Honda CRF300L
Een compleet overzicht van alle mods.
Een compleet overzicht
Op deze pagina vind je alle up-to-date mods en accessoires van mijn Honda CRF300L, inclusief links naar de webshops waar je het kunt aanschaffen.
Tevens vind je van sommige mods links naar complete reviews die ik heb geschreven en/of gefilmd. Heb je vragen over een mod? Neem dan contact met me op.
Het standaard stuur van de CRF is een 22mm variant met een licht naar de rijder gebogen slag. Dit stuurt voor mij lekker in de stad, maar niet offroad. Tevens heeft het OEM stuur de neiging om te gaan buigen naar een of meerdere valpartijen. De upgrades die ik heb uitgevoerd zijn ten behoeve van betere beheersbaarheid, bescherming en rigiditeit.
Barkbusters handkappen (BHG-152)
Essentieel voor extra bescherming rondom de handen en wind deflectie op de koude dagen. Ik maak gebruik van de BHG-152 tweepuntbevestiging voor een 28mm stuur met rood witte VPS kappen. Deze past o.a. op Renthal en Protaper 28mm sturen.
Check op bartang.eu →
Rally Raid bar & top clamp kit
Solide optie om je aftermarket tapered 28mm stuur te verhogen en vast te klemmen. Deze setup biedt M4 threads om direct je Garmin houder of een ram mount te monteren.
Check op rallyraidproducts.co.uk →
Renthal Fatbar 822-01-BK
Een 28mm aluminium stuur die in tegenstelling tot het stalen OEM stuur wel tegen een goede valpartij kan.
Check de op smxracing.nl →
Double take enduro spiegels
De welbekende onbreekbare spiegels die middels RAM mounts op je stuur worden bevestigd. Ik heb voor de Enduro variant gekozen. Ik vind deze Doubletake spiegels echt dubbel en dwars de investering waard. Een set bestaat uit de spiegels, de RAM arm en de RAM bal bevestiging.
Check op amazon.nl →
Pro Grip 714 Rally Grips
Fijne zachte handvatten met veel grip. Helpen tevens met trillingen in het stuur te verminderen.
Check op bartang.eu →
De CRF300L heeft hele slappe goedkope vering. Offroad krijg je daardoor een stuiterbal gevoel en kun je minder genieten van het rijden. Het upgraden van zowel de voorvorken als de schokbreker kun je vervolgens zo duur maken als je wilt. Denk hierbij realistisch na hoe je met je kleine Honda gaat rijden.
Wilbers schokdemper 540
De goedkoopste van de drie Wilders schokdempers voor de CRF300 serie. Deze zat al op mijn CRF gemonteerd toen ik hem tweedehands in Belgie kocht. Hij is vele malen beter dan de standaard schokdemper, maar als ik zelf mocht kiezen had ik toch voor de 640 gegaan waarbij je naast de preload, ook de demping kunt instellen.
Check de schokdempers op wilbers.de →
Wilbers lineaire veer
De CRF heeft maar een veer die te vinden is in de rechter voorvork. De originele is vrij slap en een aftermarket veer zoals die van Wilbers maak de voorkant wat stijver en meer responsief.
Check de veer op wilbers.de →
De CRF300L heeft een hele basic body met een kleine tank en zonder zaken zoals een windscherm, bodemplaat, bagagerek, etc. Omdat ik hem echt als een reismachine gebruik, waren een aantal mods binnen deze categorie echt noodzakelijk.
Acerbis Frame protectors
De verf op het frame van de CRF slijt enorm snel. De frame protectors Bescherming van het frame rond de voeten
Check op adventure-bike-shop.com →
One Adventure Rally tower
Op zoek naar een windscherm voor op de snelweg kwam ik ook tot de conclusie dat je tijdens het offroad rijden vaak staat en dat je navigatie device idealiter verder van je stuur af zit en omhoog gekanteld. Omdat de One Adventure dus niet enkel een windscherm is, maar een rally tower, lost hij voor mij twee problemen op.
Check op instagram →
Acerbis tank
De standaard 8 liter tank is te klein voor een meerdaags avontuur in het buitenland. Als ik op een lekkere track rijd, wil ik me niet continu zorgen maken over m’n benzinepeil. Ik wilde tevens geen Rotopax met benzine achterop, dus ben ik uiteindelijk toch voor een 14,5 liter Acerbis tank gegaan.
Check de tank op motoracingshop.com →
De standaard IRC banden zijn prima voor het asfalt, maar komen offroad een hoop tekort. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven te vinden.
Pirelli MT21 90/90-21 (voor) 120/80-18 (achter)
Ik was op zoek naar een 50/50 band die zowel kan presteren op het asfalt, alsmede offroad in wat nattere condities. Uiteindelijk wordt het altijd een compromis sluiten. Voor mij was het ook belangrijk dat het geen hele stijve band is. Ik moet hem met bandenlepels zelf kunnen vervangen. Dat dit soort banden (vooral achter) sneller slijt als bijv. een Mitas E07+ neem ik dan voor lief.
Heavy duty binnenbanden
Fatsoenlijke binnenbanden is echt een must-have als je offroad gaat rijden. Persoonlijk ga ik niet voor de Ultra Heavy duty, aangezien die nog dikker zijn en de velgen van de CRF juist heel smal. Dit maakt het terugplaatsen bij het plakken of vervangen lastig. Een Heavy duty is in mijn ogen geschikter.
Op de CRF gebruik ik soft luggage opties voor eendaagse trips, lange weekenden en week trips. Door de jaren heen heb ik tal van oplossingen geprobeerd. Hieronder vind je mijn huidige set-up.
Kriega US-12 zijtassen
Omdat de CRF een stuk kleiner is dan mijn oude Tenere, wilde ik ook downsizen in het type bagage. Daarom heb ik gekozen voor relatief kleine zijtassen combi in de vorm van Kriega OS-12. Kwalitief hoogstaande tassen en een goede alternatief voor prijzige (maar geweldige) Mosko Moto Reckless 40 tassen.
Mosko Moto Scout 30L duffle
Voor de tas bovenop het bagagerek heb ik wel gekozen voor Mosko Moto. Op mijn vorige motor had ik de 50L variant, nu de 30L. Tussendoor had ik de Enduristan Tornado 20L die net weer te klein was voor zaken als een tent, slaapzak, slaapmat, stoel, etc. De kwaliteit, de beavertail en de mogelijk hem als rugtas te dragen maken hem uniek in zijn klasse.
Check op moskomoto.eu →
Mosko Moto Scout Reckless 10
Voor de eendaagse ritten heb ik uiteindelijk ook gekozen voor Mosko Moto, in de vorm van de Reckless 10. Perfect voor het meenemen van tools, snacks een regenjack en andere benodigdheden voor een dagje offroad rijden. Waar nodig breid ik hem uit met de Stinger 8L die ik onder de beavertail plaats.
Check op moskomoto.eu →
Mosko Moto Pico v2.0 tanktas
Mijn Mosko Moto Nomax tanktas paste simpelweg niet op de kleine CRF, dus heb ik gekozen voor de Pico tanktas. Een kleine waterdichte no-nonsense tanktas waar ik wat items zoals inbussleutels, wat kabels, een waterflesje en microvezel doek (om vizier schoon te maken), een snack en soms m’n iPhone in bewaar. Items die ik snel bij de hand wil hebben en niet in een rugtas wil bewaren.
Check op moskomoto.eu →