De slipper clutch, in het Nederlands ook bekend als een slipkoppeling. De techniek van dit type koppeling komt oorspronkelijk uit de professionele motorsport. De slipper clutch moet er voor zorgen dat het achterwiel niet blokkeert bij het hevig remmen op de motor.
Dit type koppeling is ontworpen om gedeeltelijk te ontkoppelen of te ‘glijden’ (slipping) wanneer het achterwiel probeert om de motor sneller te laten lopen dan ie op eigen kracht zou doen.
De remkracht van de motor wordt bij een conventionele koppeling teruggestuurd langs de ketting, waardoor het achterwiel opspringt, klappert of tractie verliest.
Een slipper clutch of slipkoppeling ontneemt de extra belasting op de achterwielophanging en minimaliseert het risico van overtoeren van de motor bij het terugschakelen. Deze techniek kan ook voorkomen dat er catastrofale achterwiel blokkering optreedt als het blok van de motor vastloopt.
De slipper clutch techniek werd al in de beginjaren 90 geintroduceerd in de motorsport. Toen de techniek voor het eerst werd geïntroduceerd bij straatmotoren, waren ze voornamelijk beschikbaar bij de Japanse supersport modellen. Tegenwoordig vind je ze echter op allerlei type motoren, van naked bikes tot adventure motoren.