Een quickshifter die je tegenwoordig terug vindt op veel moderne motoren, is een techniek die het mogelijk maakt om een versnelling omhoog of omlaag te schakelen, zonder het gebruik van de koppeling en zonder het hoeven dichtdraaien van het gas.
Bij de ene motor kun je met een quickshifter enkel omhoog schakelen, terwijl je bij een een andere motor zowel omhoog als omlaag kan schakelen. De trend is wel dat steeds meer motorfabrikanten de quickshifter aanbieden met de optie om zowel omhoog als omlaag te kunnen schakelen.
De techniek van een quickshifter wordt in principe altijd toegepast op een conventionele handgeschakelde versnellingsbak, zoals te vinden op praktische alle motoren. Het is dus niet zo dat je een semi-automatische versnellingsbak moet hebben om gebruik te kunnen maken van een quickshifter.
Elektronische bediening van de gaskleppen
Een quickshifter kan alleen worden geïmplementeerd bij een motor met de zogenaamde ride by wire technologie. Met deze technologie worden de gaskleppen via de gashendel elektronisch bedient. Dit in tegenstelling tot de traditionele technologie waarbij de gaskleppen via de gashendel en een kabel (Ride by Throttle) worden bedient.
De quickshifter kan zo voor minder dan een milliseconde elektronisch het gas of de benzine toevoer afsluiten op het moment dat je van versnelling schakelt.
Cluchtless upshifting (schakelen zonder te koppelen) heb je geen quickshifter voor nodig.
Verwar een quickshifter niet met het concept van clutchless upshifting,oftewel omhoog schakelen op een motor zonder de koppeling te gebruiken. Hier heb je namelijk geen quickshifter voor nodig.
Op een motor kun je zonder het gebruik van de koppeling omhoog schakelen als je het gas dicht draait, direct met de schakelpook omhoog schakelt en onmiddellijk het gas weer opent. Deze techniek vergt wat oefening, maar werkt over het algemeen op alle motoren behalve (zoals in de video hieronder wordt aangegeven) op Harley Davidson motoren met grote vliegwielen.
In de onderstaande video legt Ari Henning van Motorcyclist Magazine haarfijn uit hoe het het schakelen zonder te koppelen werkt en legt hij uit dat het goed toepassen van deze techniek niet voor schade aan je versnellingsbak zorgt: