Harley Davison heeft ingezien dat als het een dominante speler wilt blijven, het merk moet gaan diversificeren. Enkel luchtgekoelde cruisers verkopen win je anno 2018 de oorlog niet meer mee. Vooral nu verschillende merken moderne cruisers uitbrengen die in de smaak vallen bij de jongere doelgroep.
Harley Davidson heeft daarom een aantal nieuwe prototypes gepresenteerd in de vorm van de Custom 1250, de Streetfighter 975 en Pan America 1250. Deze modellen zouden in 2020 van de band rollen en vooral de Pan America wekt mijn adventure interesse!
Harley Davidson gaat de strijd aan met de gevestigde orde
Een Amerikaanse allroad motor die de strijd moet aangaan met gevestigde orde zoals de BMW R1200GS, de Yamaha XT1200Z Tenere, de Triumph Tiger 1200 en de Ducati Multistrada enduro?
Een pittige klus als je het mij vraagt.
Vooral als je kijkt naar BMW en Yamaha welke echt gevestigde namen zijn in de allroad categorie van 1200 cc. Op bouwkwaliteit en offroad eigenschappen zal de Amerikaan het waarschijnlijk ook moeten afleggen tegen de Duitser en de Japanner. Kunnen ze dit goedmaken met wat ouderwetse Amerikaanse bluf?
Een andere doelgroep
In de praktijk merk je dat ±90% van de motorrijders nooit offroad gaat met hun dure allroad. Ik verwacht dan ook dat deze Harley een doelgroep zal aantrekken die niet zal kijken naar de offroad en adventure eigenschappen van de bike, maar hem koopt vanwege het uiterlijk en de uitstraling.
Deze doelgroep wilt gewoon iets waar ze rechtop kunnen zitten, een bike waar ze koffers op kwijt kunnen en een die op de slechte wegen niet te sportief is afgeveerd. Deze doelgroep is niet zo gebonden aan een merk en durft wel te kiezen voor iets geks…
Wat weten we concreet over de Pan America?
Op dit moment niet veel. Er is slechts een echte persfoto verspreid en er worden geen specificaties genoemd, behalve dat ie wordt voorzien van een nieuw watergekoeld V-twin blok die in meerdere van hun nieuwe modellen zal verschijnen, al dan niet in afgeslankte vorm wat betreft de cilinderinhoud.
Ook over het nieuwe blok is er naast de cilinderinhoud voor de rest weinig bekend. Het enige zinnige wat ik er voor de rest over kan zeggen is dat het blok qua looks lekker modern oogt. Zodra er meer technische informatie beschikbaar komt zal ik uiteraard een vervolg op dit artikel plaatsen.
De Pan America doet me denken aan een specifieke Italiaan…
De Pan America doet me eigenlijk denken aan de Moto Guzzi Stelvio. Als deze nog in productie was zou ik hem ook als directe concurrentie zien. De Stelvio was net als de Harley een vrij aparte vertoning en tevens een allroad van een merk wat meer bekend staat om klassieke modellen.
Gaat dit een doorslaand succes worden?
Het blijft klote, maar ik kan daar vrij weinig over zeggen. Harley Davidson heeft niks losgelaten over specificaties en over de prijs. Persoonlijk hoop ik dat er genoeg mensen zijn deze Amerikaanse allroad een kans willen geven, aangezien we al meer dan genoeg Duitsers op de weg hebben rijden.
Anway, zodra er meer informatie vrijkomt zal ik de Pan America nogmaals onder de loep nemen in een nieuw artikel.
Damn, nu ben ik toch in eens zo voor import beperkingen van ui tde VS