Op de EICMA beurs in Milan heeft BWM de opvolger van de F800GS gepresenteerd. De F850GS neemt in 2018 het stokje over van de 800 die 10 jaar in productie is geweest. In deze 10 jaar is er, behalve een adventure uitvoering, niet veel aan de motor verandert, dus in mijn optiek werd het echt wel tijd voor een nieuw model.

Lange tijd alleenheerser

Sinds zijn lancering in 2007 is de F800GS BMW’s middenklasser in het adventure segment. Gepositioneerd tussen de F650GS (1 cilinder) en de R1200GS (boxer twin). In deze periode had het model weinig tot geen concurrentie in zijn segment. Wilde je met een moderne motor op avontuur, minder dan 1000cc, maar wel het comfort en de kracht van een tweecilinder? Dan was de dichtstbijzijnde BMW dealer meestal je enige optie! 😀

In 2010 kwam de Triumph wel met Tiger 800 op het toneel en dit model is lange tijd de enige concurrent van de F800GS geweest. De verkoopcijfers van dit model lagen echter wereldwijd een stuk lager dan die van de GS, dus een echte bedreiging is het in mijn ogen nooit geweest.

De nieuwe BMW F850GS 2018

Nieuwe motor: meer cc’s, meer pk’s

De F850GS is zoals je aan de naam kunt vermoeden qua cilinderinhoud met 50cc gegroeid ten opzichte van de F800GS. Het motorblok is compleet opnieuw ontwerpen en heeft er 10 pk bijgekregen, waardoor het totaal uitkomt op 95 pk. Alsnog geen wow aantal, maar voor iemand die hem gebruikt op avontuurlijke ritten waarschijnlijk meer dan zat.

Volgens BMW heeft het nieuwe blok ook een meer uitdagend geluid wat meer wegheeft van een v-twin blok dan van een paralleltwin. De laatstgenoemde staat er namelijk om bekend te klinken als een soort natte scheet.

Uiterlijk sterk aangepakt: Duidelijk het kleine broertje van de R1200GS

Qua uiterlijk is het direct zichtbaar dat de achterkant een stuk slanker is geworden. Dit is vanwege het feit dat de tank nu niet meer onder het zadel zit, maar tussen het zadel en de stuurkolom.

De tank steekt ook een stuk meer omhoog in vergelijking met het vorige model en heeft zelfs een hoop weg van de R1200GS tank. Het lijkt me dan ook dat BMW met de nieuwe styling meer richting de R1200GS wilt gaan om zo de GS look over alle adventure modellen door te trekken.

BMW F850GS styling

De nieuwe vorm van de tank en de zijpanelen hebben veel weg van de R1200GS styling.

Kleine tank? Heb je meer nodig dan?

De bandstoftank van de F850GS kan 16 liter met zich meedragen, wat voor een adventure motor niet denderend is, maar ook niet bizar weinig. Het vorige model stond bekend om zijn zuinigheid, dus grote kans dat de F850GS ook vrij zuinig is en je dus flink wat kilometers kunt maken met die 16 liter. Daarnaast zul je in deze tijden zelden ergens terecht komen waar de afstand tussen benzinepompen meer dan 250 kilometers is.

Voor diegenen die alsnog een grotere tankinhoud willen, het Adventure model is nog niet gepresenteerd, maar zodra die wordt uitgebracht zal ie bijna zeker tankinhoud hebben van minstens 6 liter meer.

Nieuwe kleurstellingen: Africa Twin anybody?

De BMW kun je voor het modeljaar 2018 krijgen in een aantal nieuwe kleurstellingen. Mijn favoriete is de ‘Rallye’ editie met de witte panelen en goudkleurige velgen. Dat klopt ja, BMW levert de GS nu zelfs met verschillende kleuren velgen.

Ik moet overigens wel zeggen dat een witte body met rode en witte stickers en gouden velgen echt Africa Twin schreeuwen! Toch vind ik het wel stoer staan, zelfs op een BMW…

BMW-F850GS rallye uitvoering met gouden velgen

Gewicht: Zwaarder dan het vorige model!

Iets waar ik minder positief over ben is het gewicht. De oude versie woog rijklaar 207 kg. Dit houdt in met benzine, motorolie en andere vloeistoffen. De nieuwe 850 weegt nu rijklaar 229 kg. Even zwaar als de oude F800GS Adventure, die een grotere benzinetank heeft met 24 i.p.v. 16 liter.

De grote boxer broer van de F850GS, de R1200GS, weegt overigens 238 kg rijklaar. Dus ondanks dat de F850GS er een stuk kleiner en slanker uitziet, verschillen ze qua gewicht slechts 9 kilo! BMW geeft aan dat de toename in gewicht komt vanwege het stijvere frame, de verstevigde achterbrug en stevigere velgen. Daarnaast geven ze de schuld aan verschillende emissie eisen die er voor zorgen dat de motor en het uitlaatsysteem in gewicht toenemen.

De F850GS blijft overigens lichter dan de Africa Twin van Honda die rijklaar 232 kg weegt. De laatstgenoemde heeft dan wel weer 18,8 liter tank.

Uit te breiden naar wens

Zoals we van BMW gewend zijn is ook de F850GS op verschillende gebieden uit te breiden met o.a.:

  • Digitale full-color 6,5 inch TFT dashboard
  • Verschillende zadels
  • Verschillende windschermen
  • Full LED-koplamp
  • ESA (elektronisch geregelde vering)
  • Noodhulpoproepsysteem
  • Verschillende rijmodi
  • Tractiecontrole (DTC)
  • ABS Pro
  • Keyless ride
  • Schakelassistant Pro (schakelen zonder te koppelen)

Je kunt het dus zo gek maken als je wilt. Kies voor een bare-bone hardcore adventure motor of vul hem aan met alle luxe die je nodig acht. De consumentenadviesprijs van de F850GS ligt op 12.150 euro, maar schrik niet als je rond de 20.000 euro uitkomt als je alle opties aanvinkt 😀

Een aanval op de Africa Twin

Het lijkt mij dat BMW met zijn vernieuwde middenklasser in het adventure segment de groei van de populaire Africa Twin van Honda probeert af te remmen. In vele landen is dit model een groot succes en heeft het de markt voor middenklasse adventure motoren weer enorm populair gemaakt.

Honda Africa Twin 2018

Yamaha en KTM hebben hier de afgelopen jaren ook lucht van gekregen en hebben tijdens de EICMA hun Tenere 700 (Yamaha) en 790 Adventure (KTM) gepresenteerd. Ik ben dan ook enorm benieuwd of ze die als tegenhanger van de F850GS en de Africa Twin in de markt gaan zetten, of dat ze mikken op de nog meer off-road georiënteerde rijder.

Goed genoeg?

Is de nieuwe F850GS goed genoeg is om de groei van de Africa Twin daadwerkelijk te remmen of zelfs marktleider te worden/blijven. Persoonlijk vind ik hem qua uiterlijk zeer geslaagd en zie ik een bestaande BMW rijder niet snel overstappen naar een Honda. Voor de niet BMW rijders kan het maar net zo zijn dat die roemruchte naam van de Africa Twin toch meer aantrekkingskracht heeft.

Het zware gewicht van de nieuwe F850GS blijf ik een groot nadeel vinden. Of je dit in de praktijk merkt heb ik nog niet kunnen testen, maar je kunt je voorstellen dat op het moment dat je off-road gaat iedere kilo telt, vooral voor diegenen die hier wat minder ervaring mee hebben.

Hoe denk jij dat de nieuwe BMW het gaat doen in de verkoop? Zou jij er een aanschaffen? Ga jij liever voor een Africa Twin of wacht je nog tot KTM en Yamaha hun concepten gaan uitbrengen? Laat het me weten in de reacties!

5 comments Toevoegen

  1. Ik rij nu met de BMW GS1200LC maar zou overwegen over te stappen op een lichtere motor en een testrit moet dan maar uitmaken of het de GS750/850 word of de nieuwe Yamaha als deze op de markt komt!

    • Ik denk wel dat de Tenere 700 in een andere categorie dan de 850 zit. De BMW lijkt me veel meer luxe opties hebben en Yamaha lijkt eerder een simpele dualsport/adventure fiets te willen leveren die een nieuw segment in de markt aanboort.

  2. Moto camel, salamulaikom )

    Je vergist je in tankinhoud voor de gs 850 dat is namelijk 15 liter. En geen 16 liter.

    De f800 gs is 16 liter.

Plaats een reactie