Tijdens de Intermot motorbeurs in Keulen heeft Moto Guzzi de productieversie van de V85 TT gepresenteerd. Met deze motor geeft Moto Guzzi een hommage aan de jaren ’80 enduro’s en hebben de Italianen eindelijk weer een adventure motor in hun line-up. In dit artikel neem ik je mee in wat er tot nu toe bekend is over deze ‘classic enduro’ en geef ik mijn kijk op het mogelijk succes binnen het adventure segment.
Tot nu had Moto Guzzi geen opvolger van de in 2012 gesneuvelde Moto Guzzi Stelvio. Deze apart gestylde motor was typisch zo’n motor die was bedoelt voor een ieder diew wat anders wilde dan de bekende Duitse of Japanse allroad motoren. Anno 2018 brengt Moto Guzzi gelukkig weer een avontuurlijke motor op het toneel middels de V85 TT.
Twee smaken en een hoop mooie details
De V85 TT wordt beschikbaar is twee verschillende kleurstellingen: een mat grijze variant en een variant met een combinatie van wit, geel en rood.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de wat gek gekleurde geel/wit/rood variant. Vooral het roodgekleurde buisframe is een directe eyecatcher. Ook de koplamp unit vind ik lekker gedurfd en kudo’s voor de Italianen dat ze er een hoog spatbord op hebben gemonteerd! Zelfs Yamaha durft dit niet op hun Tenere 700 te monteren.
De vorm van de ±21 liter tank is qua vormgeving helemaal in de Moto Guzzi style en als laatste puntje vind ik de plaatsing van het logo tussen het spruitstuk ook net weer zo’n mooie icing on the cake!
Een luchtgekoeld blok in 2018?
Zoals je van een Moto Guzzi kunt verwacht beschikt de V85 TT over een kenmerkende dwarsliggende v-twin. Ditmaal betreft het een 850cc luchtgekoelde variant van het blok met 80 pk. Volgens de marketing people van Guzzi is voor luchtgekoeld gekozen omdat jaren 80 enduro’s, waar de V85 TT op is gebaseerd, ook allemaal luchtgekoeld waren.
Persoonlijk zie ik geen voordelen in een luchtgekoeld blok, behalve dat het iets minder techniek vereist dan bij een watergekoeld blok. Vooral als je er wat langzamer mee gaat rijden of ruig terrein, lijkt een luchtgekoeld blok me juist geen slim idee, aangezien die veel sneller overhit raakt dan een watergekoeld blok.
But hey, that’s just me! BMW heeft uiteindelijk ook voor luchtkoeling gekozen voor de R NineT modellen, dus er zal vast wel een goede reden voor zijn!
Verschillende rijmodi: straat, regen en offroad
Door geen gebruik te maken van een traditionele gaskabel maar zogenaamde ride-by-wire (elektronisch geregelde gasdosering) heeft de V85 TT nu een aantal verschillende rijmodi voor straat, regen en offroad.
Het kiezen van een rijmodus beïnvloed de vermogensafgifte van het blok en de stand van de ABS en tractiecontrole.
Over vermogensafgifte gesproken, de V85 TT beschikt zoals bijna alle Moto Guzzi’s over cardanaandrijving. Bij een cardan verlies je, in vergelijking met een ketting, wat meer vermogen op het achterwiel, maar hoef je geen busje kettingsmeer mee te nemen als je op een meerdaagse trip gaat.
Classic, maar wel een full-color TFT dashboard!
De nieuwe Guzzi mag door de marketing afdeling dan wel een ‘classic enduro’ worden genoemd, hij beschikt wel gewoon over een full-color TFT dashboard.
Op het dashboard worden een aantal zaken getoond zoals een benzinemeter, snelheidsmeter, toerentalmeter, versnellings indicator, temperatuur en cruise control instellingen. Daarnaast is het bluetooth multimedia systeem van Moto Guzzi ook nog iets wat je via het dashboard kunt configureren.
Alle specificaties opgesomd
Om alles op de sommen heb ik hieronder de droge cijfers nog even op een rijtje gezet:
- Motor: 853cc 90° v-twin
- Kracht: 59kW bij 7750rpm (±80 pk)
- Vering voor: instelbare Ø 41 mm upside-down voorvork, veerweg van 210mm
- Vering achter: veerweg van 170mm
- Versnellingsbak: 6 versnellingen
- Grondspeling: 210mm
- Zithoogte: 830mm
- Brandstoftank: 21 liter
- Wielen/voor: 19 inch spaakvelgen met tube banden
- Wielen/achter: 17 inch spaakvelgen met tube banden
- Remschijven/voor: 320mm dubbele schijven
- Remschijven/achter: 260mm enkele schijf
- Banden: Michelin Anakee Adventure
De (stevige) concurrentie
De markt voor klassiek ogende scramblers of enduro’s is tegenwoordig redelijk goed gevuld. Denk aan de scramblers van Ducati, Triumph en Yamaha en de R NineT modellen van BMW.
In mijn ogen is dit een markt waarbij de motor vaak wordt gebruikt als fashion statement. De Moto Guzzi lijkt mij net wat te groot en lomp om in dit segment te passen, maar net weer te klein om te concurreren met de allroad motoren zoals de BMW GS, Triumph Tiger en de Ducati Multistrada.
Ik denk dat het succes van de V85 TT daarom erg afhangt van de bikers die een avontuurlijke ogende fiets willen, maar geen zin hebben in iets wat je al vaak genoeg op de wegen ziet. Daarnaast moet de prijs (inmiddels bekend: €13.695) ook concurrerend genoeg zijn en niet in de buurt komen van de BMW R Nine T Urban GS.
Persoonlijk hoop ik dat dit model in de smaak valt bij de massa, want ik vind de vormgeving lekker gedurfd en zeg nou eerlijk, wie heeft er nou geen zwak voor dit mooie Italiaanse merk!
De moto guzzi ziet er origineel uit. Voldoende vermogen en cardan aandrijving. En door de bonte kleuren springt de motor er goed uit.