De Singletrack Jacket: volgens sommigen een veel te dure regenjas zonder CE-protectie, voor anderen de ultieme dual purpose rain shell jacket. In dit artikel ga ik in op de beweegredenen voor de aanschaf en deel ik mijn ervaring met deze veelzijdige regenjas.
Met mijn switch naar layered motorkleding ontbrak nog een buitenste laag; de rain layer, rain shell, hoe je het ook wilt noemen…
Waar de reguliere motorkleding merken deze categorie over het algemeen links laten liggen (of halfbakken oplossingen verkopen), heeft Adventure Spec mij overgehaald de portemonnee open te trekken.
Bouwkwaliteit: licht, robuust en kevlar
Als ik deze jas vergelijk met een regenjas van Rev’it, Richa of Dainese, voelt de Singletrack een stuk degelijker aan.
De stof lijkt meer substantie te hebben en voelt stugger aan. Daar bovenop heb je nog de opvallende kevlar panelen die je simpelweg niet vindt op andere regenjassen.
De Singletrack jacket is overigens niet zo ultra robuust gemaakt zoals de Singletrack pant. Er is waarschijnlijk getracht hem licht te houden en zo makkelijk weg te kunnen stoppen in je bagage.
De jas is aan de binnenkant niet gevoerd. Het ziet er daardoor wat spartaans uit, waarbij vooral de afplak tape opvalt. Deze tape zorgt ervoor dat ook op de plaatsen van de naden de jas waterdicht blijft.
Kleurkeuze
Ik heb zelf de tweede iteratie van de Singletrack gekocht in donkergrijs en zwart. Destijds was dit de enige beschikbare kleur en qua looks een subtiele verbetering ten opzichte van de eerste versie.
Inmiddels is er ook een blauwe variant beschikbaar en komt er in 2024 een compleet zwarte versie.
Materiaal: geen Gore-Tex, geen eVent, wel kevlar
De eyecatchers van deze jas zijn natuurlijk de kevlar panelen. Volgens Adventure Spec initieel gebruikt om de jas duurzamer te maken bij gebruik in ruig terrein.
Denk hierbij aan lichte valpartijen tijdens het offroad rijden of takken van bomen en struiken die bij trail rijden continu tegen je jas schuren.
Los van het praktische nut, geven de kevlar panelen deze jas een unieke look en was het voor mij sowieso een reden om hem aan te schaffen…
In tegenstelling tot fabrikanten zoals Klim en Mosko Moto die met Gore-Tex en eVent werken, gebruikt Adventure Spec geen bekende waterdichte en ademende technologie van derde partijen.
De harde realiteit is dat op den duur geen enkele ademende stof je altijd en overal droog houdt.
Zij maken gebruik van hun eigen AS-Tex 210D 3 layer nylon 6-6 ripstop stof. Ademend, wind- en waterdicht met een waterkolom (hydrostatic head) van 28.000mm
Hoe waterdicht is ie?
De harde realiteit is dat op den duur geen enkele ademende stof je altijd en overal droog houdt. Er zal na een bepaalde periode altijd een moment zijn dat ie water door gaat laten.
De waterdichtheid van een jas of tent wordt uitgedrukt in een waterkolom.
De waterkolom geeft aan hoeveel druk water op het materiaal kan uitoefenen, voordat het erdoorheen lekt. Het resultaat hiervan wordt uitgedrukt in millimeter.
De regel hierbij is hoe hoger de waterkolom, hoe meer druk de stof aankan en hoe waterbestendiger deze dus is. Op bever.nl vind je een artikel wat hier meer op in gaat.
Ik heb met de Singletrack in Nederland tijdens regen offroad en op de snelweg (max 2 uur) gereden en hij heeft me altijd compleet droog gehouden.
Vooral de combinatie van langdurige snelweg snelheden (100-120 km/pu) stelt deze regenjas op de proef. Maar tot nu toe heeft ie de test doorstaan.
Ik moet nog ervaren of dit bij langdurig gebruik de komende jaren ook zo zal blijven.
Dual purpose: motor, camping, fiets en wandelen
Ik heb meer dan 400 euro aan een regenjas zonder CE-protectie uitgegeven omdat ik hem in de herfst en winter ook voor dagelijks wandelen en fietsen gebruik.
Multi purpose was key in mijn keuze voor deze jas.
Je kunt de Singletrack namelijk over je reguliere jas dragen en er niet als een marsmannetje uit zien.
Door de onopvallende looks en bescheiden kleuren ziet ie er gewoon uit als een regenjas voor outdoor activiteiten.
Als je hem draagt tijdens het rijden is ie makkelijk op te bergen en neemt weinig ruimte in beslag. Tijdens een wandeling of fietstocht kon ik hem tevens prima kwijt in m’n North Face of Kriega rugzak.
Pasvorm
De Singletrack zit ruimer dan een gemiddelde regen shell van de bekende outdoor kledingmerken. Hierdoor kun je hem logischerwijze over je motorjas of body armor dragen.
Als je hem zoals ik ook gebruikt voor wandelingen of tijdens het fietsen merk je dus dat ie een stuk ruimer zit.
De Singletrack jacket is aan de achterkant langer dan een gemiddelde motorjas. Dit zorgt ervoor dat de jas niet makkelijk omhoog kruipt tijdens het switchen tussen zittend en staand rijden.
Je kunt hem onderaan bij de taille ook strakker trekken middels een intern koord met verstelmogelijkheden aan beide zijden.
Van de motor af is deze pasvorm even wennen omdat ie je achterwerk bedekt, terwijl ie aan de voorkant wat hoger zit. Aan het begin moest ik hier tijdens het lopen wel even aan wennen.
Wat betreft maatvoering, ik ben 1.83m en draag maat M. Voor de maatkeuze heb ik de sizing chart van Adventure Spec gebruikt.
De capuchon
De capuchon die in de kraag van deze jas zit verwerkt is een vrij unieke feature. Meestal zit een capuchon vast aan de kraag (enorm irritant), of kun je hem middels drukknopen verwijderen.
Wat ik je wel kan vertellen is dat ie verdomd handig is als je de Singletrack draagt tijdens het fietsen of wandelen, vooral in combinatie met een pet.
Tijdens het rijden in de regen heb ik de capuchon niet gebruikt en heb ik het in het verleden ook nooit nodig gehad.
Wat ik je wel kan vertellen is dat ie verdomd handig is als je de Singletrack draagt tijdens het fietsen of wandelen, vooral in combinatie met een pet.
Je pet zorgt ervoor dat de regen grotendeels uit je gezicht blijft en de capuchon zorgt ervoor dat je pet niet drijfnat wordt.
Maar nogmaals, tijdens het motorrijder betwijfel ik of deze capuchon meerwaarde heeft.
Ventilatie
De enige ventilatie op deze jas zit aan de zijkant van je romp, onder de armen. Niet een heel typische plaats voor ventilatie, maar genoeg voor wat verkoeling tijdens het rijden.
Ja de stof is ademend en ja er is wat ventilatie, maar warm krijg je het alsnog.
Handig voor wanneer je weet dat het straks toch weer koud wordt of weer gaat regenen. Stoppen, de regenjas uit doen en daarna toch weer aandoen is namelijk enorm irritant en tijdrovend.
Als het weer beter wordt en de temperaturen stijgen, raad ik aan de jas gewoon uit de doen.
Ja de stof is ademend en ja er is wat ventilatie, maar warm krijg je het alsnog. Vooral omdat de ventilatie niet direct onder je oksels zit, maar echt aan de zijkant. Minder effectief dus.
Zou ik meer ventilatie willen zien? Nee.
Het is en blijft een regenjas, dus als het in de lente en zomer niet regent verliest ie z’n meerwaarde en zou ik hem uit doen. In de koude maanden kun je de Singletrack de hele dag dragen en gebruiken als een extra warme laag en windstopper.
Zakken en opbergmogelijkheden
De meeste regenjassen voor motorrijders bevatten geen zakken. Voor mij irritant, omdat ik gewend ben bepaalde items altijd binnen handbereik te hebben.
Vanuit het perspectief van de producent begrijpelijk; als je waterdichte zakken in een regenjas wilt integreren, wordt de productie ineens een stuk duurder, en is de vraag of de consument bereid is meer te betalen.
De Singletrack bevat drie zakken; een op de borst en twee aan de zijkant.
Voor alle zakken geldt dat ze niet heel ruim zijn. Ik heb relatief grote handen en deze passen er net in.
Conclusie
De Singletrack is flink aan de prijs als je hem alleen op de motor gebruikt. Ik denk daarom dat de meerwaarde hem niet enkel in kwaliteit zit, maar ook in de veelzijdigheid qua gebruik.
Hij voelt super degelijk aan, is qua looks uniek en zo een mooie gespreksstarter met motorrijders of outdoor liefhebbers.
De capuchon is heel handig tijdens het wandelen of fietsen, maar voor het motorrijden niet heel nuttig.
Als je ±450 euro te veel geld vind, maar wel een hoogwaardige regenjas voor de motor zoekt, kun je ook kijken naar de Aqua Pac regenjas van Adventure Spec. In de basis gemaakt van hetzelfde materiaal, alleen geen kevlar panelen, handzakken en capuchon.
Pluspunten
Unieke looks met kevlar panelen.
Hoge waterkolom, kan heel wat regen hebben.
Ook te gebruiken als regenjas in dagelijks leven/outdoor activiteiten.
Minpunten
Geen CE-protectie, alleen bruikbaar boven motorjas of body armor.
Capuchon bruikbaar tijdens wandelen, tijdens het motorrijden niet echt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je voor regenbroek hebt. Voor stortbuien of lange regen lijkt me een overbroek met ritsen aan de pijpen wel handig zoals de Klim Enduro S4. AS heeft daar niet echt iets voor in het assortiment.
Als ik mijn Linesman Pant van Adv Spec draag, heb ik een crappy Rev’it regenbroek bij me. Ik heb bij Adv Spec ook aangegeven, en daar zijn ze ook gewoon open in, dat ze al langere tijd een simpele regenbroek in het assortiment missen. De Singletrack Pant is nu wel uit, maar dat is een stand-alone broek, gemaakt voor losse knie protectoren.
Van wat ik begreep zitten ze met het dilemma dat in hun ogen men niet veel geld aan een waterdichte overbroek willen uitgeven, en het dus een compromis tussen kwaliteit en kosten moeten worden.
In de koudere maanden draag ik trouwens gewoon een Rev’it tour broek met ingebakken gore-tex.
De Klim heb ik geen ervaring mee. Heb alleen een Klim Carlsbad jas waar ik wel zeer tevreden over ben.
Helder. Dank je. De Singletrack pant heb ik gezien. Er komt ook een Gravel pant. Wellicht een beter optie en een betere kleurstelling! Ik heb zelf ook Goretex pro kleding van Rukka. Het is zwaar maar wel geweldig in alle weersomstandigheden. Voor het offroad/warm er weer heb ik een andere setup. Maar het hannesen met een losse regenbroek vind ik niet erg prettig. Zeker niet met die grote laarsen eronder. Wellicht toch een Goretex kopen voor de winter.
Ik kijk persoonlijk erg uit naar de gravel pant, aangezien die mij ook een betere optie lijkt met zijn ingebouwde protectie. In de zomer zweer ik echter bij de Linesman pant, dus de Gravel zou meer zijn voor de herfst en lente.
Ik vind een losse regenbroek niet perse een issue, aangezien ik ook een losse regenjas heb in de Singletrack Jacket. Het ding is dat het wat extra ruimte inneemt in je bagage en je hem op tijd moet aantrekken, voordat het gaat regenen. Anders blijf je idd lopen klooien met laarzen aan en uit doen langs de weg.