Vroeg of laat maak je het mee. De banden van je motor worden zachter en hebben niet de juiste spanning. Alhoewel je het niet direct met het blote oog kunt zien, kun je merken dat je motor wat minder scherpt stuurt, vooral wanneer je de bochten in duikt.
Een te lage bandenspanning zorgt niet alleen voor minder goed stuurgedrag, maar zorgt er ook voor dat je banden significant sneller kunnen slijten en je benzinegebruik minder gunstig wordt.
Hoe en wanneer meet je überhaupt je bandenspanning? Wat is de juiste bandenspanning voor jouw motor? Waar en hoe pomp je de banden van je motor op en hoe kan het dat de bandenspanning überhaupt iedere maand zakt?
In dit artikel probeer ik antwoord te geven op deze vragen.
Welke bandenspanning moet ik aanhouden?
In de gebruiksaanwijzing van je motor vind je altijd de juiste bandenspanning. Grote kans dat je deze niet in je bezit hebt als je hem tweedehands hebt gekocht, dus dan kan je altijd nog op het internet zoeken naar een PDF variant.
Nog simpeler, bij de meeste motoren vind je een sticker op de kettingbeschermer met daarop de door de fabrikant aangeraden bandenspanning.
Geen gebruiksaanwijzing of sticker? Bel dan even een merkdealer of een lokale garage die je van de juiste informatie kan voorzien.
Bandenspanning meten: koude of warme banden?
Het is belangrijk om je bandenspanning te meten terwijl je banden koud zijn. Als je eerst naar een benzinestation 5 km van je huis gaat rijden, is de kans groot dat je banden al redelijk zijn opgewarmd, waardoor de bandenspanning omhoog gaat en de meting niet meer accuraat is.
Geen benzinestation bij je om de hoek? Geen probleem. Je hoeft niet perse naar een benzinepomp te gaan voor het meten van de bandenspanning of het oppompen van je banden.
Je kunt namelijk zelf een bandenspanningsmeter en een kleine compressor aanschaffen.
Een eigen kleine bandenspanningsmeter en een compressor
In mijn optiek zou iedere motorrijder in het bezit moeten zijn van een kleine analoge of digitale bandenspanningsmeter. Met een dergelijk apparaat kun je de spanning van je banden meten door je ventiel los te draaien en het uiteinde van de meter op je ventiel te plaatsen.
Als je van plan bent vaak motor te gaan rijden of als je nu al dagelijks woon-werkverkeer rijdt, is het zeker niet gek om in ieder geval iets meer dan twee tientjes uit te geven aan een bandenspanningsmeter.
Naast het kunnen meten van de spanning is het ook handig om gelijk te banden op te kunnen pompen. Dit kun je doen met een simpele compressor en een extra bandenvulpistool.
Heb je een bandenvulpistool met een spanningsmeter? Dan kun je gelijk checken of je banden de correcte spanning hebben.
Zakt je bandenspanning iedere week significant?
Het kan zijn dat je wekelijks iets van 0.4 bar verliest. Dan is het tijd om je band(en) te vervangen. Waarschijnlijk zit er ergens een gaatje. Het kan goed zijn dat dit is gekomen door een stuk glas of wat rondslingerende delen metaal op de weg.
Er zijn oplossingen om je band te vullen, maar die zijn niet bedoelt als langdurige oplossing, enkel om je naar je eindbestemming te krijgen.
Verlaag je bandenspanning op onverharde wegen
Als je tijdens een tour voor langere perioden op onverharde wegen gaat rijden of als je lekker een dagje echt offroad gaat rijden, is het belangrijk om je bandenspanning juist wat te verlagen. Zo maak je meer contact met de ondergrond en ervaar je een stuk meer grip.
Op het moment dat je weer op asfalt gaat rijden is het van belang dat je de bandenspanning weer op orde brengt.