Motorhelm koopadvies: Bespaar jezelf een hoop Geld en Frustratie

Een motorhelm is het meest essentiële stukje gear voor de motorrijder. Het beschermt je mooie snuitje bij een ongeval en houdt de vliegen uit je ogen tijdens het rijden.

De laatste jaren zijn er echter zoveel mooie ontwerpen en stijlen uitgebracht dat het soms moeilijk kiezen is. Waar je vroeger puur functioneel een helm droeg, is een het tegenwoordig meer een soort fashion statement. In dit artikel deel ik mijn ervaringen met verschillende motorhelmen en geef ik een aantal praktische tips om zelf de juiste motorhelm te kiezen.

Over het algemeen heb je drie soorten motorhelmen:

  • Integraalhelm: een full face helm die uit een stuk bestaat en welke je niet kunt open klappen.
  • Systeemhelm: een full face helm met een opklapbare kinbak. Deze kun je dus open en dicht rijden.
  • Jethelm: in de volksmond beter bekend als een potje of een pothelm. Dit is geen full face helm en beschermd het onderste gedeelte van je gezicht dus niet.

Op de motorhelmen pagina van Voordeelhelmen.nl vind je een overzicht van alle merken verschillende typen motorhelmen aanbieden.

Koop een motorhelm die past bij jouw eigen rijstijl

Voordat je een helm gaat kopen is het daarom belangrijk te weten hoe je hem gaat gebruiken. Als je veel wilt gaan touren op een tourmotor of een allroad, moet je geen integraalhelm kopen die is ontworpen voor de voorovergebogen zitpositie op een supersport motor.

Als je juist meer sportief wilt gaan rijden en af en toe op het circuit wilt raden, moet je niet voor een zware systeemhelm gaan die meer geschikt is voor tourrijders die continu rechtop zitten.

Een jethelm wordt al snel geassocieerd met Harley- of andere cruiser rijders. Ik moet toegeven dat het er i.c.m. een zonnebril ook badass uit ziet. Ik vind de Jethelm echter nooit een goede keuze, omdat bij een val van de motor het onderste gedeelte van je gezicht niet is beschermd en je vooral tijdens het rijden op de snelweg veel wind en insecten op je gezicht krijgt.

Iedere motorhelm heeft een eigen pasvorm

helm_pasvorm_hoofd

Zoals ik in de introductie van dit artikel al zei is een helm steeds meer een fashion statement geworden. Voor veel mensen is het tegenwoordig belangrijk dat ie past bij hun kleding en hun motor.

Los van de looks is de pasvorm alsnog het meest belangrijk.

Sommige helmen zijn meer gemaakt voor ronde hoofden, andere helmen zijn meer voor ovale hoofden en dan heb je weer helmen die daar qua pasvorm tussenin zitten.

Ik pas bijvoorbeeld geen HJC, Arai of Shark helmen. Deze merken hebben een wat meer rondje pasvorm terwijl mijn hoofd wat meer ovaal is. Als ik een helm van deze merken draag merk ik dat er te veel druk op m’n voorhoofd zit. Na 10 minuten rijden zie je dan een grote lijn of stip op m’n voorhoofd en na ±30 minuten rijden begint het echt pijn te doen!

Helmen van Schuberth en Shoei passen juist weer perfect op m’n hoofd. Als ik dus een nieuwe helm ga kopen begin ik meestal met deze merken.

Ga niet af op reviews van andere bikers die op YouTube klagen over de pasvorm van een helm! iedereen heeft een eigen hoofdvorm en haardos, waardoor de manier waarop een helm je past altijd iets individueels is.

Windgeluid is het meest irritant

Bij rijden op hoge snelheden krijg je te maken met allerlei geluiden. Geluid van je motor, je uitlaatsysteem en de wind. Bij windgeluid kun je ook nog eens last krijgen van zogenaamde turbulentie.

Helm wordt getest in een windtunnel

Je hebt deze term vast wel eens gehoord als het om vliegtuigen gaat. Bij een helm is het een klapperend geluid wat kan worden veroorzaakt door het windscherm op je motor, die de wind richting het vizier op je helm duwt. Bij naked bikes zoals mijn Suzuki SV 1000n heb je hier praktisch geen last van, omdat er geen enkele windprotectie op zit.

Sommige helmen hebben meer last van windgeluid als andere helmen vanwege de bouwconstructie.

In deze video van FortaMoto vind je een test waarin wordt gekeken hoe twee premium systeemhelmen presteren op het gebied van windgeluid.

Met de Shark Evoline 3 tijdens een ritje op mijn Honda Transalp 650 werd ik gewoon gek van het windgeluid. De Evoline is een systeemhelm waarbij de kinbak helemaal naar achteren kan. Hierdoor zit het klapmechanisme aan de buitenkant, wat voor veel extra windgeluid zorgt.

Toen ik die helm kocht, dacht ik daar overigens totaal niet over na. Ik vond de looks i.c.m. de opklapbare kinbak gewoon supervet. Uiteindelijk heb ik hem vanwege het windgeluid en de verkeerde pasvorm via Marktplaats verkocht.

Hou er dus rekening mee dat helmen die er erg onconventioneel en exotisch uit zien, ook erg luidruchtig kunnen zijn op hogere snelheden.

Draag altijd oordopjes, gehoorschade is blijvend

Welke helm je ook koopt, of ie nou heel gehorig is of vrij stil, draag altijd oordoppen!

Beschadiging aan je trommelvlies is permanent en herstelt nooit meer. Als je vaak motor rijdt en vooral op hogere snelheden, loop je binnen no time lichte gehoorschade op. Aan het begin zul je er niet veel van merken, maar na een aantal jaar zonder oordoppen te rijden ga je dat zeker merken.

Motor oordoppen

Bij een hoog windscherm wat echt tot de bovenkant van je vizier komt en bij naked bikes zul je er minder last van hebben, maar ook dan raad ik aan om ten allen tijde oordopjes te dragen.

Je kunt oordoppen op maat laten maken of standaard oordoppen kopen. Ik ben in het bezit van beide type oordoppen maar gebruik vanwege het specifieke motorgeluid van mijn Suzuki SV1000n enkel oordoppen van 20 euro. De filteren de basgeluid van de uitlaat het beste.

Oordoppen op maat kun je bij een gehoorspeciaalzaak laten maken en standaard motor oordoppen kun je bij zowel een gehoorspeciaalzaak als een motor speciaalzaak kopen.

Ventilatie tijdens de warme maanden

Je kunt je voorstellen dat het bij 20 graden en hoger vrij warm kan worden in je motorhelm. Goede ventilatie is daarom essentieel als je comfortabel wilt rijden in hogere temperaturen.

Voordat ik een helm koop zoek ik op YouTube of via Google altijd naar ervaringen van andere bikers. Reviews van bijvoorbeeld Motorkledingcenter.nl of Motozoom.nl heb je niks aan, want die laten je alleen zien hoe ie er uit ziet en wat de pasvorm is.

Iemand die de helm een week in bezit heeft en er langere stukken mee heeft gereden kan je precies vertellen of een helm wel of niet goed ventileert.

Vooral in de warme maanden kan een helm dragen heel onplezierig zijn als de ventilatie van je helm slechts is.

Dit is ook de reden dat ik momenteel een Schuberth E1 draag. In tegenstelling tot praktisch alle andere systeemhelmen heeft ie op het kinstuk een extra ventilatierooster. Deze lucht komt op m’n mond en baard.

schuberth e1

Bij een systeemhelm kun je voor extra ventilatie ook met de kinbak open rijden, maar veilig is het allerminst.

Je kin is niet beschermd en als die het asfalt raakt kun je wel raden wat er gebeurt. Tijdens mijn eerste ongeluk droeg ik een Schuberth C3 pro systeemhelm die ik gelukkig dicht had. Hierdoor bleef mijn kin gespaard, zat het kinstuk op de helm onder de krassen van het wegdek, maar blijf mijn kin gespaard!

Wat bepaald de prijs van een motorhelm?

Je hebt dus verschillende soorten helmen met verschillende pasvormen waarbij de een meer last van windgeluid heeft als de ander. Dan vraag je je wellicht af, heeft de prijs van de helm invloed op de algehele bouwkwaliteit?

Binnenwerk Shoei Motorhelm

Bij een motorhelm betaal je voor een aantal zaken:

  1. Constructie van de helmschaal
    Het type materiaal wat is gebruikt voor de constructie. Lichte materialen die ook nog eens heel stevig zijn (bij een crash) zijn altijd duurder.
  2. Kleurenschema
    Bij sommige motorhelmen heb je de keuze uit verschillende kleuren of graphics. Graphics zijn meestal wat duurder.
  3. Binnenwerk
    De ene helm heeft een binnenwerk wat heel goed zweet opneemt en koel blijft en de andere helm heeft een wat stugger binnenwerk want simpeler in elkaar zit.
  4. Mechanisme
    Een Systeemhelm met een klapmechanisme is meestal wat duurder, aangezien er meer techniek in de helm zit.

Het is niet nodig om de duurste helm te kopen om zo de beste ervaring op de motor te krijgen. Je kunt een helm van 200 euro of 700 euro kopen. Het is net wat je budget is en welke eisen je stelt.

Advies nodig of zelf ervaringen?

Wil je zelf binnenkort een helm kopen, maar weet je nog wat voor jou een goede keuze zou zijn? Heb jij al een aantal helmen gehad en deel je graag je ervaringen? Ik hoor graag van je in de reacties!

15 gedachten over “Motorhelm koopadvies: Bespaar jezelf een hoop Geld en Frustratie”

  1. Ik heb al alle schubert helmen gehad en heb nu de C3 pro maar als het warm is zoals nu 22 gr zweet ik aan de voorkant enorm voorhoofd kletsnat.
    en is nu voor de tweede keer het veiligheidplastic voor de vizier vergrendeling afgebroken dus ik het even gehad met schubert

    • Ik heb zelf een C3 pro en een E1. Ik moet toegeven dat qua ventilatie de Schuberth C3 pro niet de beste keuze is. De E1 (adventure variant van de C3 Pro) heeft een iets grotere ventilatie bovenop, extra ventilatie gaten op de kinnebak en een andere voering, die je gezicht koeler houdt.

      Bedoel je vergrendeling van de pinlock? Ik heb daar eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad.

      • Ventilatie Schubert.
        Vaak zitten twee flapjes van hoofdkussentje boven in de helm voor de ventilatie gaten. Dat is fijn in de winter maar in de zomer te warm. Probeer het maar eens. Af fabriek volgens mij standaard afgeschermd.

        • Klopt. Vind het echter een onnodige toevoeging van Schuberth. Als je niet oplet blokken de flapjes in de zomer je ventilatie, omdat ze niet altijd goed omvouwen.

  2. Hi Anwar,

    Mijn naam is Mustafa en ben beginnend motor bestudeer A1! Zoals je waarschijnlijk wel weet is voor een A1 bestuuder het maximale een 11kw (125cc) motor. Ik vind dit zelf persoonlijk aan de lage kant en wil daarom graag een 250 of 300cc motor halen. Alleen is mijn vraag of ik dan wel verzekerd rond rijd?

    Zou je me hierover meer kunnen inlichten! Alvast bedankt Anwar.
    Trouwens ik vind je site echt geweldig, hoe je motorrijders zo mooi informeert maar alle informatie derop en deraan!

    Met vriendelijke groet,
    Mustafa Koprulu

    • Hey,

      Ik was even op vakantie, dus vandaar de late reactie. Nee je rijdt dan onverzekerd rond. Je mag nooit meer rijden dan de categorie die staat aangeduid op je rijbewijs.

      Bedankt voor je complimenten!

  3. Met de Schubert C3 pro en ander systeemhelmen hebben alleen een P goedkeuring dus deze mag alleen tijdens het rijden dicht gedragen worden. Alleen systeemhelmen met een J en P goedkeuring mogen rijden met opgeklapt kinstuk.

    • Klopt. Ik ben al eens op mn muil gevallen toen ik hard moest remmen op een motor zonder ABS. Heb gelukkig mn C3 Pro altijd dicht en het kinstuk schraapte bij de val over het asfalt. Je ziet de strepen er nog op. Had ik hem open gedragen was m’n kin grotendeels weg.

  4. Waar koop ik een Schuberth, ik wil goed geadviseerd worden dus liever geen internet winkel en ook geen winkel waar ze er de ballen verstand van hebben.

    • Ik ga zelf bijna altijd naar voordeelhelmen.nl in Amsterdam. Ze hebben gewoon een grote showroom en geskilled personeel. Ze zijn ooit begonnen als webshop maar inmiddels al paar jaar dus ook te bezoeken in de showroom.

  5. Heb nu een Schuberth E1 maar de zonneklep geeft boven de 90 km/u vibraties op de helm. Heb je bij de overstap naar de Nexx daarin verbetering gevoeld?
    Ik heb een maat 59, zijn de maten vergelijkbaar voor de Nexx x.wed2 ?

    • De zonneklep van de Nexx is wat stabieler omdat ie een extra bevestigingspunt heeft bovenop de helm. Ik had een maatje L bij Schuberth, ook bij Nexx. Volgens mij had ik maatje 58 bij Schuberth.

  6. Hoi,
    Ik ga beginnen met motorrijlessen en wil dus al een helm aanschaffen. Maar gezien ik nog niet weet wat voor motor ik ga kopen omdat ik nog twijfel tussen iets sportiefs of misschien wel een Harley weet ik niet goed wat voor helm aan te schaffen.
    Wat is dan de beste keus helm voor zowel op een sportieve of op een Harley te kopen ?
    Vast bedankt.
    Gr. R. Lammerts

Reacties zijn gesloten.