KTM 390 Adventure – Wat weten we over deze kleine adv motor?

Recentelijk zijn er via het motorblad MCN spyshots opgedoken van een licht gecamoufleerde KTM 390 Adventure. KTM lijkt dus te komen met een kleine variant van de recent gelanceerde 790 Adventure. Wat weten we over de specs van de nieuwe 390? Zit er überhaupt iemand te wachten op deze motor?

ktm-390-adventure-spyshot
Spyshot van de KTM 390 Adventure, gepubliceerd in het motorblad MCN

Het blok

Het blok zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwere versie van het Duke 390 blok zijn. Dit watergekoelde 373 cc eencilinder blok produceert ±43 pk en 35 Nm aan koppel.

Zoals bij de meeste blokken die in een adv model eindigen zal de ratio van de versnellingsbak wat worden aangepast voor betere offroad prestaties.

Toen ik de Duke 390 mocht reviewen en zeven dagen in mijn bezit had, was ik aardig onder de indruk van dit blok. Het enige nadeel vond ik dat de ventilator van de radiateur vrij snel aansloeg.

Frame

De 390 Adventure lijkt hetzelfde frame te hebben als de huidige Duke 390, maar dus niet te zijn uitgerust met het nieuwe Trellis frame welke te zien is in de spyshots van de nieuwe Duke 390, die waarschijnlijk in 2020 aan het publiek wordt getoond.

Spyshot van de nieuwe Duke 390 met het nieuwe Trellis frame.

Dit nieuwe Trellis frame doet me iets te veel denken aan een Ducati Monster, dus dat het ontbreekt in de 390 Adventure vind ik persoonlijk geen gemis 😀

De Adventure R versie

Net als bij de KTM 790 Adventure komt er naast de reguliere Adventure waarschijnlijk ook een R versie van de 390. Dit zou ik in ieder geval kunnen concluderen als je kijkt naar de verschillende spyshots. Op de foto’s van MCN zie je namelijk een variant met een 21″ voorwiel incl. spaakvelgen en een variant met een 19″ voorwiel en reguliere velgen.

Net zoals bij de 790 zou dat betekenen dat de Adventure R versie meer mogelijkheden biedt voor offroad gebruik en de ‘normale’ Adventure meer is gericht op het reguliere asfalt wegdek.

Concurrentie voor BMW, Suzuki en Kawasaki

Tot nu toe hadden we in de avontuurlijke < 400cc klasse de volgende spelers:

  • Kawasaki Versys 300
  • BMW G310GS
  • Suzuki V-strom 250
  • Honda CRF250L

Met de nieuwe KTM 390 Adventure zou KTM deze markt flink op z’n donder kunnen geven. De Suzuki en de BMW hebben niks te bieden op offroad terrein, de Kawasaki biedt wel wat mogelijkheden maar heeft heel weinig grondspeling en de Honda met zijn 23 pk is zo traag dat 80km wegen al een uitdaging worden.

De KTM lijkt daarom een gat te vullen waarbij het blok genoeg kracht heeft (±43 pk, zoals bij de huidige Duke 390) en de vering en grondspeling lang en hoog genoeg zijn om op onverhard terrein aan de slag te kunnen.

Wanneer is de 390 Adventure (R) te koop?

Ik verwacht dat het productiemodel op een van de grote beurzen later dit jaar wordt gepresenteerd en vervolgens ergens in 2020 of zelfs 2021 te bewonderen zijn in de showrooms van de KTM dealers.

Jouw mening

Wat vind jij van deze A2 adventure bike van KTM? Denk jij dat ie kans van slagen heeft? Zou jij er überhaupt geld aan uitgeven als je voor een A2 motor moest gaan? Laat het me weten in de reacties!

2 gedachten over “KTM 390 Adventure – Wat weten we over deze kleine adv motor?”

  1. Laat maar komen, eindelijk een motor die voldoende mee kan op de weg en licht genoeg is voor mooi offroad werk.

  2. Honda CB500X ? (45pk, 43Nm)

    De betere A2 all-road dan de genoemde alternatieven. Want, off-road met een 3-delige koffer-set en >25 kg bagage ? Dat is een all-road.

    De “grens” van <400 cc is natuurlijk gekozen om specifiek de 471 cc van de 500X van de lijst te kunnen schrappen. Waarom niet < 350 cc ? Ohh ja, dan mag de KTM zelf niet meer meedoen.

    En er wordt weer lekker afgegeven op de Honda's want "de Honda met zijn 23 pk is zo traag dat 80km wegen al een uitdaging worden. TERWIJL de V-strom 250 maar 1.25 pk en 0.8 Nm extra heeft op een fiets die OOK even (188 kg – 146kg ) = 42kg zwaarder is. En dit gaat volgens jullie wel goed op 80 km/u wegen ? Welke van de twee zal sneller optrekken, een hogere topsnelheid hebben EN beter zijn op de echte off-road stukken ?

    Een beetje onzin allemaal en dat zeg ik als een eigenaar van inderdaad een CB500X en een CBR300R waarbij de laatste prima continu 130 km/u op de GPS doet van het zwarte woud naar huis in NL. De 250 cc versie van dit zelfde blok (CRF) is inderdaad langzamer maar haalt gewoon 115-120 km/u op de GPS hoor net als de V-strom 250.

    Honda's zijn niet voor iedereen, dat begrijpen we allemaal, maar KTM heeft het niet nodig om Honda te diskwalificeren op onwaarheden, sorry.

Reacties zijn gesloten.