KTM 390 Adventure – Wat weten we over deze kleine adv motor?

Recentelijk zijn er via het motorblad MCN spyshots opgedoken van een licht gecamoufleerde KTM 390 Adventure. KTM lijkt dus te komen met een kleine variant van de recent gelanceerde 790 Adventure. Wat weten we over de specs van de nieuwe 390? Zit er überhaupt iemand te wachten op deze motor?

ktm-390-adventure-spyshot
Spyshot van de KTM 390 Adventure, gepubliceerd in het motorblad MCN

Het blok

Het blok zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwere versie van het Duke 390 blok zijn. Dit watergekoelde 373 cc eencilinder blok produceert ±43 pk en 35 Nm aan koppel.

Zoals bij de meeste blokken die in een adv model eindigen zal de ratio van de versnellingsbak wat worden aangepast voor betere offroad prestaties.

Toen ik de Duke 390 mocht reviewen en zeven dagen in mijn bezit had, was ik aardig onder de indruk van dit blok. Het enige nadeel vond ik dat de ventilator van de radiateur vrij snel aansloeg.

Frame

De 390 Adventure lijkt hetzelfde frame te hebben als de huidige Duke 390, maar dus niet te zijn uitgerust met het nieuwe Trellis frame welke te zien is in de spyshots van de nieuwe Duke 390, die waarschijnlijk in 2020 aan het publiek wordt getoond.

Spyshot van de nieuwe Duke 390 met het nieuwe Trellis frame.

Dit nieuwe Trellis frame doet me iets te veel denken aan een Ducati Monster, dus dat het ontbreekt in de 390 Adventure vind ik persoonlijk geen gemis 😀

De Adventure R versie

Net als bij de KTM 790 Adventure komt er naast de reguliere Adventure waarschijnlijk ook een R versie van de 390. Dit zou ik in ieder geval kunnen concluderen als je kijkt naar de verschillende spyshots. Op de foto’s van MCN zie je namelijk een variant met een 21″ voorwiel incl. spaakvelgen en een variant met een 19″ voorwiel en reguliere velgen.

Net zoals bij de 790 zou dat betekenen dat de Adventure R versie meer mogelijkheden biedt voor offroad gebruik en de ‘normale’ Adventure meer is gericht op het reguliere asfalt wegdek.

Concurrentie voor BMW, Suzuki en Kawasaki

Tot nu toe hadden we in de avontuurlijke < 400cc klasse de volgende spelers:

  • Kawasaki Versys 300
  • BMW G310GS
  • Suzuki V-strom 250
  • Honda CRF250L

Met de nieuwe KTM 390 Adventure zou KTM deze markt flink op z’n donder kunnen geven. De Suzuki en de BMW hebben niks te bieden op offroad terrein, de Kawasaki biedt wel wat mogelijkheden maar heeft heel weinig grondspeling en de Honda met zijn 23 pk is zo traag dat 80km wegen al een uitdaging worden.

De KTM lijkt daarom een gat te vullen waarbij het blok genoeg kracht heeft (±43 pk, zoals bij de huidige Duke 390) en de vering en grondspeling lang en hoog genoeg zijn om op onverhard terrein aan de slag te kunnen.

Wanneer is de 390 Adventure (R) te koop?

Ik verwacht dat het productiemodel op een van de grote beurzen later dit jaar wordt gepresenteerd en vervolgens ergens in 2020 of zelfs 2021 te bewonderen zijn in de showrooms van de KTM dealers.

Jouw mening

Wat vind jij van deze A2 adventure bike van KTM? Denk jij dat ie kans van slagen heeft? Zou jij er überhaupt geld aan uitgeven als je voor een A2 motor moest gaan? Laat het me weten in de reacties!

Gerelateerde Berichten

1 comment Toevoegen

  1. Laat maar komen, eindelijk een motor die voldoende mee kan op de weg en licht genoeg is voor mooi offroad werk.

Plaats een reactie