De Mosko Moto Surveyor is een softshell jas zonder CE protectie, bedoelt om over je body armor te dragen en ontworpen om meer protectie te bieden dan een typische jersey. Omdat ik al langer op zoek was naar iets soortgelijks heb ik de Surveyor kort na de introductie aangeschaft en inmiddels flink wat offroad kilometers mee kunnen rijden. In dit artikel deel ik mijn ervaring met deze jas.
Waarom geen Linesman jacket?
Omdat ik een hoop gear van Adventure Spec bezit (Linesman Pants, Supershirt en Singletrack jacket) word ik wel eens gevraagd waarom ik voor de Mosko Moto Surveyor heb gekozen i.p.v. de Linesman Jacket.
Een logische vraag aangezien het beiden offroad geörienteerde softshell motorjassen zijn.
De simpele reden is dat ik met het Supershirt al body protectie heb en het onzinnig vind om dan nogmaals voor protectie in een Linesman jacket te betalen.
Daarnaast vind ik de nieuwe versie met meer gelige kevlar qua looks geen vooruitgang t.o.v. het vorige model met de meer donker gekleurde kevlar panelen.
En zo ben ik dus bij de Surveyor uitgekomen; goedkoper en in mijn optiek beter qua looks.
Kleurkeuze: doe mij maar onopvallend
In de 2023 line-up van Mosko kun je bij de Surveyor kiezen voor een zandkleur met groen combo, of plain zwart. Ik heb voor deze laatste kleur gekozen omdat ik zo min mogelijk wil opvallen en niet overal als motorrijder herkent wil worden.
Zeker tijdens het offroad rijden vind ik het vreselijk om gasten op KTM’s met gele of oranje jerseys and trail pants te zien rijden. Het vloekt in mijn ogen met de natuur/omgeving waarin je je bevindt.
Ook als ik ergens op een terras ga zitten voor lunch of een drankje, vind ik het fijn om gewoon in te blenden tussen de mensen. Motorkleding in niet opvallende kleuren helpt daarbij.
Het materiaal van de softshell
De Surveyor is gemaakt van mix van Cordura en spandex, door Mosko ook wel ‘Stretch Cordura’ genoemd. Een combi die er voor zorgt dat het jasje heel robuust aanvoelt, maar tevens stretch heeft.
Ik bezit overigens meerdere North Face en Jack Wolfskin softshell jassen en bodywarmers, maar die komen qua bouwkwaliteit niet in de buurt van de Surveyor.
Het materiaal is waterafstotend, maar niet waterdicht. Je zult dus er een regenjas boven moeten dragen indien je voor langere tijd in de regen gaat rijden.
Rond de schouders en voor armen is de jas versterkt met extra Cordura panels en de hoofdrits is by far de dikste YKK rits die ik ooit in een softshell jas heb gezien.
Ik bezit overigens meerdere North Face en Jack Wolfskin softshell jassen en bodywarmers, maar die komen qua bouwkwaliteit niet in de buurt van de Surveyor.
Pasvorm en draagcomfort
Qua pasvorm is de Surveyor wat meer baggy dan een reguliere softshell. Dit vanwege het feit dat er rekening mee is gehouden dat je er body armor onder draagt. Je kunt hem aan de onderkant aan beide kanten strakker trekken middels elastische koorden.
Motocamel e-mail updates
Like what you read? Blijf maandelijks op de hoogte van nieuwe artikelen, motornieuws, tips en video’s.
Ik respecteer jouw privacy en uitschrijven kan op ieder moment.
Als je de maattabel van Mosko Moto aanhoudt zou je qua maat goed uit moeten komen. Ik ben 1.83, redelijk slank gebouwd en draag een maat L.
Bij de uiteinden van de armen kun je de mouwen middels relatief grote verstelbare klitteband sluitingen strakker afsluiten. Dit is typisch zo’n detail wat ik enorm kan waarderen; het voelt super tough en premium aan, iets waar je juist op zou kunnen besparen.
Omdat het een motorjas blijft heeft ie langere mouwen dan een gemiddelde softshell. Qua comfort geen issue, meer een looks ding.
De kraag is relatief laag en laat je nek daardoor half bloot. Ik vind dit persoonlijk heel fijn, want tijdens de warme dagen heb ik dit liever dan een hoge kraag die geen verkoeling geeft. Als je eventueel een regenjas met lange kraag boven de Surveyor draagt, heb je zo wat meer ‘ademruimte’.
Ventilatie: opbergruimte of verkoeling, you choose
Je moet het doen met drie ventilatie openingen aan de voorkant en twee aan de achterkant. De openingen aan de voorkant kun je tevens als zakken gebruiken. Zou ik persoonlijk niet doen, aangezien je de inhoud verliest als je tijdens het rijden besluit dat je extra ventilatie nodig hebt.
Aan de binnenkant heeft ie wel een klein zakje waarin je betaalkaarten, cash geld, oordoppen of andere kleine items in kunt bewaren.
Omdat deze jas aan zowel de voor- als de achterkant over grote ventilatie opties beschikt, maakt het ook echt een verschil tijdens warme dagen.
De ventilatie is daarom veel effectiever dan menig ander motorjas die ik door de jaren heen heb gedragen.
Idealiter zou ik nog ventilatie mogelijkheden op de armen willen zien, of de mogelijkheid de armen compleet af te ritsen, zoals bij de Adventure Spec Linesman jacket.
Dual purpose: op de motor, op de camping en tijdens het wandelen
Net als de Singletrack Jacket van Adventure Spec, draag ik de Surveyor niet enkel tijdens het rijden. Omdat ie vrij licht is, geen body armor bevat en op een reguliere shoftshell lijkt, draag ik hem ook tijdens het wandelen, op de kampeerspot of tijdens andere bezigheden.
Ik gebruik deze jas in de lente en zomer eigenlijk best veel buiten het motorrijden om. Niet enkel omdat ie er goed uit ziet, maar ook omdat je met de ventilatie je temperatuur veel beter kunt regelen.
Als je in de koude ochtend start, zorgt de jas voor warmte, als het in de loop van de dag warm wordt, rits je de ventilatie open en zorgt het voor verkoeling.
Weinig mensen zullen zien dat het offroad geörienteerde motorjas is, en zo draagt ie ook niet. Het enige wat het wellicht weggeeft, is dat ie wat minder getailleerd is en lange mouwen heeft, that’s it.
Conclusie
Als je veel offroad rijdt, body armor hebt en iets tussen een motorjas en een jersey zoekt, is de Surveyor jacket zeker het overwegen waard. Ben je iemand die meer op het asfalt rijdt en enkel sporadisch offroad gaat, kun je beter een motorjas met volledige CE protectie kopen.
Op dagen van rond de 30 graden kan het te warm worden en zul je sneller switchen naar een jersey of enkel bodyarmor. Als ik echter op de kampeerspot aankom gaat ie, vooral richting de avond, weer aan en voelt het als een hele praktische softshell.
Kortom een dual purpose jas die doet waar ie voor gemaakt is en niet meer. In combinatie met body armor zeker de overweging waard voor de casual offroad rijder en TET liefhebber.
Pluspunten
Ook te gebruiken in het dagelijks leven, op de camping, etc.
Steviger en duurzamer dan een gemiddelde softshell jas
Veel stretch voor een softshell jas
Minpunten
Gebrek aan ventilatie op de armen