Honda Africa Twin 850 – De foto en de geruchten

Volgens geruchten uit Japan is Honda bezig met een kleinere versie van de huidige 1000cc Africa Twin. Het kleine broertje, de Africa Twin 850 zou een 850cc motor moeten krijgen en binnen de groeiende markt van mid-size adventure motoren een serieuze speler moeten worden. Hoe reëel zijn deze geruchten en heeft een kleinere Africa Twin überhaupt kans van slagen?

Africa Twin 850
De Africa Twin 850 volgens het Japanse magazine Drivemag Riders.

De looks: een slap aftreksel?

Als we af moeten gaan op ontwerp van de Africa Twin 850 zoals deze in het Japanse motorblad is te vinden, zien we de vormgeving van de huidige AT heel duidelijk terugkomen in het ontwerp. De AT 850 heeft dus geen eigen smoel en eerlijk gezegd vind ik hem lelijker dan zijn grote broer.

De in mijn ogen directe concurrentie in de vorm van de Yamaha Tenere 700 en de KTM 790 Adventure, hebben ieder een eigen look die los staat van de grotere motoren die deze merken in hun line-up hebben.

Het zou mij daarom een blunder lijken als Honda deze lijn doorzet. De Africa Twin 850 zal dan wellicht bij velen worden gezien als een inferieur model, met minder vermogen en minder luxe.

Een compleet nieuw blok?

Het lijkt mij onlogisch dat Honda het huidige 1000cc Africa Twin blok gaat pakken en gaat downgraden naar 850cc. Zo bespaar je namelijk niks aan gewicht op het blok en krijg je een soort tweederangs versie van het ‘echte’ blok.

Een nieuw blok zou in mijn optiek de meest logische optie zijn. Je zou zeggen dat ze mogelijk het 750cc blok uit de NC750x kunnen uitboren naar 850cc, maar aangezien dat blok een bijna liggende tweecilinder is, lijkt deze me niet geschikt voor een serieuze adventure bike.

Een laatkomer in het mid-size ADV motoren segment

Waarschijnlijk heeft Honda heeft gezien dat het avontuurlijke motor publiek met veel enthousiasme heeft gereageerd op de Yamaha Tenere 700 en de KTM 790 Adventure en wil het daarom ook een graantje meepikken.

De Yamaha Tenere 700 en de KTM 790 Adventure R

Geen slecht idee, maar waarom had Honda niet van te voren in dit gat kunnen springen en de Africa Twin 850 gelanceerd i.p.v. de 1000cc variant? In dat geval was Honda de aanvoerder binnen dit segment en nu holt het juist achter Yamaha en KTM aan.

De concurrentie

Op YouTube en op de verschillende adventure fora zie je ook de vraag reizen of de Africa Twin 850 überhaupt gaat concurreren met Yamaha en KTM, of dat Honda juist de strijd wilt aangaan met de luxere en zwaardere BMW F850GS.

Aan de hand van de nu circulerende foto van de AT 850 denk ik persoonlijk dat Honda de F850GS links laat liggen en zich concentreert op Yamaha en KTM. Ondanks dat de nieuwe AT straks een 1100cc blok heeft, denk ik dat juist dit model concurrentie is voor de BMW F850GS.

Wat denk jij?

Aangezien Honda officieel nog niets naar buiten heeft gebracht, blijft het gissen naar de definitieve looks en specs. Ondanks de geringe informatie hoor ik ook graag wat jij denkt over de nieuwe Africa Twin 850. Voor welke strategie zal Honda kiezen? Wat gaan ze doen met het blok? En denk je dat het model überhaupt bestaansrecht heeft?

Laat het me weten in de reacties!

Gerelateerde Berichten

Plaats een reactie