelte van de TET gedaan en ben deze begonnen in de omgeving van Nijmegen. Desalniettemin vond ik het heerlijk om in het Nederlandse landschap met wat vrienden rond te touren. Rijden op onverharde wegen blijft iets magisch hebben!

Wikiloc

Wil je offroad rijden maar ben je meer op zoek naar kleinere routes die door andere offroad liefhebbers zijn gemaakt? Dan kun je altijd nog een kijkje nemen op sites zoals Wikiloc of MyRouteApp.

Op Wikiloc vind je tracks van wandelaars, fietsers, motorrijders en 4×4 liefhebbers. Wikiloc is dus niet specifiek voor motorrijders, maar als bijkomend voordeel kun je daar ook gebruik maken van tracks die zijn gemaakt door 4×4 rijders.

Op Wikiloc vind je niet enkel Nederlandse tracks. Het is een internationale website wat het handig maakt als je ook eens in het buitenland een leuke track wilt rijden. Onder iedere route vind je feedback van rijders die hem hebben gereden. Ook kun je daar je vragen over de track kwijt.

Heb je zelf ook een leuke track opgenomen? Vergeet hem dan niet te delen. Dit zorgt ervoor dat de Nederlandse database aan tracks interessant blijft!

MyRouteApp

MyRouteApp is een platform waar je naast het downloaden ook zelf routes kunt maken en deze kunt delen met andere motorrijders. Waar Wikiloc enkel is bedoelt voor tracks is MyRouteApp meer gericht op asfalt routes. Ondanks dit kun je er alsnog offroad tracks vinden die je zelf in je bibliotheek kunt bewaren of direct kunt downloaden.

MyRouteApp heeft ook een eigen app (Android | iOS) waarmee je routes uit je eigen bibliotheek kunt bekijken en met je smartphone kunt navigeren.

Onderhouden van de tracks

Zowel bij Wikiloc en MyRouteApp geldt dat je er niet zoals bij de TET een ‘linesman’ oftwel beheerder hebt die ervoor zorgt dat de route legaal en acuteel blijft.

Houd er dus rekening mee dat sommige tracks bestaan uit illegale paden of simpelweg afgesloten zijn met een hek. Soms zijn deze tracks juist het leukst en uitdagend, maar je kunt ermee in de problemen komen als er een boswachter met hagel gaat schieten 😀

Offroad rijden op privé terrein

Wil je zonder begeleiding offroad rijden op een afgesloten privé terrein. Ook dat is mogelijk. Organisaties zoals Action Planet Spaarnwoude bieden soms open motordagen, waarbij je zonder begeleiding op een afgezet parcours kunt rijden.

Je rijdt dus wel steeds dezelfde route, maar om te oefenen is dit geen gekke optie. Vaak zijn dit soort terreinen ook populair omdat ze zich bevinden op lekker heuvelachtig gebied.

Offroad cursussen

Ik kan iedereen die interesse heeft in avontuurlijk of offroad rijden om eerst/ook cursussen te volgen. tegenwoordig zijn er tal van cursussen in Nederland en België die je echt gaan helpen als je straks zelfstandig offroad wilt gaan rijden.

Honda CRF250L cursus Endurofun
Na afloop van de Honda CRF250L cursus bij Endurofun

Zelf heb ik deelgenomen aan de volgende cursussen:

Ik zal deze lijst aanvullen zodra ik een nieuwe cursus heb gevolgd.

Suggesties of vragen?

Ben ik iets vergeten in dit artikel te vermelden? Heb jij nog goede tips, of zit je juist met vragen over offroad rijden in Nederland? Laat dan van je horen in de reacties!

1 gedachte over “Met de Motor Offroad rijden in Nederland”

Reacties zijn gesloten.