Dainese Mayfair D-dry review

Na de zoektocht naar een casual/urban motorjas ben ik uiteindelijk bij het Italiaanse Dainese uitgekomen. Inmiddels draag ik deze motorjas nu enkele maanden tijdens het rijden, maar ook soms als reguliere jas. In deze review wil ik graag mijn ervaring met deze jas delen, bekijk ik of ie het geld waard is en of je hem überhaupt het hele jaar door kunt dragen.

Waarom ik voor een casual/urban motorjas heb gekozen

De reden dat ik op zoek ben gegaan naar een casual of urban motorjas (hoe je het ook wilt noemen) is vrij simpel. Mijn enige motorjas is een Rev’it Defender Pro GTX. Dit is een loodzware motorjas bedoelt voor avontuurlijk motorrijden.

Als ik ermee door Utrecht centrum of Amsterdam West loop voel ik me altijd een beetje lullig en zou daarom liever iets willen dragen wat niet direct op een motorjas lijkt, maar toch alle bescherming biedt…

Ik heb van te voren een lijst met eisen opgesteld

Om een miskoop te voorkomen heb ik een lijstje samengesteld met alle eisen waar aan een urban casual motorjas moet voldoen:

  • Hij moet (grotendeels) zwart zijn van kleur
    Omdat het een casual jas betreft hoeft ie niet op te vallen qua kleur en looks.
  • Hij mag niet direct te herkennen zijn als een motorjas
    Ik wil er namelijk ook mee in de stad kunnen lopen en op een terras zitten, zonder dat ik direct herkenbaar ben als motorrijder.
  • De jas moet waterdicht en gelamineerd zijn
    Hij moet in de winter en herfst tegen een goede regenbui kunnen.
  • De warme voering moet uitneembaar zijn
    Zonder een uitneembare thermische voering is ie alleen bruikbaar in de winter en herfst. Ik ben echter van plan de jas het hele jaar door te dragen.
  • Als er een capuchon op zit moet ie afneembaar zijn
    Tijdens het rijden wil ik geen windvanger in de vorm van een capuchon achter m’n helm hebben. Heb dit wel eens gehad en vond het vreselijk.
  • Hij mag maximaal 300 euro kosten
    Ik wil simpelweg niet meer uitgeven aan een casual motorjas die ik waarschijnlijk toch niet op mijn lange motorvakanties draag.

Met al deze eisen bij de hand ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een motorjas van Dainese, de Mayfair D-dry. Ik had deze jas eerlijk gezegd al veel langer op het oog, maar toen ik bij Voordeelhelmen.nl ging informeren gaven ze aan dat het model binnenkort zou worden vervangen door een nieuwe uitvoering, dus heb ik netjes even gewacht.

Drie kleuren voor de heren, twee voor de dames

De Mayfair voor de heren is er in drie varianten: zwart, groen en blauw. De dames hebben de keuze uit wit en donkerblauw. Zelf heb ik dus voor zwart gekozen, omdat ik lekker low profile wil blijven en niet wilt opvallen.

Het gelamineerde d-Dry membraan

Een van de unique selling points van de Mayfair is dat ie gebruikt maakt van de gelamineerde D-dry technologie van Dainese. Hierdoor is de jas niet alleen waterdicht en ademend, maar heeft het materiaal ook stretch. Het is dus niet zo stug al je vaak ziet op Gore-Tex gelamineerde motorjassen.

Voor een urban jas vind ik dat echt een must. Het laatste wat ik wil is als een soort robot over straat lopen, omdat de gelamineerde outershell zo stijf als een deur is 😀

Draagcomfort

Ik draag maatje 52 en ben 1.83 meter lang. De pasvorm is niet superstrak, maar ook niet baggy. Vooral als je de thermische voering erin laat heeft de jas een mooie vorm. Zodra je deze voering uitneemt, draagt de jas wat meer losser. Voor mij prima, want het blijft een motorjas en afhankelijk van het type motor dat je rijdt, wil je genoeg bewegingsvrijheid.

Draagcomfort op de motor

Op de motor zit de Mayfair D-dry vrij comfortabel. Je merkt dat ie is gemaakt voor een positie waar je armen vooruit zitten, waardoor er bij de schouders en rond de oksels wellicht meer ruimte zit dan bij een reguliere jas. 

Dainese Mayfair op de motor

Draagcomfort buiten de motor

Zodra je van de motor afstapt zie je praktisch niet dat de Mayfair een motorjas is. Alleen het getrainde oog van een motorrijder herkent het logo van Dainese en de incognito reflectiestrips.

Zoals ik eerder aangaf voelt ie qua comfort ook aan als een reguliere jas. Dit komt o.a. doordat de CE protectoren bij de schouders en de ellebogen vrij licht zijn en je soms vergeet dat ze er zijn.

Dat is gelijk ook een van de redenen dat ik hem soms, in plaats van mijn The North Face softshell jas, ook gewoon naar de supermarkt aan heb of als ik de stad in ga. Ik vind hem er heerlijk low profile/onopvallend en minimalistisch uitzien.

Ik zou zelf kunnen stellen dat als je geen geld hebt voor een reguliere en een motorjas, de Mayfair prima multi inzetbaar kan zijn. Zo bespaar je de kosten, heb je maar een jas, maar kun je er prima in het dagelijks leven mee voor de dag komen.

Mocht je twijfelen of ie goed past bij jouw postuur, kun je ook altijd even langsgaan bij een motorzaak zoals Voordeelhelmen.nl en hem op je gemak passen.

Uitneembare thermische binnenvoering

Geen plannen om de Mayfair motorjas in de winter te dragen? Dan kun je de thermische binnenvoering met wat ritswerk simpel uitnemen. Grappig genoeg voelt deze voering heel premium aan, maar is ie niet als los jasje te dragen. 

De thermische binnenvoering van de Mayfair op mijn mooie tapijt 😉

Ik weet dat de meeste binnenvoeringen van motorjassen niet los kunnen worden gedragen, maar het had tof geweest als Dainese hier iets op had gevonden en dit wel mogelijk had gemaakt.

Protectie: schouders en ellebogen

Bij de schouders en ellebogen is de Mayfair D-dry voorzien van CE gekeurde Pro-Armor protectie (EN 1621.1standaard). Voor een urban jas vind ik deze protectie ook wel passen. In adventure motorjassen zoals mijn Rev’it Defender Pro GTX verwacht ik wat meer heavy duty protectoren. Dergelijke protectie in de vorm van CE level 2 of 3 wegen echter ook een stuk zwaarder. 

Bij de Mayfair ontbreekt het aan rugprotectie. In deze prijsklasse zal je dat praktisch bij geen een merk zien. Gebruik je deze motorjas ook veel op de snelweg en in het buitenland? Dan zou ik een rugprotector serieus overwegen.

Ik vind wel dat Dainese te veel geld vraagt voor extra rugprotectie. Bij Rev’it heb je er al voor 30 a 40 euro terwijl Dainese er bijna 70 euro voor vraagt.

Aan zakken geen tekort

Een motorjas blijft voor mij een utility item, dus hoe meer zakken, des te beter! Als ik een middag of dagje ga rijden heb ik namelijk allerlei item bij me zoals GoPro batterijen, RAM mounts of film accessoires voor mn smartphone.

Nog even los van zaken zoals een portemonnee, sleutels, etc. Ik vind het dus fijn om veel zakken te hebben om alles in kwijt te kunnen en daardoor niet altijd een rugtas te hoeven meenemen.

De borstzak is lekker groot en beschikt over een hele degelijke YKK rits.

De Dainese Mayfair heeft aan de buitenkant twee grote zakken voor de handen en nog een borstvak die ik graag gebruik om mn telefoon in te bewaren. Ik heb een vrij forse OnePlus 6T en die past er overigens prima in.

Onderaan de linkermouw heb je nog wat ik noem een pasjes zak waar je bijvoorbeeld een pinpas, rijbewijs of een tol bonnetje kunt bewaren. Aan de binnenkant van de jas zijn er nog twee zakken die je rijkelijk kunt vullen. 

Gelukkig heeft ie een afneembare capuchon

Als ik ergens een hekel aan heb zijn niet-afneembare capuchons op een motorjas. Rijden met zo’n luchtvanger vind ik vooral op motoren zonder windscherm geen fijne ervaring.

Capuchon op de Mayfair is afneembaar
De kleur van de capuchon wijkt bij alle Mayfair jassen af van de kleur van de jas, maar is wel afneembaar.

Gelukkig zit de capuchon op de Mayfair met een paar drukkers en een rits vast. Je kunt hem er dus simpel en snel afnemen.

Het enige nadeel is dat je op de kraag van de jas wel de rits blijft zien als de capuchon is verwijderd. Ik had dat graag iets mooier weggewerkt willen zien.

Bouwkwaliteit

De constructie van de jas voelt heel degelijk aan. Van de de gelamineerde buitenlaag tot de drukkers, dikke YKK ritsen en de heel degelijk aanvoelende thermische voering.

Als je de thermische binnenvoering uitneemt beschikt de Mayfair over een binnenvoering van mesh. Op zich prima, maar als je hem te vaak op een kapstop ophangt is mijn ervaring dat dit materiaal op een gegeven moment slijtage gaat vertonen. Ik hang hem daarom liever aan een haak van een kapstok of over een stoel.

Is het een zomerjas?

De Mayfair D-dry beschikt niet over ventilatie ritsen die je kunt openzetten op een bloedhete zomerse dag. Ik begrijp dat waterdicht en ventilatie een lastige combo is, maar ik had toch wel graag rond de oksels wat ventilatiemogelijkheden gezien.

Ik heb in april met 24 graden gereden en vond de jas nog steeds prima presteren. Ik denk dat ie op een bloedhete zomerse dag van 30+ graden wel net weer te warm zal zijn.

Daarintegen als je puur op zoek bent naar een zomerjas zijn er betere en goedkopere alternatieven. De Mayfair kun je beter zien als een jas die je OOK in de zomer kunt dragen en niet zozeer als een pure zomerjas.

Conclusie

Ik heb de Mayfair gedragen in temperaturen van tussen de 10 en 24 graden, tijdens eendaagse motorritten, stadsritten en tijdens een aantal regenbuien. Buiten de motor heb ik hem gedragen als ik even naar het winkelcentrum of naar de supermarkt moest.

Mijn overall conclusie is dat ik het een hele fijne onopvallende goedgebouwde motorjas vindt. Vanwege zijn lichte gewicht vind ik hem heerlijk om te dragen en waar sommigen hem wellicht met zijn zwarte kleur en ingetogen uiterlijk wat saai vinden, vind ik dit juist een pluspunt.

Ik wil voor een urban cusual motorjas geen schreeuwende logo’s of opvallende kleuren. Ik wil dat ie mij beschermt tegen de regen, tijdens een val en daarnaast oogt als een reguliere jas.