We kennen allemaal de verschillende motor fora en Facebook groepen. Er bestaat echter ook een smartphone app genaamd Driftix die motorrijders met elkaar verbind en die langzamerhand steeds populairder wordt. In dit korte interview met een van de founders probeer ik te begrijpen waarom ik als motorrijder gebruik zou moeten maken van Driftix en of het de sociale functie in tijden van Facebook kan overnemen.
Als je op YouTube zoekt naar onderhoud-gerelateerde video’s van de Yamaha XT 660 Z Tenere, is de kans groot dat je uitkomt bijv Vaclav Turek. Via die weg ben ik dan ook uitgekomen bij de motorfiets app Driftix waar hij een van de founders is.
Het leek mij daarom leuk om hem te interviewen en erachter te komen waarom hij zijn YouTube passie heeft ingeruild voor deze smartphone app voor motorrijders.
Vertel ons eens wat over jezelf. Wanneer ben je met motoren in aanraking gekomen?
Oh dat is een grappig verhaal. Toen ik een 12-jarige jongen was kocht ik een oude scooterachtige Jawa 50 van mijn buurman. Voor 100€, alles wat ik in mijn spaarvarken had. Daarna heb ik snel de handleiding gelezen en ben ik naar mijn ouders gegaan om ze MIJN motor te laten zien.
Ik had geen helm, geen rijbewijs en geen idee hoe je naar de tweede versnelling moest schakelen. Zoals je kunt begrijpen deelden ze mijn enthousiasme niet. Na een grote (shit)storm moest ik de motor terugbrengen naar de vorige eigenaar.
Ik was een uur lang een trotse motorrijder. Maar het geweldige gevoel bleef voor altijd in mijn hoofd hangen.
En welke motor rijd je op dit moment?
Als sportmotorrijder heb ik een enduro gekocht. Per ongeluk ;-). En begon het avontuurlijke reizen met mijn Yamaha 660 Tenere te ontdekken.
Waarom een motor app bouwen? Waarom geen bestaande apps of websites gebruiken?
Het idee was om motorrijders een modern hulpmiddel te geven. Iets wat je altijd bij je hebt zoals een zakmes. En omdat het een app is die op je smartphone draait heb je hem altijd bij je, in tegenstelling tot een website die toch minder ‘native’ op je smartphone werkt en waarbij slimme features ontbreken.
Hoeveel tijd besteed je in een gemiddelde week aan het verbeteren en aanpassen van de app?
We werken projectmatig aan de app, dus het hangt er van af aan welk project we op dat moment werken. Het plannen van nieuwe functies en releases, het doen van wat marketing dingen, communiceren met collega’s, laten we zeggen een uur per dag. Natuurlijk plus de tijd van het team dat voor de servers zorgt en de systeem performance optimaliseert.
Wat is de belangrijkste reden waarom mensen Driftix zouden moeten gebruiken?
Allereerst omdat qua apps geen ander echt communicatieplatform voor motorrijders bestaat. Natuurlijk zijn er wel andere motor-gerelateerde apps, maar dit betreffen meestal navigatie apps.
En los daarvan, stel je voor je gaat de grens over om een weekendje in het Duitse Zwarte Woud te rijden. Dan is het algemeen bekend dat de locals de beste routes kennen.
Met Driftix plaats je dan gewoon een post op zoek naar een bikermaatje “Hé jongens, iemand voor een ritje in het Zwarte Woud?”. En alle motorrijders in je omgeving kunnen het zien en halen je op voor een ritje en krijgen daarna een paar biertjes.
Hoe gaaf is dat! We hebben allemaal hetzelfde dezelfde passie en dat verbind ons met elkaar. Driftix is gemaakt om daarbij te helpen.
Ook de functie “Emegency help” is erg populair. Zit je ergens zonder brandstof of met een lekke band? Geen probleem. Plaats gewoon een alert en iemand van de lokale motorrijders met Driftix komt je helpen.
Om dit echt te laten werken moet er natuurlijk een gebruikersbasis zijn. Dat was ook de aanleiding om de community te starten met het helpen van meer actieve users nadat ik vastzat in de Sahara met een technische storing, op zoek naar lokale motorrijders die me konden helpen met het repareren van mijn motor.
Zijn er dus momenteel veel gebruikers in de Sahara die Driftix gebruiken? 😀
Nou, motorrijders zijn er een beetje anders dan we weten. Een motor is een transportvoertuig dat ladingen moet vervoeren en mensen moet vervoeren. Voor ons is het een hobby om te relaxen; een juweel die we liefhebben en poetsen in onze garage voor een zonnige zondag.
Hoeveel gebruikers hebben jullie op dit moment?
Op dit moment bijna 16k gebruikers in 64 landen en constant groeiend.
Welk land heeft de meeste gebruikers?
Aan de top staat de Duitse gemeenschap, gevolgd door Tsjechië en Oostenrijk.
Wat heb je bereikt met Driftix waar je het meest trots op bent?
Op het team van geweldige mensen die hard werken en plezier hebben in het verbeteren van Driftix. Zonder hen zou het niet mogelijk zijn om een sociaal netwerk voor motorrijders op te zetten. Een succesvol sociaal platform starten in de tijd van Facebook & co is een zware opgave.
Waar zie je Driftix de komende 3 jaar?
Ik hoop dat Driftix dan alom bekend staat als de biker app voor communicatie tussen motorrijders. Om mensen te ontmoeten, een motor te verkopen, een goed advies te krijgen van andere motorrijders of te discussiëren over technische zaken in de chatgroepen die we dit jaar zijn gestart.
Denk je niet dat het streven om op al die gebieden goed te zijn, de functionaliteit van de app niet te goede komt? Waarom zou je je niet richten op één of twee functionaliteiten en die optimaliseren?
Er is maar één focus: communicatie tussen motorrijders. Als je op zoek bent naar een bikermaatje of een mooie route wilt delen, dan is dat jouw keuze. Driftix moet je zien als een algemeen interactief een communicatienetwerk voor motorrijders.
Kun je in één zin uitleggen waarom motorrijders in Nederland Driftix moeten gaan gebruiken?
Als je bikers wereldwijd wilt verbinden en de datamining van de grote sociale netwerken niet leuk vindt, sluit je dan aan!
Driftix downloaden
Driftix is zowel beschikbaar voor Android als iOS smartphones. Binnenkort zal ik een review van de app publiceren om eens te kijken of het straks ook in Nederland een app is waar motorrijders echt wat aan hebben!