Aan het einde van het jaar heb ik met een aantal vrienden deelgenomen aan de Honda CRF250L Kerstinitiatie van Endurofun. Dit betrof een basis offroad cursus op het  Belgische Bilstain enduro terrein vol met heuvels, dalingen, rivieren en beekjes. In dit artikel deel ik mijn ervaring met deze cursus.

Ik had echt geen ervaring met offroad rijden

Voor de aanvang van de cursus had ik totaal geen ervaring met offroad rijden. Ik heb wel eens met mijn oude BMW R1150GS op grind- en zandpaden gereden, maar dat was het dan ook. Omdat avontuurlijk motorrijden mij enorm trekt en ik graag offroad door bossen en heuvelgebieden wil kunnen rijden, besloot ik daarom op zoek te gaan naar een geschikte cursus.

In Nederland is er naar mijn mening geen interessant aanbod of überhaupt een heuvelachtig gebied voor een dergelijke cursus, dus kwam ik na wat onderzoek uit bij Endurofun in België.

Wil je direct een visuele impressie van de cursus? Check dan mijn YouTube video hieronder.

Voor wie is de offroad cursus?

De Endurofun Honda CRF250L offroad cursus (de naam wijzigen ze aldoor, dus email de organisatie bij twijfel) is voor iedereen die het leuk vindt om op een lichte motor 4 takt motor door een heuvelachtig natuurgebied te rijden. Omdat het een afgesloten privé terrein is heb je niet eens een rijbewijs nodig. De drempel voor deelname ligt dus heel laag!

Aan de ene kant is dat positief, maar soms kan het zorgen voor een groot niveau verschil in rijervaring.

Bilstain Enduro terrein

De Endurofun Honda CRF250L cursus vindt plaats op het Enduro terrein in Bilstain, een dorpje in de Belgische provincie Luik. Om het terrein te kunnen betreden betaal je 20 euro entreekosten. Dit bedrag betaal je in het cafe voor de slagbomen.

Zodra je eenmaal het terrein hebt betreden kom je vanzelf de stand van Endurofun tegen. Wij werden hier ontvangen met muziek, koffie, thee en koek.

Enduro terrein Bilstain

Let op: Beschermende kleding is verplicht

Om deel te kunnen nemen aan de cursus is beschermende kleding verplicht. Schoenen, broek, jas, handschoenen en een helm. Omkleden doe je gewoon bij je eigen auto zodra je in de buurt van de stand van Endurofun bent.

Kledingtips: ook in de koude maanden krijg je het snel warm

Of je nou in de herfst, winter, lente of zomer aan de offroad cursus deelneemt, zorg voor ademende en/of ventilerende kleding. Doordat het offroad rijden vrij intensief is ga je het heel snel warm krijgen. Je staat veel op de motor en je bent vaak met je lichaam aan het bijsturen. Dit kost in de praktijk veel energie en je gaat gegarandeerd lopen zweten.

Om te voorkomen dat je voor de cursus al de mist in gaat met je kleding heb ik wat tips voor je:

  • Draag ventilerende kleding en verwijder je wintervoering.
  • Zorg in de winter en herfst dat je een waterdichte voering in je jas of broek hebt. Als het regent wil je wel droog blijven, maar als het weer ok is wil je de voering eventueel uit kunnen nemen.
  • Koop een paar goedkope mx handschoenen, reguliere handschoenen zijn vrij stug en zitten niet lekker tijdens het staand rijden.
  • Rij altijd met je vizier open en draag een (veiligheids) bril als bescherming tegen modder of steentjes.
  • Draag bij voorkeur een lichte helm. Tijdens de cursus merk je namelijk hoe zwaar een reguliere helm kan zijn als je continu heuvel op, heuvel af gaat.

De motor: een lichtgewicht 250cc Honda CRF250L

De motor die we ter beschikking hadden tijdens de cursus was logischerwijze een Honda CRF250L. Dit is een kleine lichtgewicht dualsport/offroad motor die vrij simpel is om te rijden en gemaakt is om ook af en toe om te vallen.

Ik moest persoonlijk wel even wennen aan de smalle zit en de slome gasrespons, maar na 15 minuutjes rijden was er ik helemaal aan gewend.

Honda CRF250L

Voor het modder en de heuvels van Bilstain is dit een heerlijke motor om op te rijden. Geen enorme hoeveelheid aan pk’s, maar geloof me, die heb je echt niet nodig op dit soort terrein.

Diegenen die wel denken dat je 120 pk nodig hebt om dergelijk terrein te berijden wens ik veel succes op hun zware BMW GS of KTM 1290 Adventure. Kijken hoe ver je komt 😉

De cursus: mijn eigen ervaring

Los van hoe de cursus exact in elkaar steekt vond ik het overall echt geweldig om mee te maken. Het terrein is prachtig, vol met hellingen, dalingen, heuvels, smalle paden en bospassages.

Wij hadden de ‘mazzel’ dat het flink had geregend en er enorme plassen met water lagen waardoor veel paden glibberig en modderig werden. Dit maakt het naar mijn mening extra leuk, omdat het dan net een tikkeltje lastiger wordt om goed door te kunnen rijden.

Ik ben met een eigen vriendengroep gaan rijden, waardoor het niveau van de groep goed in evenwicht was. De instructeur merkte dit ook en kon daardoor wat vlotter rijden en wat meer oefeningen uitzetten.

Ik kan me namelijk best voorstellen dat wanneer je in een groep zit met mensen die nog geen rijbewijs hebben of net pas motorrijden, het frustrerend kan zijn als je zelf wel zeker van je zaak bent en lekker door wilt knallen.

Het is niet nodig om eten en drinken tijdens het rijden mee te nemen, aangezien je gewoon op het terrein blijft rijden en steeds na ± 1 uur weer terugkomt naar de stand van Endurofun om even wat te drinken en te eten.

Leerpunten na een halve dag offroad rijden

In het kort even wat leerpunten van mijn eerste ervaring met offroad rijden:

  • Kleed je niet warm, je gaat sowieso zweten, ook in de winter.
  • Wees niet bang. De kleine Honda CRF250L met noppenbanden kan meer dan je denkt. Bij twijfel even extra gas geven 😉
  • Als je een vriendengroep hebt met ervaren motorrijders, kijk dan eens of je ze kunt porren voor de cursus. Als je met zes man komt, kun je ter plaatse je eigen groep vormen.

Conclusie

Als je kennis wilt maken met offroad rijden in een uitdagend terrein voor een schappelijke prijs, kan ik je de Honda CRF250L cursus van Endurofun van harte aanraden. Je hoeft geen heel ervaren motorrijder te zijn om van de cursus te kunnen genieten, maar voor diegene die wel dagelijks op de motor zit, is het ook enorm leuk om te doen.

De Honda CRF250L is niet de beste in zijn klasse, maar voor wat je er die dag mee gaat doen is het meer dan voldoende. Daarnaast vond ik de instructeur lekker duidelijk en was er een goede combinatie tussen lekker raggen en rijden en het uitvoeren van gezamenlijke oefeningen.

De cursus is zowel voor mensen met enige offroad ervaring, mensen die enkel asfalt ervaring hebben en zelfs voor mensen die nog geen motorrijbewijs hebben. Door de brede doelgroep zou ik persoonlijk altijd met een eigen groep van 5 a 6 man gaan, zodat het niveau lekker hetzelfde blijft.

Ik heb mezelf beloofd deze om een dergelijke cursus ieder jaar weer te gaan doen met een groep vrienden en daarnaast en met mijn eigen allroad motor aan andere cursussen deel te nemen om zo nog meer te genieten van offroad rijden in de natuur!

Heb je nog vragen over de cursus? Laat dan een reactie achter!

Gerelateerde Berichten

1 comment Toevoegen

Plaats een reactie