Een Motor Importeren vanuit het Buitenland

Het Nederlands aanbod van tweedehands motoren blijft vanwege de grote van ons landje vrij beperkt. Steeds meer mensen shoppen daarom bij de buren in België, Luxemburg of Duitsland. De prijzen liggen daar wat lager en het aanbod, vooral in Duitsland, is veel groter. Klinkt allemaal goed, maar hoe importeer je een motor en krijg je hem op Nederlands kenteken?

In 2016 heb ik zelf de keuze gemaakt om mijn Suzuki SV1000 naked uit Luxemburg te importeren. Er waren maar een paar tweedehands modellen in Nederland en deze waren belachelijk hoog geprijsd.

Ik had geen enkele ervaring met het importeren van een motor en heb het meeste zelf uit moeten vogelen. Om het voor andere motorliefhebbers wat makkelijker te maken deel ik mijn ervaring in dit artikel en leg ik precies uit welke stappen er nodig zijn om een motor uit het buitenland op Nederlands kenteken te krijgen.

Wat kost het importeren van een motor?

Voordat we verder gaan lijkt het me verstandig eerst even de kosten op een rijtje te zetten. Bij het importeren van een motor komen er een aantal zaken om de hoek kijken:

  1. Huren van een bestelbusje of aanhangwagen
  2. Brandstofkosten
  3. Aanschaffen van materiaal om de veilig motor te vervoeren
  4. Kosten RDW keuring
  5. BPM berekening
  6. BPM belasting  1 1. Bpm is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen. ×
  7. Kentekenplaat 2 2. De kentekenplaats die je kunt afhalen bij een erkende kentekenplaatfabrikant ×

Alleen de kosten voor de RDW keuring (±100 euro), de BPM berekening (±20 euro) en de kentekenplaat (±20 euro) bestaan uit vooraf vastgestelde bedragen. De kosten voor al het andere hangt af van de afstand tussen jou en de verkoper (kosten huur bestelbus, aanhangwagen en brandstof), het al in bezit hebben van materiaal (spanbanden, wielklem en een oprijplaat) en de dagwaarde van de tweewieler (bepaald de hoogte van de BPM belasting).

Bestelbus of aanhangwagen

Bij het huren van een bestelbus moet je op zoek naar een verhuurbedrijf wat kilometervrij verhuurd. Dan weet je zeker dat je een vaste prijs gaat betalen, ongeacht het aantal kilometers wat je op een dag rijdt.  Ik heb destijds ±85 euro betaald voor de huur van een kilometervrij busje en daarnaast 200 euro borg neergelegd.

Als jouw auto al over een trekhaak beschikt en je vertrouwd bent met het rijden van een aanhangwagen kun je ook voor deze optie kiezen.

Benodigdheden voor het vervoer

Of je nou een bestelbus of een aanhangwagen gaat huren, je zult een oprijplaat, spanbanden en een wielklem nodig hebben om de motor veilig te vervoeren. De oprijplaat heb je nodig om de motor in de aanhangwagen of bestelbus te krijgen. De wielklem zorgt er voor dat het de motor rechtop blijft staan en de spanbanden heb je nodig om de motor tijdens het transport secuur op z’n plaats te houden.

Secuur vastgemaakt in het bestelbusje

Spanbanden
Spanbanden kun je meestal tegen een meerprijs huren bij het bedrijf waar je de trailer of het busje huurt. Ik heb ze echter zelf gekocht omdat ze goedkoop zijn en ik ze vaker wil gebruiken.

Oprijplaat
Een oprijplaat zul je in de meeste gevallen moeten kopen. Online kun je enkel zware industriële oprijplaten huren die gebruikt worden om kleine graafmachines op een trailer te krijgen. Deze zijn enorm zwaar en passen niet in een reguliere bestelbus.

Mocht je zelf geen oprijplaat willen aanschaffen kun je altijd in je omgeving vragen of iemand er een heeft liggen.

Zelf heb ik op marktplaats voor 80 euro twee opklapbare aluminium oprijplaten gekocht. Deze zijn zeer licht en besparen ruimte vanwege het opklapmechanisme.

Wielklem
Een wielklem zul je ook zelf moeten aanschaffen, lenen van een vriend of van je lokale garage. Deze zijn net zoals de oprijplaat praktisch nergens te huur. In mijn geval was de garage waar ik mijn motor liet onderhouden zo vriendelijk om hem aan mij te lenen.

Papieren in orde maken voor export

Als je op locatie tevreden bent met de motor moet je altijd nog de papieren in orde maken. De benodigde papieren kunnen per land verschillen. Lees je dus van te voren goed in en vraag de verkoper ook welke documenten er nodig zijn en of die dezelfde dag in orde kunnen worden gemaakt.

export/overschrijf documenten

Je wilt voorkomen dat je tevreden bent, de motor wilt inladen, maar de verkoper aangeeft dat je morgen terug kan komen, omdat het postkantoor of een andere instantie op het moment gesloten is…

Daarnaast is het niet overal verplicht, maar is het aan te raden een koopovereenkomst te tekenen waarin zaken staan zoals:

  • NAW gegevens van beide partijen
  • Bedrag,
  • Bestaande schade
  • Chassisnummer
  • etc.

RDW keuring/identificatie

Als je de motor terug naar Nederland hebt vervoerd moet je langs een RDW keurstation gaan om de motor te laten keuren of identificeren. Aangezien je nog geen Nederlands kenteken hebt kun je via de website van de RDW een eendaags kenteken aanvragen. Dit kenteken krijg je niet opgestuurd, maar moet je zelf met een zwarte stift op wit papier of karton schrijven en op de plaats van het kenteken plakken.

Toen ik mijn verzekering belde met de vraag of dit kenteken kon worden verzekerd gaven ze aan van niet, dus hou daar wel rekening mee.

RDW Afspraak voor de motor

Met of zonder afspraak
Voor de RDW keuring in Amsterdam heb ik destijds geen afspraak gemaakt i.v.m. de enorme wachttijden. Als je heel vroeg in de ochtend langsgaat en voor de balie wacht kom je vanzelf aan de beurt en kun je aangeven dat je een geïmporteerde motor wilt laten keuren.

Het is geen technische keuring
Voor een motorfiets vindt er, in tegenstelling tot een auto, geen technische keuring plaats. Er bestaat namelijk geen verplichte APK voor motoren in Nederland. De monteur van de RDW kijkt enkel of het voertuig niet gestolen is en registreert de huidige kilometerstand.

BPM berekening indienen

Nadat je de Nederlandse registratiepapieren bij de RDW hebt ontvangen is het tijd om de BPM aangifte te doen. BPM voor een tweedehands voertuig berekenen is vrij complex, dus zijn er diensten zoals autotelex.nl die het tegen betaling voor je uitrekenen. Een indicatie aanvragen is gratis, maar zodra je de echte papieren wilt laten opmaken kost dit 20 euro.

Als je de gegevens invoert die op de papieren van de RDW staan krijg je meestal twee berekeningen te zien. Kies je vervolgens het laagste bedrag, download de BPM berekening als PDF en print ze uit.

De BPM papieren en de RDW registratiepapieren breng je vervolgens naar het belastingkantoortje bij het loket van een RDW keurtstation. Je moet de papieren in de daad aanwezige belasting envelop doen en in de bus deponeren.

Twijfel je of je wel alle juiste papieren bij je hebt? Vraag het de daar aanwezige medewerker van de belastingdienst of bel de belastingtelefoon. Als je niet alle benodigde documenten indient neemt de belastingdienst het namelijk niet in behandeling.

Kenteken aanvragen

Als de belastingdienst jouw BPM aangifte heeft ontvangen en goedgekeurd ontvang je binnen een paar dagen een bevestiging per email. In deze email staat of de belastinginspecteur het BPM bedrag heeft goedgekeurd en onder welke omschrijving het bedrag moet worden overgemaakt

Als je het bedrag via internetbankieren hebt overgemaakt ontvang je binnen een paar dagen het afhaalbericht voor je Nederlandse kenteken! In deze brief vind je alvast de letter/cijfercombinatie die voor jouw kenteken is bepaald.

De motor verzekeren
Zodra je op papier hebt wat je kenteken wordt moet je direct je motor laten verzekeren. Zo is je motor al verzekerd voordat de kentekenplaat is bevestigd en kun je direct gaan rijden!

Kenteken ophalen
Met het officiële afhaalbericht ga je met naar een erkende kentekenplaatfabrikant die het kenteken voor je kan drukken. Hou er rekening mee dat niet iedere zaak waar je kentekens kunt laten maken dit ook direct voor je doet. Soms moeten ze hem bestellen en duurt het een a twee dagen. Bel daarom even van te voren en vraag of ze het kenteken direct kunnen leveren.

Vragen?

Weet je na het lezen van dit artikel hoe je een motor moet importeren? Is er een stap in dit artikel niet helemaal duidelijk? Heb je nog een specifieke vraag die hier niet wordt behandeld? Laat het me weten in de reacties!

Gerelateerde Berichten

23 comments Toevoegen

  1. Leuk om zo’n compleet verhaal te lezen. Ik ben ook een motor uit luxemburg aan het bekijken. Welke procedure en papieren had je nodig voor uitvoer?

    Vr.gr,
    Gert-Jan

    • Ik had de motor zelf al gezien voordat de papieren waren geregeld. Toen ik de volgende week terugkwam lagen ze al klaar. Die kun je overigens zelf on the spot regelen als je op een dag gaat wanneer de kantoren open zijn. Per land kan het verschillen qua papieren, maar daarover zal ik nog een artikel moeten wijden.

      • Waar moet je het kenteken overschrijven? In Duitsland of in Nederland?

        Ik had ergens gelezen dat er geen kenteken bij zit. Maar dat het kenteken gelinkt is aan de eigenaar.(Niet aan de auto zoals in Nederland.)

        • Kentekens schrijf je niet over, aangezien het een buitenlands kenteken is. Je moet dus een nieuw kenteken aanvragen in Nederland bij de RDW.

          • Moet dan de persoon waarvan je de motor koopt zelf aangeven dat hij geen motor meer heeft?

  2. Duidelijk allemaal! Dankjewel!
    Zelf wil ik een motor importeren uit Duitsland (qua waarde vergelijkbaar met jouw sv1000). Wat betreft de alle kosten behalve het vervoer, wat ben je hier ongeveer aan kwijt? Moet je voor de invoerkosten+rdw+bpm aan 300 euro denken? Of het dubbele?
    Zelf heb ik namelijk geen flauw benul!
    Ik ben benieuwd naar wat jij in totaal hieraan kwijt was.
    Groet,
    Tim

    • Wat betreft de BPM, daar kun je van te voren een schatting voor opvragen bij websites zoals op https://autotelex.nl

      Kosten van de RDW staan vast, check altijd de websites van hun voor de actuele prijzen.

      Er zijn voor de rest geen invoerkosten, dat zijn simpelweg de kosten voor de BPM en RDW bij elkaar opgeteld.

      Daarnaast moet je dus ook rekenen met de kosten voor het huren van een busje en de diesel.

  3. Hartelijk dank voor je helder verhaal en duidelijke uitleg. Mijn watervrees is voorbij, ik heb een leidraad voor het invoeren. Dank je wel !

    Groet Fred

  4. En de btw dan? Als de motor minder dan 6000 heeft gelopen moet je dkie toch ook betalen?

  5. Hi, Thanks for the article. How long it took you to arrange everything before you ride the motorcycle legally?

  6. Motocamel, duidelijke uitleg
    Maar toch een vraagje, hoe zit het met een ontwaringsbewijs? Of hoeft dat niet omdat je de motor exporteert? Misschien wel handig om het te benoemen.

    • Die krijg je in het land van herkomst. Als je de motor in Duitsland of Luxemburg haalt, moet de eigenaar daar die papieren voor je regelen. Daar staat vaak ook op aan wie de motor verkocht is, dus ingevuld met jouw gegevens.

  7. Super goede uitleg! Dank hiervoor.
    Hoe zit dat met het motorblok-nummer? Wordt daar ook naar gekeken?
    En om een motor te keuren met een verlopen TÜV HU/AU, blijft de keuring dan een historie-check of wordt het dan wel een technische keuring?
    Harstikke bedankt!
    Ben ook van plan een motor te halen in Duitsland.

    • Er wordt bij de RDW gekeken naar je framenummer. In Nederland is er geen APK voor motoren, dus in principe kijken ze niet naar een buitenlands APK rapport. De RDW voert geen technische keuring uit.

  8. Wat een goede blog! Het is altijd heel frustrerend als het gaat om het importeren van voertuigen en de kosten die zich hier meebrengen. Veel dingen kun je echter zelf ook checken in plaats van gelijk een bedrijf in te schakelen.

  9. Ik heb een kleine vraag. Ik zou echt heel graag een Ford GT aanschaffen, maar dit is natuurlijk een Amerikaanse wagen. Is het handiger om deze in Nederland/Duitsland te kopen, of om deze te laten importeren?

  10. Dag, ik overweeg een motor uit zweden te importeren:

    Welke (zweedse) papieren ben ik in NL nodig bij invoer?

  11. Wat ik mis, in het overigens zeer duidelijke verhaal, is wat ongeveer het netto voordeel is tov het in Nederland kopen van ongeveer diezelfde motor.
    Zou iemand dit mij kunnen vertellen?

    • Dat is afhankelijk van de motor. Er is geen standaard netto voordeel. Soms koop je een motor in het buitenland omdat ie dat daar een stuk goedkoper is. Soms koop je hem daar omdat er in Nederland weinig of geen van zijn te vinden. In mijn geval was het een combinatie van beiden. De motor die ik wilde hebben was is Luxemburg goedkoper, had de juiste opties al en was in Nederland amper te vinden.

Plaats een reactie