Nexx X.WED2 review – de beste Adventure Helm op de markt?

De Nexx X.WED2 is de opvolger van de populaire Nexx XD1 die de laatste jaren erg populair is geworden onder de avontuurlijk motorrijders. Is de X.WED 2 beter dan zijn voorganger? Biedt ie genoeg value for money en kan ie de concurrentie aan met Shoei, Arai en Schuberth? Ik heb deze adventure helm drie maanden intensief getest en in dit artikel deel ik mijn ervaring.

Waarom de keuze voor de X.WED2?

Ik heb voor de X.WED2 gekozen omdat ik allereerst een avontuurlijke motorrijder ben. Naast het rijden in het Nederlandse landschap ben ik vaak te vinden in het buitenland op smalle bergwegen, in de bossen en soms hou ik er ook van om een paar dagen offroad te rijden.

Ik rijd een allroad motor (Yamaha XT 660 Z Tenere) en mijn zitpositie is dus altijd rechtop of staand. Mijn voorkeur voor terrein, rijstijl i.c.m. mijn type motor maakt het dat ik heel bewust voor de X.WED2 heb gekozen als opvolger van mijn Schuberth E1.

Mijn X.WED2 in het gras

Toen ik op zoek ben gegaan naar een nieuwe helm heb ik een aantal eisen opgesteld waaraan deze moet voldoen:

  • Veel ventilatie mogelijkheden om mijn hoofd koel te houden op uitdagend terrein en op warme lente- en zomerdagen.
  • Een groot vizier waarmee ik goed zicht heb als ik rechtop zit, of sta.
  • Een zonneklep die de zon uit mijn zicht houdt als ik hele dagen in zonnig weer rijd.
  • Een prijs van max 400 euro.

Met deze wenslijst ben ik uiteindelijk bij de Nexx X.WED2 terecht gekomen.

De concurrentie van Shoei, Schuberth en Arai

Binnen de markt van adventure / allroad / enduro helmen heeft de X.WED2 wat stevige concurrentie in de vorm van de Shoei Hornet ADV, Arai X4, Shuberth E1 en de Caberg Xtrace.

Schuberth en Shoei
Mijn twee vorige helmen: De Shoei Hornet ADV en de Schuberth E1

Shoei en Arai delen met hun bekende modellen al jaren de lakens uit binnen de adventure markt. Schuberth heeft enkele jaren geleden deze markt nieuw leven ingeblazen door de E1 te lanceren als de eerste adventure helm met een opklapbare kinnebak.

De Caberg Xtrace is de wat minder bekende adventure helm voor een doelgroep die niet meer dan 200 euro wilt uitgeven aan een helm.

De X.WED2 vult het gat tussen premium en budget adventure helmen

Wat Nexx in mijn ogen goed heet gedaan is allereerst de prijs van de helm. Om dit duidelijk te maken heb ik de prijzen van de bekende adventure helmen even op een rijtje gezet:

  1. Schuberth E1 (594 euro, wit)
  2. Arai X 4 (569 euro, wit)
  3. Shoei Hornet ADV (467 wit)
  4. Nexx X.WED2 (361 euro, wit)
  5. Caberg Xtrace (180 euro, zwart)

Zoals je kunt zien vult Nexx met deze helm het gat tussen de premium helmen van Schuberth, Arai en Shoei en de budget helm van Caberg.

Maar wat krijg je nou voor die 361 euro? Is de X.WED2 minder dan de Duitse en Japanse concurrentie?

Specificaties

Laten we alle specificaties van de X.WED2 even op een rijtje zetten:

  • X-MATRIX buitenschaal (bestaande uit fiberglas, 3D organic fibers, aramide en carbon verstevigingen)
  • Drie maten buitenschalen (XXS-S, M-L, XL-XXXL)
  • Dubbel-D sluiting
  • Antibacteriële binnenvoering
  • Emergency quick release systeem (om de wangvoering te verwijderen)
  • Geïntegreerd zonnevizier
  • Afneembare aerodynamische zonneklep met lichte verstelmogelijkheden en een optioneel verlengstuk
  • Helder vizier met grote (panoramische) viewport
  • Meegeleverde Pinlock
  • Extra enduro ventilatiestuk
  • Extra opvullingstukken voor wangkussen
  • GoPro montage stukken
  • Quick-strap MX-bril montage stukken (voor als je het vizier open hebt en je eigen MX-bril wilt gebruiken met quick-strap.
  • Gewicht van 1550 gram bij maat M-L (bij kleinere maten -50 gram, bij grotere maten +50 gram)

Ik vind het vooral interessant om te zien dat Nexx je kosteloos voorziet van een aantal extra zaken zoals wangopvulling, GoPro montageplaten, MX-bril quick-strap platen en het verlengstuk voor de zonneklep.

Het vizier

Ok, laten we nu even alle onderdelen van de helm doornemen, beginnend bij het vizier!

De X.WED2 beschikt over een zogenaamd panoramisch vizier zoals je bij een adventure helm mag verwachten. Dit houdt in dat ie vooral wat hoger is dan een regulier vizier. Dit levert meer zicht op aan de onder- en bovenkant, zodat je staand bij een rit op ruige ondergrond of gravel, alsnog gemakkelijk naar onderen kunt kijken en tevens in de verte meer zicht hebt.

Nexx X.WED 2 vizier
Het vizier van de X.WED 2 heeft eigenschappen die ik miste bij mijn vorige adventure helmen.

Het vizier is tevens klaargemaakt voor een pinlock die wordt meegeleverd in de doos. Zoals bij de meeste helmen is pinlock vrij simpel op het vizier te monteren.

Wat ik persoonlijk heel fijn vind is dat het vizier helemaal omhoog kan worden geplaatst en netjes onder de zonneklep uitkomt, iets wat nooit lekker werkte op de Schuberth E1.

Daarnaast kun je het vizier ook op een stand laten staan dat ie net niet helemaal dicht gaat en er dus nog extra ventilatie plaats vindt. Klinkt niet heel boeiend, maar deze functionaliteit ontbreekt bijvoorbeeld op de Shoei Hornet ADV. Het vizier op die helm gaat dicht als een kluisdeur en biedt niet de mogelijkheid om hem een een par millimeter open te laten staan.

Ingebouwd zonnevizier

In tegenstelling tot de adventure helmen van Arai en Shoei, heeft de X.WED2 wel een ingebouwd zonnevizier. Puristen zullen zeggen dat dit afbreuk doet aan hardheid van de helmschaal, maar persoonlijk vind ik het heel handig, aangezien ik dan niet continu een zonnebril hoef te dragen.

Aerodynamische zonneklep/peak

Een adventure helm is niet compleet zonder een zonneklep (ook bekend als een peak). Bij de X.WED2 is de zonneklep middels een schroef bovenop de helm tevens licht verstelbaar met een speling van 10mm. De zonneklep is ook afneembaar door hem aan de bovenkant los te schroeven- en aan de zijkanten los te klikken.

Nexx X.WED2

Zo zou je hem in theorie ook zonder zonneklep dragen…

Draagbaar zonder zonneklep?

Initieel dacht ik dat de Nexx niet fatsoenlijk zonder zonneklep kan worden gedragen, omdat de zonneklep op de zijkanten van het vizier drukt en er zo voor zorgt dat het vizier trapsgewijs open en dicht kan. Als je de zonneklep weghaalt is dit niet meer het geval en zit het vizier ook niet heel stevig vast.

Na contact te hebben gehad met Ritchie van Voordeelhelmen.nl kwam ik erachter dat ik gewoon wat beter onderzoek had moeten doen 😀

Je kunt de X.WED2 namelijk wel zonder zonneklep dragen. Je moet simpelweg de extra meegeleverde afdichtplaatjes op de zijkanten van het vizier monteren. Hiermee blijft het vizier stevig op de helm en kun je gewoon trapsgewijs omhoog en omlaag doen!

Zo kun je de Nexx dus vrij simpel omtoveren tot een wat meer reguliere integraalhelm look. Vooral handig als je om de snelweg moeten rijden zonder windscherm.

Zonder zonneklep
De X.WED2 zonder de zonneklep

Rijden op de snelweg en een peak extender

Een van de accessoires die je bij de helm ontvangt is een verlengstuk (peak extender) waarmee je de zonneklep wat kunt verlengen. Heel handig als je op de bergwegen rijdt of als je een offroad cursus doet en je net wat extra lengte nodig hebt om de zon te blokkeren. Als je op de snelweg gaat rijden zou ik hem er wel afhalen, aangezien de zonneklep anders meer wind gaat vangen.

Zonneklep met verlengstuk (peak extender)
De zonneklep met verlengstuk (peak extender).

Rijden op snelwegen met een zonneklep is overigens niet op alle motoren de beste optie. De zonneklep op deze helm presteert op mijn Yamaha XT 660 Z Tenere (met een rechte zitpositie en een verhoogd windscherm) echter beter dan ik had verwacht. Dit is waarschijnlijk te danken aan de vele ventilatiegaten.

Op de Moto Guzzi V85TT die ik een week lang heb gereden had ik wel last van de zonneklep. Vooral bij het naar links en rechts kijken merkte je dat de klep flink wat wind ving. Of de helm dus optimaal op de snelweg presteert is afhankelijk van je lengte en de hoogte van het windscherm.

Het gewicht

Met z’n 1550 gram is de Nexx een vrij lichte helm, vooral als je hem vergelijkt met de Japanse en Duitse concurrentie. De grap is dat wanneer je hem optilt de helm niet perse heel licht aanvoelt.

Als ie echter op je hoofd zit merk je wel degelijk dat het een relatief lichte helm is. De helm is namelijk zo gebouwd dat het zwaartepunt zich in het midden bevindt, wat er tijdens het dragen voor zorgt dat ie licht aanvoelt.

Ventilatie

Een van de meest belangrijke updates ten opzichte van de oude XD1 is de verbeterde ventilatie. Ik heb de XD.1 helaas nooit kunnen testen, maar het schijnt dat het verschil aanzienlijk is.

Wat ik wel kan vertellen is dat de X.WED2 vele malen beter ventileert dan mijn huidige Schuberth E1 en mijn vorige helm, de Shoei Hornet ADV. Vooral wanneer ik op de motor sta en boven mijn windscherm kom, merk ik hoeveel lucht er door de ventilatiegaten wordt geperst.

Pasvorm

De X.WED2 heeft een pasvorm die valt in de categorie intermediate-oval of long-oval. Dat komt er op neer dat ie meer geschikt is voor mensen die van voor naar achteren een langer hoofd hebben en niet zozeer een rond hoofd.

Ik zou hem daarom altijd eerst even in de winkel passen, voordat je hem besluit te gaan kopen. Meer informatie over pasvormen en tips over de aankoop van een motorhelm? Check dan mijn artikel over de tips en advies voor de aanschaf van een motorhelm.

Binnenvoering

De binnenvoering van de X.WED2 voelt voor mijn gevoelige huid heel fijn aan. Waar ie vooral in uitblinkt is je wangen redelijk koel houden tijdens de warme dagen (20+ graden). Je kunt de wangkussens met de bijgeleverde extra padding nog dikker maken om ze beter tegen je wangen te laten aansluiten.

Windgeluid: dit was de grote verassing

Een van de grootste meevallers van deze helm vind ik de hoeveelheid windgeluid die je ervaart tijdens het rijden. Ik had verwacht dat je in de helm veel meer windgeluid zou ervaren. Op mijn eigen motor met een licht verhoogd windscherm, maar ook op een naked bike, vind ik hem qua windgeluid zeer goed.

Nexx X.WED2 zijkant

Op de Moto Guzzi V85TT en de Yamaha MT-10 Tourer die ik ieder een week heb gereden (beiden met een laag windscherm) ben ik ook aardig verrast als het gaat om het geluidsniveau binnen de helm.

Ondanks dit alles raad ik iedereen alsnog aan om sowieso altijd oordoppen te dragen. Gehoorschade die je oploopt is namelijk blijvend! Goede oordoppen filteren enorm veel (wind)geluid weg, dus zijn ze voor iedere motorrijder een must!

Bouwkwaliteit

Op dit punt vind ik de X.WED2 op sommige punten wat minder. Eerlijk gezegd had ik dit ook verwacht, aangezien ie ±200 euro goedkoper is dan de premium concurrentie. Je merkt dat het gebruikte plastic wat goedkoop aanvoelt en de gaten voor de schroeven of mondstuk minder mooi zijn afgewerkt.

Eindoordeel

Ik heb de X.WED2 drie maanden kunnen testen in zonnige en natte weersomstandigheden, warm en koud. Op de snelweg, dijkwegen en bergwegen in het buitenland. Op tour- allroad en sportmotoren.

Ik heb de helm opgehad voor lange aaneengesloten periodes en op stukken waarbij ik hem regelmatig af moest doen.

Na deze testperiode ben kan ik concluderen dat de X.WED2 de juiste keuze is voor mijn manier van rijden. Tijdens het touren, woon-werkverkeer en het offroad rijden ziet ie comfortabel, is ie relatief stil, ventileert ie geweldig en zorgt de zonneklep dat mijn ogen geen last hebben van schitteringen van de zon.

Als je dit combineert met een prijs van rond de 360 euro is Nexx X.WED2 in mijn ogen de adventure helm voor de avontuurlijke rijder en geeft ie de Japanse en Duitse helmen serieuze concurrentie.

Waar kun je de X.WED2 kopen?

Ik heb een review model van de X.WED2 ontvangen van de geweldige mensen achter Voordeelhelmen.nl. Ik ben al jaren een vaste klant bij deze gasten en ik kan oprecht zeggen dat ze niet alleen een enorm tof assortiment hebben, maar ook de service leveren die je mag verwachten van een serieuze motorzaak.

Ben je zelf ook geïnteresseerd in deze helm? Check de X.WED2 dan op Voordeelhelmen.nl of bezoek hun showroom in Amsterdam!

showroom voordeelhelmen.nl

Minpunten

  • Afwerking: plastic voelt wat goedkoop aan, gaatjes en randjes net wat minder mooi afgewerkt dan bij de duurdere concurrentie.

Pluspunten

  • Prijs: met zijn 361 euro scherp geprijst in vergelijking met de alternatieven van Schuberth, Arai en Shoei.
  • Ventilatie: van een adventure helm verwacht je goede ventilatie en op dat punt presteert de Nexx zeer goed.
  • Gewicht: 1550 gram voor een adventure helm maakt het lange dragen zeer goed te doen.

Gerelateerde Berichten

Plaats een reactie