KTM 790 Adventure R: Wat weten we tot nu toe?

Tijdens de EICMA motorshow in Milaan heeft KTM het publiek verwend met de presentatie van haar nieuwe 790 Adventure R prototype. Een middenklasse adventure motor met het nieuwe LC8c parallel twin motorblok. Met deze motor probeert KTM hoogstwaarschijnlijk het gaat te vullen tussen de lichte 690 Enduro R eencilinder en de zwaardere en luxere 1090 Adventure.

De KTM 790 Adventure R lijkt het antwoord op alle diehard KTM fans die sinds het uit productie gaan van de KTM 990 Adventure vragen om een lichtere hardcore adventure motor met serieuze offroad capaciteiten.

KTM 790 Adventure R

De 790 Adventure R krijgt het nieuwe LC8c parallel twin motorblok

Het nieuwe blok wat KTM gaat gebruiken in het productiemodel van Duke 790 in 2018, vormt ook het hart van de nieuwe 790 Adventure R. Dit compleet nieuwe motorblok levert ±105 pk en wijkt af van de reeds bekende KTM LC4 eencilinder blokken en de LC8 v-twin blokken.

De vraag blijft of dit nieuwe blok (en de versnellingsbak) speciaal voor de 790 Adventure R gaat worden aangepast om offroad beter te kunnen presteren. Het lijkt mij niet meer dan logisch, maar KTM heeft hier officieel nog geen uitspraken over gedaan.

Het uiterlijk: Ouderwets radicaal en gedurfd!

Als ik naar de vormen van de 790 Adventure R kijk, krijg ik een kleine glimlach op m’n gezicht. KTM stelt nooit teleur als het gaat om gedurfde radicale ontwerpen. In dat opzicht vind ik dit ook een waardige ‘opvolger’ van de KTM 990 Adventure die in 2013 uit productie is gegaan. Dat was de laatste KTM adventure motor met een radicale rallye vormgeving en, ondanks z’n gewicht, serieuze offroad capaciteiten.

KTM 990 Adventure R
De KTM 990 Adventure R: Radicaal uiterlijk gecombineerd met serieuze offroad capaciteiten

De 990 Adventure was in dat opzicht ook een apart beestje in de zin dat ie een gedeelde brandstof tank had, verdeeld over de linker en rechterkant. Daarnaast bevond de accu zich helemaal onderaan de motor, voor de versnellingsbak. Ook niet echt een conventionele plaats voor zoiets.

Het lijkt erop dat in het geval van de 790 Adventure de brandstoftank ook in tweeën is verdeeld en helemaal onderaan de motor zit geplaatst. Niet echt een conventionele plaats voor een tank, maar waarschijnlijk zo bedacht om het gewicht ideaal te verdelen en laag bij de grond te houden.

Wat nog meer opvalt aan het uiterlijk

Wat daarnaast direct opvalt is dat het voorspatbord, zoals gewoon is bij lichtgewicht offroad en enduro motoren, hoog is gemonteerd. Het Dakar rallye-achtige windscherm met daarachter de tegenwoordig typische KTM verlichting ziet er enorm badass uit! Ik vraag me echter af of die look niet zal sneuvelen in het uiteindelijke productiemodel.

Wat ook een leuke detail is: Het zadel is een eenpersoonszadel en biedt geen mogelijkheid voor een bijrijder. Wellicht een hint van KTM om aan te geven dat dit een serieuze adventure motor is die geen ruimte biedt voor een vrouw of vriendin!

Krijgt ie alle technische snufjes van de KTM Duke 790?

Als we naar de officiële specificaties van de nieuwe Duke 790 kijken zou het mogelijk kunnen zijn dat de Adventure R straks ook geleverd wordt met zaken zoals een slipper clutch, een quickshifter en verschillende rijmodi.

KTM 790 adventure R achterkant

Voor hetzelfde geld besluit KTM echter dat er op een hardcore adventure motor wat minder techniek mag zitten en blijft de 790 Adventure wat meer spartaans om zo in de toekomst qua prijs te kunnen concurreren met de Yamaha Tenere 700.

Een nieuw segment: Lichte offroad georiënteerde 2-cilinders

Samen met de Yamaha Tenere 700 lijkt deze KTM meer nadruk te leggen op offroad mogelijkheden dan puur asfalt. Minder comfort tijdens lange snelweg ritten en meer gericht op avontuur buiten de bebouwde kom.

De nieuwe BMW F850GS en vernieuwde Africa Twin draaien al een aantal jaar mee, maar zijn toch meer gericht op comfort en minder op avontuur. KTM en Yamaha hebben gerealiseerd dat er een markt is voor mensen die geen ruige eencilinder willen, maar ook geen interesse hebben in een luxe en zware 800+ cc adventure motor.

Zo lijkt het alsof beide merken het startschot hebben gegeven voor de ontwikkelen van een nieuwe markt voor lichtere adventure motoren met tweecilinders i.p.v. wat ruwere eencilinders. Het lijkt mij dat merken zoals Honda en Kawasaki niet lang zullen wachten om deze markt ook te gaan betreden.

Veel meer meer pk’s dan de Tenere 700

De 790 Adventure R krijgt er direct geduchte concurrent bij in de vorm van de Yamaha Tenere 700.

Yamaha Tenere 700

Waar de Tenere 700 het echter moet doen met ±70 pk, zal het nieuwe LC8c blok van KTM ±105 pk te produceren. Een stuk meer dan de Yamaha. Of dat echt nodig is op een dergelijke adventure motor vraag ik me af.

We moeten het nog zien!

Uiteindelijk is de 790 Adventure R nog een prototype, dus alle informatie die ik hier hebt opgesomd kan straks weer afwijken zodra het productiemodel in de showroom staat.

Ik ben in ieder geval enorm enthousiast over zowel de 790 Adventure R als de Tenere 700. Als je alle online reacties leest op de adventure fora lijkt het erop Yamaha en KTM goed hebben begrepen waar de markt momenteel om vraagt.

Denk jij dat KTM serieuze aantallen van de 790 Adventure R gaat verkopen of denk je dat Yamaha uiteindelijk toch aan het langste eind trekt? Laat het me weten in de reacties!

8 gedachten over “KTM 790 Adventure R: Wat weten we tot nu toe?”

  1. I recently moved to NL from South Africa where we used to do many adv rides.

    I’m super excited about these 700/790 bikes. I can already see myself exploring the EU next year!

    Nice site, keep us posted.

  2. als de prijs rond de 10-12 k kost dan gaat hij hard lopen
    staan beide op mijn verlanglijst

Reacties zijn gesloten.